אפל היא חברה שתמיד שמה דגש על פרטיות במוצריה. בין אם מדובר בניתוח המידע שלכם שמתבצע באופן אנונימי על המכשיר, לחוסר שיתוף הפעולה של עם ממשלות ברחבי העולם ולמנגנוני ההגנה השונים שהיא מטמיעה במכשירים שלה. כל אלו הם מאמצים מבורכים, אבל בחירה אחת שלה גורמת ללא מעט אייפונים, אייפדים ושעונים להזרק לפח במקום להמכר מחדש למי שמוכן לקנות אותם או לחדש אותם, ובקרוב גם המקים של אפל עומדים להפוך לכאב ראש גדול עבור רבים.

אמור לעשות רק טוב, בפועל גורם ללא מעט נזק

רוב מכשירי אפל מצוידים בפיצ’ר מעניין בשם Activation Lock. הפעולה שלו היא פשוטה ומבוססת על שיוך המכשיר לחשבון ה-Apple ID של בעל המכשיר ונועד להגן עליכם מפני גניבות ולהפוך את המכשיר שלכם לבלתי שמיש עבור גנבים. אם מישהו השיג את המכשיר שלכם בדרך כזו או אחרת, הוא בדרך כלל יאפס אותו. אם מנגנון הנעילה פעיל ומקושר לחשבון שלכם, המוצא הלא-ישר יצטרך לדעת את סיסמת ה-Apple ID שלכם כדי לסיים את תהליך האיפוס ולהפעיל את המכשיר מחדש, גם במקרה של פירמוט כללי של המכשיר. משמע, אם הוא לא אתם, לא ניתן לאפס את המכשיר ולמכור אותו מחדש.

עד כה הפיצ’ר נשמע כמו מנגנון גאוני למניעת גניבות, אבל אתר iFixit שמתמחה בפירוק מכשירים והדרכות לתיקונים של המכשירים המסובכים ביותר בעולם, שוחח עם לא מעט אנשים שיש להם בעיה רצינית מאוד עם פיצ’ר הנעילה. המשותף לכולם? מוכרי מכשירים יד שנייה ומחדשי מכשירים (Refurbishers), כלומר, אותם אנשים שמקבלים מכשירים משומשים, מתקנים פגמים פיזיים, מחליפים חלקים כמו סוללה, כדי שהמכשיר יהיה “כמו חדש”, ואז מוכרים אותו במחיר משתלם לכל הצדדים.

אלפי אייפונים נשלחים לגריטה

לטענת אותם מוכרים מחדש, הם מקבלים מדי חודש משלוחים של אלפי אייפונים נעולים שהיו אמורים למצוא בית חדש. על פי פיטר שינדלר, מייסד ובעל עסק למחזור וחידוש של מכשירים אלקטרוניים, הדבר נובע מחוסר ידיעה של המשתמשים להשלכות של מנגנון הנעילה של אפל. רוב המשתמשים חושבים שאם הם פשוט ימחקו את המידע שלהם מהמכשיר, הוא יהיה מוכן למכירה מחדש, אך בפועל הם פשוט שולחים מכשיר נעול לכל שימוש שלא יכול להיפתח על ידי שום גורם מלבדם. גם במקרים של איפוס באמצעות מצב DFU (הזכור במיוחד לטובה לפורצי האייפונים) הנעילה איננה מוסרת מעל פני המכשיר על אף שכל המידע שעליו נמחק לחלוטין.

שינדלר כלל לא מאשים את המשתמשים, אלא מפנה אצבע מאשימה כלפי אפל, שלטענתו לא מבהירה בצורה מספקת את העובדה שברגע שמשתמש מפעיל את Find My iPhone, הוא משייך בפועל את המכשיר אליו עד להסרת הנעילה. “הם חושבים שזה פשוט כלי למציאת האייפון”.

באתר התמיכה של אפל ישנו הסבר די מפורט על המנגנון, אך ההוראות לאיפוס נכון של המכשירים במקרה של רכישה מחדש נמצאות בחלק יחסית מאוחר שלו.

כעת, אותם מחדשים ומוכרי יד שנייה יצטרכו להתמודד עם שבב האבטחה החדש של אפל, T2, שעושה בפועל בדיוק את מה שמנגנון ה-Activation Lock עשה לאייפונים, האייפדים והשעונים של אפל. אם המשתמש שמוסר את המכשיר שלו לא יידע לאפס כראוי את המחשב, הוא פשוט ישאר נעול, והפעם מדובר בנעילה חומרתית שניתן להסיר אותה רק על ידי חיבור לכלי שקיים רק במעבדות מורשות של אפל.

שינדלר טוען כי הוא נאלץ למחזר כ-6,000 סמארטפונים מדי חודש – שהיו יכולים להגיע לידיים של לקוחות חדשים, או פשוט לפרק אותם לחלקי חילוף, והוא חושש כי כעת גם מחשבי המק של אפל יצטרפו לחגיגה. שינדלר טוען כי 99% מאותם מכשירים נעולים שמגיעים אליו לא דווחו מעולם כגנובים או אבודים, ובמקרים שמגיע לידיו מכשיר גנוב או אבוד, הוא מוסר אותו לידי המשטרה כדי למצוא את בעלי המכשיר. עוד הוא טוען כי אם אפל לא תציג מנגנון מתוקן, הוא עשוי להגיש בקשה להחרגה מחוק ה-DMCA, כיוון שהבעלות על המכשירים המשומשים הועברה אליו, והוא איננו יכול להשתמש במכשיר ולמכור אותו מחדש.

פורסם ב-Geektime

עוד ב-Geektime
דיווח: אחרי גיוס של מיליארדים – צרות במג’יק ליפ, הסטארטאפ של רוני אבוביץ’
לא קול: נסגר סופית מיזם הצידנית החכמה, ששיגע את העולם וגייס מיליוני דולרים

יש מה לעשות

בינתיים, ועד שאפל תחליט (אם בכלל) לטפל בסוגיה המורכבת, האחריות נופלת על המשתמשים. אם אתם מוכרים או מעבירים מרצון לכל גורם שהוא את מכשיר האפל שלכם, אל תשכחו לוודא כי ניטרלתם את מגנון הנעילה של המכשיר: לחצו על הגדרות ובחרו בשם שלכם (שמייצג את חשבון ה-Apple ID שלכם), דפדפו לתחתית העמוד וביחרו ב-Sign Out. לאחר מכן תתבקשו להזין את סיסמת ה-Apple ID שלכם ולאשר את שחרור המכשיר. רק לאחר מכן אפסו את המכשיר באמצעות פונקציות האיפוס.