חברות התקשורת (צילום: עדי רם, אילוסטרציה - ארכיון)
בנחישות וברגישות - מתנתקים מחברות התקשורת בקלות|צילום: עדי רם, אילוסטרציה - ארכיון

1. על אילו חברות תקפה הרפורמה? 

  • חברות הסלולר (פלאפון, פרטנר, סלקום, מירס), כבלים ולווין (הוט, יס), 
  • ספקי האינטרנט (בזק בינלאומי, 013 נטוויז'ן, 012 סמייל, אינטרנט רימון, טריפל סי, 018 אקספון, הוט).
  •  טלפוניה נייחת (הוט, בזק, 014, בזק בינלאומי, 013 נטוויז'ן, 012 סמייל).
  •  טלפוניה בינלאומית (014 בזק בינלאומי, 013 נטוויז'ן, 012 סמייל, 018 אקספון, 019 טלזר).

להדפיס ולשמור: טבלה מפורטת של כל החברות ותנאי ההתנתקות

2. מי יכול להנות מהרפורמה

  • לקוח עם חשבון חודשי ממוצע קטן מ-5,000 שקלים.
  • לקוח עם פחות מ-100 קווי סלולאר באותה חברה.

>> לקוחות חדשים

אם הצטרפתם לאחת מהחברות שלגביהן תקפה הרפורמה החל מחודש אוגוסט השנה לא יחולו עליכם קנסות יציאה בכלל.

לגבי חברות הסלולאר התקנה תקפה החל מחודש פברואר 2011. במילים אחרות, אם אתם רוצים להתנתק שימו לב לתאריך ההצטרפות, ייתכן וההתנתקות או המעבר לא יהיו כרוכים בתשלומים כלל.  

>> לקוחות קיימים

אם אתם כבר לקוחות של אחת החברות, מהיום תוכלו לעבור מחברה אחת לשניה כאשר קנס היציאה יוגבל ל-8% מהחשבון החודשי הממוצע (ללא עלות המכשיר) כפול מספר החודשים שנשארו להתחייבות שלכם.

חברת בזק מציעה מחשבון פשוט לחישוב ההחזר באתר שלה.

אין תמונה
אם הצטרפתם לאחת מהחברות שלגביהן תקפה הרפורמה החל מחודש אוגוסט 2011 לא יחולו עליכם קנסות יציאה בכלל

3. על מה כן משלמים בעת ניתוק

  • חובות קודמים
  • יתרת התשלומים על ציוד הקצה (מחיר מלא של המכשיר על פי ההסכם)
  • 8% מהחשבונית החודשית כפול מספר החודשים שנשארו להתחייבות.

4. איך החברות ינסו למנוע מכם להתנתק? 

 

>> החזרי הנחה    

הרפורמה החדשה בהתייחסה ללקוחות קיימים מדברת על תשלום קנס יציאה כאחוז מהחשבונית החודשית הממוצעת ולכן חברת התקשורת לא יכולה לדרוש החזרים על סכומים שלא צויינו במפורש בחשבונית.

מלבד כמובן חובות קודמים או תשלום על ציוד הקצה (מכשירים) כפי שציינו מקודם.  לכן, במידה ובהליך ההתנתקות דורשים מכם סכומים שלא צויינו בחשבונית זכותם להתלונן בפני משרד התקשורת ופניות הציבור של אותה חברה.

פתרון: תלונה במשרד התקשורת / פניות הציבור (על כך נרחיב בהמשך).

>> 'סחבת' במוקדי השירות

אחד הכלים העיקריים של חלק מחברות התקשורת הוא התשה פסיכולוגית של הלקוח באמצעות הערמת מנגנונים ביורוקרטיים. ועדות, אישורים, טרטורים למרכזי שירות, הבטחות לא ממומשות לחזרה וחוסר רצון לספק לוחות זמנים מחייבים לפתרון הבעיה.

כל אלו דוגמאות להתנהגות של חלק מהחברות בעת בקשה שגורמת להן לירידה בהכנסות כמו ניתוק, שינוי מסלול, מעבר לחברה אחרת ודרישות זיכוי.

פתרון א' - תלונה במשרד התקשורת 

אם נתקלתם בחוסר הגינות או במקרה בו הרפורמה של ביטול הקנסות לא מומשה כראוי, יש לכם אפשרות לפנות למשרד התקשורת ולהתלונן בפניו על המקרה.

יש לזכור כי משרד התקשורת הוא הגוף הממונה מבחינת הממשלה המכהנת על כל תחום התקשורת בארץ ולכן אם יש צדק בתלונתכם, ניתן לומר בסבירות גבוהה כי המשרד יעזור בתיקון העוול.

כאן תוכלו לצפות בסרטון הסברה על הרפורמה מטעם המשרד.

איך פונים למשרד?

