בשבוע שעבר הציגה קרן מוזילה את מערכת ההפעלה החדשה לטלפונים סלולריים FireFox OS, שכבר זכתה למחמאות בקרב המשתמשים הראשונים, בישראל ובעולם.
עיתונאי טכנולוגיה מרחבי העולם שהתנסו במערכת ההפעלה חזרו נלהבים מהחוויה. אך מה שהם לא יודעים זה שמאחורי מערכת ההפעלה שהולכת לטרוף את הקלפים בשוק הסלולר עומדים שני פיתוחים ישראליים.
אחד מהם קשור לחברה הישראלית Everything.me. חברה המייצרת למערכת ההפעלה פיירפוקס פלטפורמה חדשה אשר משתמשת ביכולות של הענן על מנת להפעיל את האפליקציות באופן מהיר ודינאמי. הרעיון הוא פשוט - כאשר משתמש רוצה לקבל מידע מאפליקציה מסוימת, במקום להתקין אותה על המכשיר שלו הוא ניגש לענן ומשם לאפליקציה. בצורה כזאת ניתן לגשת לאפליקציה רק פעם אחת, ללא צורך בהתקנה על המכשיר.
"אנחנו בעצם בונים ממשק חדש בין אדם לסמאטרפון. הסמארטפון בחזון שלנו הוא דינאמי, מתאים את עצמו", מסביר ג'ואי שימחון, אחד ממייסדי החברה. "היום כשאתה מוציא את הסמארטפון שלך מהכיס, לא משנה מה, אתה תמיד תקבל את אותו הטלפון, אותו סט של אפליקציות שהתקנת על המכשיר. אנחנו מתקינים למעלה ממאה אפליקציות על המכשיר אבל משתמשים ביום יום בפחות מעשר. לא רק שהמכשיר יחסית סטטי הוא גם הרבה פחות חזק ממה שהוא היה יכול להיות. בסופו של דבר נוצר בית קברות של אייקונים שלא משתמשים בהם. בטלפון הדינאמי אתה מוציא אותו מהכיס, אומר מה אתה רוצה והאפליקציות מסתדרות לך".
שיתוף פעולה עם פיירפוקס: "היה טבעי"
אבל איך הפיתוח הישראלי הזה הגיע דווקא לקרן מוזילה, שמפתחת לא רק את אחד הדפדפנים המפורסמים בעולם (פיירפוקס), אלא עכשיו גם את מערכת ההפעלה הסלולרית החדשה פיירפוקס OS?
"שיתוף הפעולה עם פיירפוקס היה טבעי", אומר שימחון, "מהפגישה הראשונה במוזילה הבנו שהחזון שלנו ושל מערכת ההפעלה החדשה לסלולרי הוא די דומה. מאז אנחנו עובדים איתם כתף אל כתף, הטכנולוגיה שלנו חלק אינטגרלי ממערכת ההפעלה עצמה. אנחנו לחלוטין חלק מהמכשיר".
שיתוף פעולה נוסף, שנוצר דרך אנשי Everything.me הוא עם הסטודיו Double Duck שמפתח לפיירפוקס משחקים חדשים למערכת ההפעלה. "זה שיתוף פעולה נהדר", אומר אודי וויינברגר ממייסדי דאבל דאק. "אנחנו מפתחים להם משחקים קצרים. הם מעדיפים כמה שיותר משחקים ולא משחקים רחבים. אנחנו מפתחים להם כרגע עשרה משחקים ויש עוד 20 בדרך. זה פרויקט הדגל שלנו כרגע. זה מרגש אותנו מאוד ואנחנו ממש מצפים להשקות של עוד טלפונים סלולריים שישתמשו במערכת ההפעלה פיירפוקס".
ואיך זה לפתח לפלטפורמה של פיירפוקס?
"זה פיתוח בכלים של html5 ו -javascript . יש לכך המון יתרונות והמון חסרונות", אומר וויינברגר, "אנחנו מנסים למקסם את היכולות כמה שיותר. זה גם מאוד תלוי מכשיר. בסופו של דבר אנחנו מנסים לעשות את ההתאמות שהמשחקים יהיו גם טובים ומעניינים וגם שירוצו על מגוון רחב של מכשירים. להוציא את המקסימום זה אתגר. כוח העיבוד הוא לא של המכשיר אלא של הדפדפן. אתה צריך לעשות הרבה אופטימיזציות והרבה טריקים בשביל שזה ייצא כמה שיותר טוב".
וויינברגר גאה מאוד בכך שבהשקה העולמית של מערכת ההפעלה הראו על המסך את אחד המשחקים שהם פיתחו. "אנחנו מקווים להמשיך את שיתוף הפעולה עם פיירפוקס", הוא אומר.