תערוכת הסלולר MWC הסתיימה היום (חמישי) בברצלונה. התערוכה המביאה אליה בכל שנה קרוב ל-100 אלף מבקרים, נחשבת לחשובה ולגדולה בתעשייה. כל יצרניות הסמארטפונים מציגות בתערוכה (פרט לאפל, שכנראה תקיים אירוע משלה בעוד חודש). השנה התערוכה הצליחה לערור דרמה תקשורתית גדולה מהרגיל, כאשר גם LG וגם סמסונג בחרו להכריז על שני מכשירי הדגל שלהם בהפרש של מספר שעות. מבחינת תעשיית הסלולר מדובר ממש בקרב ענקיים.

בעוד שה-G5 מתגאה במערכת מודולרית להוספת אביזרים, גוף מתכת וסוללה נשלפת, הגלקסי S7 Edge מגיע עם מסך גולש לצדדים, גוף זכוכית, מצלמה איכותית מאוד לצילום בלילה (ככל הנראה, הטובה בתעשייה), מיגון מפני מים, וסוף כל סוף גם אפשרות להרחבת הזיכרון באמצעות כרטיס.

שתי החברות יצטרכו להתאמץ מאוד בשביל לגרום לצרכנים להעדיף את המכשיר שלהם, במיוחד לאור זה שההשקות יהיו צמודות ובהפרש של כשבועיים (סמסונג תשיק בארץ בשבוע של ה-13 למארס ו-LG בסוף מארס-תחילת אפריל).

בעוד ש-LG וסמסונג זכו לרעש התקשורתי הגדול ביותר, חברה נוספת וקצת פחות מוכרת בישראל, הצליחה לעורר עניין אצל העיתונאים וחובבי הסלולר. חברת שיאומי (XIaomi) הסינית, אומנם לא הקימה ביתן בתערוכה, אבל היא חשפה את סמארטפון הדגל שלה Mi5, במסיבת עיתונאים בברצלונה לצד MWC. מדובר במסיבת העיתונאים הראשונה של החברה מחוץ לסין, למרות שהסמארטפון עצמו מיועד כרגע רק לסין ולהודו. מה שאומר, שמעבר ליבוא פארללי, כנראה שאי אפשר יהיה למצוא את המכשיר במערב.

ה-Mi5 מגיע עם מסך בגודל 5.15 אינץ', אבל תופס מקום רק של מסך 5 אינץ', וזה בזכות מסגרת דקיקה. רזולוציית המסך היא Full HD והיא כוללת טכנולוגיה של החברה, האמורה לספק תצוגה בהירה עם צבעים שחורים ברורים גם באור שמש ישיר. הסמארטפון כולל מסגרת מתכת ועובי דקיק של 7.25 מ"מ, המשקל עצמו גם סביר - 129 גרם. המעבד הוא מהדגם חדש של קוואלקום - סנפדרגון 820, כולל 3 או 4 ג'יגה זיכרון עבודה (בהתאם לגרסה) ונפח אחסון פנימי שנע מ-16 עד 128 ג'יגה, ללא אפשרות הרחבה באמצעות כרטיס. המצלמה מגיעה עם חיישן 16 מגה פיקסל והיא מתגאה במייצב תמונה אופטי, אשר בהדגמה של החברה, הצליח לספק תמונה יציבה ללא רעידות, גם מול האייפון 6S פלוס. אנשים בעלי ידיים רועדות, ישמחו מאוד מהיכולת הזו. המחירים בסין עומדים על 1,200 שקל עד 1,600 שקל, כאשר ההשקה תתבצע בחודש הבא.

 

תעשה לי מחיר, בחייך. 90 דולר ולי זה עולה יותר 

באופן כללי, ברצלונה הייתה נראית כמו שלוחה של העיר שנזן בסין. חברות סיניות רבות הציגו בתערוכה את המוצרים שלהם, כאשר ביתן 3, הנחשב ליוקרתי ביותר, זה שבו אפשר למצוא את סמסונג, LG, אינטל, מיקרוסופט וסוני, הכיל גם את היצרניות הסיניות: וואווי, ZTE לנובו-מוטורולה. בביתנים האחרים הסיניים כיכבו עוד יותר, אבל התחושה הייתה שאצל היצרניות הקטנות, חדשנות, בידול או יצירתיות הוא דבר לא חשוב.