כאן תוכלו להגיש תלונה דרך האתר 

וכאן יש את מספר הטלפון, הפקס וכתובת המשרד להגשת התלונה 

אם בשירות הלקוחות של החברה לא נותנים מענה - אל תדאגו, יש עוד גופים שיעזרו לכם|צילום: חדשות 2

פתרון ב' - פניות הציבור

במקרה שאינכם יוצאים מסופקים מהפתרונות שקיבלתם במוקד שירות הלקוחות של חברות התקשורת כדאי שתדעו כי בכל חברה קיים גוף פנימי הנקרא 'פניות הציבור'.

גוף זה הינו חלק מהחברה ומטרתו היא מצד אחד לבדוק כי תלונת הלקוח מוצדקת על פי החוק וההסכמים החתומים מולו ומצד שני לוודא כי מוצו כל האפשרויות לטיפול בתלונת הלקוח במסגרת היחידות השונות של החברה.

איך פונים לפניות הציבור?

לפניכם קישורים באתרי האינטרנט בכל חברה: סלקוםפרטנרפלאפוןבזקהוטיס.

פתרון ג' - גופים חיצוניים הפועלים למען הצרכים

בלי קשר למחאה החברתית והרבה לפניה, פועלים במשק הישראלי מספר גופים בלתי תלויים המספקים עזרה לצרכנים בתיקון עוולות הנגרמות על ידי חברות מסחריות. ניתן לפנות לגופים אלו הם בנוסף או במקום הפניה למשרד התקשורת ולחברות עצמן. 

אמון הציבורהמועצה הישראלית לצרכנותאתר תלונה

>> מכירה של בנק דקות (מסלול שיחות)

אחת הדרכים של חברות התקשורת להתמודד עם הרפורמה היא 'לנפח' את החשבון החודשי באמצעות מכירה של בנק דקות חודשי קבוע (ידוע גם בשם מסלול שיחות).

למרות שעל פניו נראה כאילו מדובר על פתרון המיטיב עם הצרכן, בחלק מהמקרים מוכרים ללקוח יותר דקות שיחה ממה שהוא מנצל בפועל ולא מחזירים את החלק היחסי. ה"עודפים" הללו בכל חודש הם סוג של חלופה לקנס היציאה אותו הם לא יכולות לגבות בגלל הרפורמה.  

פתרון:

לבדוק את השימוש החודשי בשירות במהלך השנה החולפת בטרם מצטרפים לבנק דקות ובכל חודש לבדוק שאכן מנצלים את הבנק לפחות ב85%.

כמובן לא להתבייש לעבור לבנק דקות מתאים יותר או לחזור לתשלום לפי שימוש אם מגלים שזה לא רלוונטי עבורכם.

האם הום סנטר תוזיל הסלולר? ארכיון (צילום: חדשות 2)
אחד הטריקים של חברות הסלולר הוא למכור מכשירים במחיר מופרז - דבר שחוסם את עזיבת הלקוח |צילום: חדשות 2

 

>> תשלומים על קניית המכשיר הסלולרי

פתרון: ניתוק זיקה

היות ואחד מהחסמים הגדולים שבהתנתקות מחברות הסלולר הוא מחירו הגבוה של המכשיר הסלולרי נדגיש כלי שיעזור לכם להתמודד עם חסם זה הנקרא חוק ניתוק זיקה (יצירת שוויון במתן הטבות ע"י החברות הסלולריות).

החוק אומר כי הלקוח יכול לרכוש את אותו המכשיר (או כל מכשיר אחר שעובד ברשת החברה הסלולארית) בחנות פרטית ועם החשבונית לגשת לחברה הסלולארית ובעצם לקבל את אותו המסלול עם אותו הזיכוי על המכשיר כאילו היה זה מכשיר שנרכש מהחברה.

המסקנה: היות והחוק חל על כל החברות הסלולאריות, אין טעם לרכוש מהן את המכשיר במחיר מופרז.

לסיכום נציין כי הרפורמה הנוגעת להקלות בקנסות היציאה בשוק התקשורת תשנה את התפיסה שלנו לגבי נאמנות לחברה מסויימת ותתן רוח גבית לתחרותיות בענף זה.

יחד עם זאת, צריך לזכור כי עם האפשרות באה האחריות ובמקרה זה הכוונה היא לניצול בפועל של החוקים והתקנות שמוציא משרד התקשורת. עלינו לבדוק אחת לתקופה האם קיימים מסלולים יותר אטרקטיביים בחברות אחרות והאם ניתן לרכוש את המכשיר המסויים שאנו רוצים בחנות פרטית ביותר זול. יש לזכור כי הממשלה יכולה להתערב בשוק ולפתוח את הדלת, אבל הצרכנים הם אלו שיגרמו לשינוי להתרחש בפועל. ובמקרה של חברות התקשורת.

כך נשמעת שיחה עם נציגת הוט שמסבירה על השינויים: 

ושל יס: 

>> יס ווי קאן - לקוח יס רצה להתנתק וזכה לקללות מנציג השירות

ליחצו לייק ושתפו את החברים שלכם כדי שגם הם לא ישלמו יותר מידי לחברות התקשורת  

- בהכנת הכתבה סייעה אלינור פוקס