"אזהרה: הונאה דרך הטלפון. מתקשר אדם שמציע הרבה הטבות ואומר שבעבר רכשתם דרכו ומראה שהוא יודע את הכתובת שלכם והת.ז. ו- 4 ספרות ראשונות של הכרטיס אשראי ורוצה שתמשיכו להגיד לו את המשך המספר. הזהרו והשמרו לא לתת לו שום פרטים!!!
"מצורפת שיחה מוקלטת!!! להעביר לכולם...."
זהו תוכנה של הודעה שהופצה בימים האחרונים בין משתמשי וואטסאפ בישראל, ואליה צורפה הקלטות של שתי שיחות, בהן אדם המזדהה כנציג מכירות של חברת "סופרמרקטינג" מנסה לגרום לאנשים מהצד השני של הקו לתת לו את פרטי כרטיסי האשראי שלהם.
השיחות נשמעות תחילה לגיטימיות, גם אם מעצבנות, אך כשמקשיבים טוב מבינים שיש בהן משהו חשוד: הנציג מודיע לקרבנות הפוטנציאליים שקנו פעם דרך החברה ומקריא את 4 הספרות הראשונות של כרטיס האשראי שלהם, תוך בקשה להשלים את המספר. מכיוון שארבע הספרות הראשונות משותפות לכל מי שיש כרטיס אשראי של חברה מסויימת (ויזה בישראל מתחילה ב-4580, מאסט קארד ב-5326), אז אפשר להבין מהר מאוד שלא באמת מדובר במישהו שיש לו מידע ספציפי. לאחר התשובה שבה מסרבים לתת את המספר האיש בהקלטה מנתק במהירות.
גם לירון שמם קיבלה את ההודעה ותחילה חשבה שמדובר אחת מאלפי ההודעות שמקורן מפוקפק ומלבד לזרוע בהלה הן לא משיגות כלום. אך חיפוש ברשת מצא כי החברה עליה מדובר היא אמיתית, וכשהתקשרה לחברה הודה המנכ"ל, איתן צדקה, בכך שאחד מעובדי החברה אכן התקשר ללקוחות במטרה לפתות אותם לתת לו את כרטיסי האשראי שלהם. הוא הדגיש כי הנציג עשה זאת על דעת עצמו וכי הוא פוטר מייד לאחר שהחברה שמעה את ההקלטות ביום חמישי שעבר.
ההמלצה למי שרוצה להימנע מתרמיות כאלו היא לחשוד בכל שיחה שלא מתקיימת מיוזמתכם, לא לתת את מספר כרטיס האשראי בטלפון סתם כך ולהעדיף שימוש באתר מאובטח.