מחזור 2008, ברוכים הבאים לקורס יצירת סרטונים ליוטיוב. אתם רוצים תהילה? ובכן, כאן תתחילו לשלם. סתם. הכל בחינם.
צפיית חובה לקורס : "היי" מאת שתי הבנות ההן, "ילד מלחמת הכוכבים" מאת ילד מלחמת הכוכבים ו"החתול שתפס פריסבי" מאת למי אכפת.
אני, המנחה שלכם, שמעולם לא היה לו להיט ביוטיוב, אסביר לכם בשלבים פשוטים כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת להגות, ליצור ולהעלות לרשת את יצירת המופת הקטנה שלכם שבודאי תשבור את האינטרנט. מוכנים?
חומרה ותוכנה
אז איך מתחילים?
החדשות הטובות הן שכמעט לכל אחד היום יש גישה למכשיר עם יכולות הקלטת וידאו כל שהן - החל מפלאפונים ניידים ומצלמות דיגיטליות שיכולים להקליט סרטונים קצרים באיכות נמוכה ועד מסרטות וידאו ביתיות. רוב המסרטות הביתיות עובדות היום עם הארד-דיסק נייד או מקליטות על DVD בקבצי וידיאו קלים לשימוש.
קבצים שצולמו במצלמת פלאפון או מצלמה דיגטלית יהיו בדרך כלל קלי משקל ולא יידרשו דחיסה או טיפול, ויהיו באחד הפורמטים המקובלים באתר.
במידה ואתם רוצים לערוך את הסרט שלכם (וזה בדרך כלל רעיון טוב) קיימות היום הרבה תוכנות עריכה קלות ופשוטות לשימוש, כמו iMovie ו-Windows Movie Makers. השימוש ברוב התוכנות האלה לרוב קל ואינסטיקטיבי למדי, ואם אתם ממש מאותגרים טכנולוגית, אתם יכולים לפנות לFAQ- באתר עצמו.
ליוטיוב אפשר להעלות סרטונים עד אורך של עשר דקות ועד גודל של ג'יגה אחד. לרוב התוכנות יש אופציית ייצוא פשוטה שבא ניתן לקבוע את גודל הקובץ המבוקש. הפורמטים שאותם מקבל האתר הם AVI, WMV, MOV או MPG.
להעלות את הסרט ליוטיוב זה הדבר הכי קל בעולם (תראו מספיק סרטונים באתר ותבינו שיש גם מטומטמים בסדר גודל לא מבוטל שעשו את זה לפניכם). פשוט תרשמו לאתר ותכנסו ללינק Upload a Video. שם עוקבים אחרי ההוראות הפשוטות, בוחרים את הקובץ המבוקש, נותנים לו שם ותיאור, וזה הכל. זמן ההעלאה יכול לקחת בין כמה דקות לקצת למעלה משעה, תלוי בגודל הקובץ ובמהירות החיבור שלכם.
המערכת תכווץ את הסרטון שלכם ותמיר אותו לפורמט של האתר, ואחרי מספר שעות היצירה שלכם תצא לאוויר העולם. אתם בטח כל-כך גאים!
התוכן
עכשיו ודאי תשאלו, אבל על מה נעשה סרטון ליוטיוב?
הומור הוא הדרך הפשוטה והקלה ביותר לתפוס אנשים בסרטון קצר או קצרצר. קשה ליצור דרמה סוחטת דמעות שתניע את אמות את הסיפים של הצופים שלכם בשלוש דקות. סרטון יוטיוב יהיה מורכב בדרך ככל או מסדרה של בדיחות או מעלילה קצרה עם פאנץ'. המטרה היא לא ליצור מגנום אופוס בסגנון הסנדק. זה יכול להיות צילום של החתול שלכם תופס פריסבי, ביקורת חברתית נוקבת כשבחורות עוטות ביקיני רוקדות ברקע, פארודיה על סרטי אבי ביטר או מדריך "עשו זאת בעצמכם" היתולי.
החבר שלכם שאתם חושבים שבטח יהיה שחקן טוב? תנסו אותו. יש לכם רעיון קורע מצחוק? תצלמו אותו. ילדים קטנים ו/או חיות שעושים משהו חמוד זה תמיד טוב.
תזכרו שהמסך קטן, אז אל תנסו לדחוף יותר מדי אינפורמציה לתוך הפריים - קומפוזיציות פשוטות וברורות ייראו טוב יותר בריבוע הוידאו של יוטיוב. אם אתם לא יודעים לצלם תשתדלו להשתמש בחצובה או לפחות להניח את המצלמה על משהו ישר ויציב, כי מצלמה רועדת מעייפת את העיניים ומשדרת על חוסר רצינות. תקפידו שהקלטת הסאונד תהיה טובה או לפחות סבירה– מיקרופון מכוון אל הדובר ולא יותר מדי רעשי רקע.