אצל היצרניות הקטנות מדברים במכשירים לפי משקל, אפשר לקנות סמארטפון עם מפרט לא רע בכלל בפחות מ-90 דולר ולהדביק עליו כל מותג שרוצים. ההתנהלות עצמה קצת מזכירה את שוק הכרמל. אם הולכים לדוכן ליד ומדברים עם נציג המכירות, זה ימכור את אותו מכשיר בכמה דולרים יותר או פחות ואולי גם יוסיף עוד קצת זיכרון עבודה (RAM).

לא מדובר במכירה לצרכנים פרטיים, אלא ליבואנים שקונים כאן את המכשירים שלהם ומוכרים אותם אחרי זה במדינות אחרות תחת שם מותג פרטי. דבר המוכר מאוד גם בישראל. כאשר עומדים זמן מסוים ליד הדוכנים, מתחילים לראות יבואנים ישראליים שונים מקיימים את השיחות שלהם עם הנציגים הסיניים, בניסיון להביא את המוצר הבא לארץ (שנראה בדיוק כמו המוצר הקודם).

כולם מעתיקים מכולם

אבל אם ביקור בדוכנים של חברות כמו Boway הסינית מעלה תחושה קצת דכאונית, מכיוון שזה לא הסמארטפונים שאנחנו רוצים לראות בחנויות, כמה דוכנים ליד, נמצאות חברות סיניות המנסות להציג מעט יותר חדשנות, למרות שגם כאן מדובר בהעתקה משחקנים אחרים.

חברת Gionee מוכרת ליבואנים הישראליים, המשתמשים בה למכירת סמארטפונים בישראל תחת שם מותג אחר. ב-Gionee הציגו בדוכן את ה-S8 - סמארטפון עם מסך 5.5 אינץ' ברזולוציית Full HD, גוף מתכת, קורא טביעות אצבע, מצלמה עם חיישן 16 מגה פיקסל וגם מגנון 3D Touch, המאפשר בנגיעה חזקה יותר במסך, לפתוח אפשרויות נוספות. למשל, לחיצה על אייקון אנשי הקשר, תאפשר גישה מהירה לאנשי קשר מעודפים. התחושה ש-Gionee הצליחו להעתיק בצורה טובה את אותו מנגנון הקיים בדגמי האייפון מהדור האחרון.

 חברת ZTE הציגה שוב בברצלונה את דגם nubia Z9 הכולל שוליים דקיקים, עד כמעט לא מורגשים. באמצעות שפשוף האצבעות בשוליים, אפשר לפתוח את וואטס אפ, לשלוט בעוצמת התאורה, הצליל או לסגור את כל האפליקציות. מעבר לתחושה המוזרה של שפשוף הסמארטפון, ה-Z9 כולל מסך 5.2 אינץ' ברזולוציית Full HD ואת המעבד מהדור הקודם - סנפדרגון 810 של קוואלקום.

ומה עם הסוללה, נו

בחברת Oppo הסינית (שעדיין לא מיוצגת בישראל באופן רשמי) הציגו טכנולוגיית טעינה מהירה לסמארטפונים. מדובר ביכולת לטעון את מכשירי החברה בתוך רבע שעה (סוללה בקיבולת 2500 מיליאמפר/שעה). הטכנולוגיה בשם SuperVooc פעילה כרגע רק ברמת אב טיפוס על מכשירי החברה והיא יודעת לעבוד עם מטענים חדישים מסוג USB Type C וגם עם מטעני מיקרו USB סטנדרטיים. מדובר בהישג מרשים, במיוחד שטכנולוגיית הטעינה המהירה הפופולארית של חברת קוואלקום, הקיימת כרגע בדור השלישי שלה, מסוגלת להטעין סמארטפון מאפס עד 80% בתוך 35 דקות.

