אחרי שיצרנית "קנדי קראש", חברת קינג, הנפיקה השבוע את מניותיה בבורסה של וולסטריט בשווי מוערך של כ-7 מיליארד דולרים טובים לממתקים הצבעוניים, וגם כשלה, ולאחר שיוצר "פלאפי בירד" הסיר את המשחק מה"אפסטור" בטענה שהוא ממכר מדי, הוכתר יורש חדש לתואר המשחק הממכר ביותר בחנות האפליקציות – 2048.
מדובר בעצם באפליקציה שהיא חיקוי לאפליקציות אחרות, ושזכתה בעצמה לחיקויים אינספור, אבל בדרך זו או אחרת, דווקא היא הפכה למדוברת ביותר. אז כדי לעשות קצת סדר, בואו נעבור על כל החיקויים. הכל התחיל במשחק שהושק בתחילת 2014 בשם Threes, שהוצע למשתמשי האנדרואיד והאייפון בתשלום של 1.99 דולר. כמובן שכשמשהו מוצע בתשלום חייבים להמציא לו חיקוי חינמי, וכך נולד המשחק הבא – 1024. אבל גם זה לא סיפק את כולם, והגיע המשחק 2048 שהומצא למחשב. ואז, סתם ככה, החליט גבריאל צ'ירולי, איטלקי בן 19, להשתעשע לו בסוף השבוע ולהמציא עוד משחק עם השם הלא כל כך מקורי 2048. צ'ירולי הצליח, איכשהו, לייצר את הגרסה שאולי אינה הפוופולארית ביותר, אבל המדוברת ביותר של המשחק.
ומה זה המשחק הזה? מטרת המשחק היא בסך הכול להשיק כמה שיותר מספרים זהים זה לזה בטבלה של ארבע שורות וטורים. ברגע ששתי משבצות משיקות מכילות את אותו המספר – תוכלו לאחדן למשבצת אחת שבה יופיע סכום שתי המשבצות עד שתגיעו לסכום של 2048. המשימה נראית במבט ראשון פשוטה למדי, אך בפועל רחוקה מלהיות כזאת. ההוכחה לכך היא שצ'ירולי עצמו הודיע בחשבון הטוויטר שלו שהוא עצמו הצליח להשיג את מטרת המשחק הנכספת רק לפני יומיים - כחודש אחרי שהשיק אותו.
אבל צ'ירולי, שכאמור, העתיק בעצמו את המשחק, לא ממש מנסה לגזור קופון כמי שהמציא את הגלגל. צ'ירולי שיחרר את "2048" בקוד פתוח, מה שאיפשר למתכנתים ברחבי העולם לייצר את הגרסה שלהם למשחק וכבר הספיק להוליד עשרות גרסאות שונות לאפליקציה ממכרת. בין הגרסאות השונות תוכלו למצוא את גרסת התלת מימד, גרסת הטטריס וגרסת ה"פלאפי בירד". אם אתם משתעממים מגרסאות המספרים, תוכלו למצוא את הגרסאות המציגות תמונות במקומם: גרסת ד"ר הו הבריטית לחובבי ז'אנר המדע הבדיוני והגרסה הפופולרית ביותר, DOGE2048, עליה הכריז צ'ירולי כאהובה עליו באופן אישי, המציגה ממים של כלבים במקום מספרים.
הגרסה המפתיעה של השבוע הייתה זו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שהפגין בקיאות בתחום והציג בגאווה את "2048" גרסת הנתניהו. לראש הממשלה היה הסבר משלו לסוד קסמו של המשחק: "שנת 2048 תהיה השנה בה מדינת ישראל תהיה בת מאה", כתב בעמוד הפייסבוק שלו, "דבר המסביר את הצלחת המשחק 2048".
בינתיים, המשחק Threes עדיין מצליח להשתבץ במקום גבוה ברשימת המשחקים באפסטור, בעוד המשחק של צ'ירולי אפילו לא מגרד את העשירייה הראשונה וכל החיקויים חוגגים. מה שמעלה את השאלה, איך עדיין יש מפתחי משחקים שמוכנים לבזבז הרבה שעות, משאבים ויצירתיות כדי לייצר משחק שתוך דקה יכול לצאת חיקוי שיעלה עליו? האם על אפל לקדם דווקא את המשחקים המקוריים ב-iTunes, או לתת לשוק לעשות את שלו?
ירון לייפנברג, מפתח משחקים, לא מתרגש מהתחרות הזאת. "זאת המציאות שלנו, ואין שום דבר שיכול למנוע את זה. וזו גם המציאות מאז ומעולם בשוק משחקי המחשב ובכלל. ברגע שיוצא משחק חדש, מיד מתפתח ז'אנר שלם סביבו. מה שמגן על ההצלחות בדרך כלל, זה האקס פקטור – העובדה שהמשחק שלך, המקורי, הוא המושלם ביותר. זה שמעתיקים משחק אחד לאחד לא אומר שהוא כיפי או מצליח באותה מידה. אז נכון, יש חיקויים טובים, אבל הרבה מהם ממש לא מצליחים. אין מה לעשות כרגע והאמת, שאנחנו גם לא רוצים".