אם אתם עושים סרט עלילתי, תתכננו מראש מה שאתם הולכים לעשות, תכתבו את הטקסטים ותרשמו איך אתם רוצים לצלם את זה. תעשו לפחות שני טייקים מכל דבר ומצד שני – לא צריך להיות פרפקציוניסטים, זה בסך בכל סרטון ליוטיוב.
זה אולי נשמע כמו קלישאה, אבל מילת המפתח כאן היא יצירתיות. אף אחד לא יודע מה יהיה הדבר הבא שיתפוס את עדר גולשי יוטיוב (שכולל כנראה גם אותי ואותך). זה יכול להיות סרטון שלך מדבר למצלמה על משהו שמעצבן אתכם , סרטון אנימציה לו-טק דבילי, סרט מוקומנטרי על עכביש ארסי שתוקף את תל-אביב או קליפ של שתי בנות שרוקדות לצלילי להיט של הפיקסיז (רגע, באמת?) או שילוב של כל אלה.
סרטונים חסרי מילים או כאלה שיהיו בשפה האנגלית יפנו כמובן לקהל רחב יותר. אין שום דבר רע בלעשות סרט לחבר'ה או כזה שרק ישראלים יכולים להבין, אבל זה מצמצם את הסיכוי שלו להיות להיט היסטרי.
ובניגוד לכל מה שנאמר עד עכשיו - הווידיאו האינטרנטי עוד נמצא בחיתוליו. יש המון מקום ליצירתיות. תנסו, תתנסו, תעשו מה שעולה לכם לראש. חושבים שאתם כן יכולים לעשות דרמה סוחטת דמעות בשלוש דקות? לכו על זה. אולי תצליחו ותזכו בתהילת עולם.
איך לנצח את המערכת
החדשות הרעות הן שכמעט לכל אחד היום יש גישה למכשיר עם יכולות הקלטת וידאו כלשהן. כל שמוק, אחותו והחבר הכי טוב שלו חושבים שהם מיכאלאנג'לו אנטונינו לפחות וחייבים, פשוט חייבים, לחלוק את גאונותם עם העולם. התוצאה? יוטיוב גדוש עד התפקעות בתפוקת הווידיאו של העולם המערבי (ולראיה, הכתבה שאתם שוזפים את עיניכם בה ברגע זה). החדשות הטובות? יש מספיק מקום לכולם. אבל לא כולם יכולים להיות בטופ. בוא נראה מה כן אפשר לעשות.
בואו נבחן את הסרטונים הנצפים ביותר ביוטיוב. ראשית, ניקח רגע להתייאש מהמין האנושי. אווריל לווין עם 95 מיליון צפיות? עתיד האנושות מוטל בספק. ובכל מקרה... כשאנחנו מסתכלים ברשימת הסרטים הנצפים ביותר ביוטיוב, אפשר בעיקר לראות שאין שום הגיון מארגן. מעבר להרבה מאד קליפים של שירים פופולריים (אלא אם כן אתם בריטני ספירס או אווריל לוין, זה לא אמור לעניין אתכם) יש פה סרטון של אדם שחור ששר גרסאת כיסוי לשיר "גשם שוקולד", ילד שמניף מקל כאילו הוא אביר ג'דיי, אדם מבוגר שמתלונן על הדת, הצורה בטובה ביותר לייצר להיט ביוטיוב היא להגיע לעמוד הפתיחה של האתר. איך עושים את זה? עורכי האתר צריכים לבחור להציג את הסרט שלכם שם.
תפתחו ערוץ משלכם ביוטיוב, תגיבו על סרטונים של אחרים, כדי שהם ייכנסו לצפות בסרטון שלכם. תשלחו חברים לראות את הסרטון. תשלחו את אחותכם, ואת החברות שלה. ככל שלסרט שלכם יהיה יותר צפיות כך יש יותר סיכוי שהוא ימשיך ויתגלגל כמו כדור שלג. עובדי יוטיוב מחפשים סרטונים עם דירוג גבוה. תבקשו שמישהו ישלח את המלצה לסרטון שלכם ל- editor@youtube.com, החבר'ה שמחליטים מה לשים בהמלצות האתר.
לעשות סרטון ולהעלות אותו ליוטיוב זה לא קשה. לגרום ליותר מאחותכם והשכנה לראות אותו, זה משהו אחר. והצלחה ברמה בינלאומית זה כנראה בעיקר עניין של מזל. אבל מי יודע? אולי ההצלחה הבאה תהיה שלכם.