הקאץ' הוא שבמקרה של Oppo, כמו בסמארטפוני וואווי, מדובר בפתרון הפועל רק עם מטען ומכשיר של אותה חברה ואי אפשר ללכת לטעון איתו סמארטפון של יצרנית אחרת. אם חברות הטכנולוגיה יצליחו לקדם את הטכנולוגיה הזו, יכול להיות שבעתיד הקרוב, פשוט נטען את הסמארטפון במשך כמה דקות בבוקר (ולא כל הלילה) ופשוט נמשיך בחיינו ללא חיפוש שקע חשמל במשך היום.

בחברת CAT הציגו פתרון של מצלמה תרמית, המיועד לכוחות הצלה או טכנאי חשמל ופחות לצרכנים פרטיים. דגם S60 הוא ככל הנראה הסמארטפון הראשון עם מצלמה לראייה תרמית. המצלמה קולטת גלי אינפרה אדום ויכולה לזהות את עוצמת הטמפרטורה של עצמים. למשל, כבאי יכול לראות אם יש ניצולים בשריפה, למרות שהעשן מסתיר אותם (אנחנו בטוחים שגם אנשים פרטיים ידעו לנצל את היכולת של צילום חום גוף). הסמארטפון עצמו ממוגן מפני נפילות עד לגובה של 1.8 מטר והוא יודע לצלול במים עד לעומק של 5 מטר, וגם להמשיך לצלם באמצעות מצלמה בעלת חיישן 13 מגה פיקסל.

משקפיי מציאות מדומה, גימיק?

התמונה של מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג במסיבת העיתונאים של סמסונג לגלקסי S7 עשתה גלים. הסיבה לכך, שבעוד צוקרברג צועד בבטחה לבמה, אף אחד מהעיתונאים באירוע לא הבחין בו, כי אלו חבשו את משקפיי המציאות המדומה שלהם.

מארק צוקרברג במציאות מדומה
מארק צוקרברג במציאות מדומה

 

עד כמה טכנולוגיית משקפיי המציאות מדומה אכן מעניינת והאם היא לא תתברר בסוף כפלופ, בדיוק כמו טכנולוגיית התלת ממד בטלוויזיות? בשוק היום קיימים מספר חברות המנסות לקדם את הטכנולוגיה, החברות הטובות והבולטות הן אוקולוס (אותה רכשה פייסבוק ב-2.2 מילארד דולר בשנת 2014) ו-HTC עם משקפי Vive. יצרניות אחרות כמו סמסונג עם ה-Gear VR או LG עם VR360 מציעות מוצרים חביבים, אבל לא בטוח שכאלו שאנשים ירצו לרכוש לבית, כי אין באמת יותר מדי מה לעשות איתם.

ב-MWC יצרניות רבות הציגו את המשקפיים שלהם בביתנים, כאשר בחברות סמסונג ו-HTC התורים היו ארוכים מאוד ודרשו זמן המתנה ארוך במיוחד. רוב האנשים שעמדו בתורים הללו, כנראה התנסו עם הטכנולוגיה בפעם הראשונה, אבל לא בטוח שהם ירצו לקנות את המוצר הזה לבית שלהם. סמסונג מנסה כבר משנת 2014 לקדם את הטכנולוגיה ולבדל את המוצרים שלה בעזרתם. בגלקסי S7 היא תחלק את המשקפיים בחינם או במחיר מוזל.

אין תמונה
אנחנו חייבים לבוא לחתונה הזאת? אולי נישאר במלון וזהו?

משקפיי המציאות מדומה לא מאפשרים לצרכן לעשות היום יותר מדי. אומנם ניתן לראות סרטונים קצרים שאנשים העלו לרשת ולחוות את האירוע בצורה יותר טובה, אבל המשקפיים עצמם מסורבלים ולא נוחים. בוודאי בעתיד ימצאו להם יותר שימושים והמבנה שלהם גם לא יעשה כאבים בצוואר או תחושת בחילה, אבל עד אז כדאי לקוות שגם הצרכנים ירצו לרכוש אותם.

הכותב היה אורח חברת סמסונג בתערוכה