ההייפ נמשך, גם 4 ימים אחרי השקתו של ה-iPad בארה"ב. על-פי דיווח רשמי של אפל, ביום ההשקה (שבת) נמכרו למעלה מ-300 אלף מכשירים, כשהנתון לא מתייחס רק למכירות בחנויות, אלא גם להזמנות מוקדמות של המוצר שנעשו באתר האינטרנט של החברה - והיד עוד נטויה.
האייפאד, למי שעוד לא הספיק להכיר, הוא לא מחשב נייד וגם לא טלפון חכם, אלא מוצר שנמצא באמצע - מחשב לוח, הכולל חיבור אינטרנטי או חיבור סלולרי (בגרסה מתקדמת יותר שעדיין לא הושקה), ומאפשר לגלוש באמצעות מסך המגע הגדול שלו (9.7 אינץ') באינטרנט וגם לקרוא ספרים. מלבד זה, ניתן לשחק במשחקים, להאזין למוזיקה ולצפות בסרטים, וההפעלה כולה מתבצעת באמצעות מגע. האייפד נוח יותר לנשיאה מאשר מחשב נייד, והעבודה איתו יותר דומה להחזקה של ספר או מחברת, למרות שהוא כבד יותר.
בעיות חום
בדומה לבעיות ההשקה של האייפון בשנים קודמות, גם ה-iPad סובל מבעיות חום. משתמשים בארה"ב טענו שהמכשיר הפסיק לעבוד לאחר שימוש במקום עם אור שמש ישיר, ונכנס למצב קירור עצמי. בנתונים הרשמיים של אפל נכתב כי המכשיר מיועד לעבודה במקומות שהטמפרטורה בהם היא עד 35 מעלות צלזיוס, כשבמצב המתנה ניתן להחזיק אותו באזור שמגיע לטמפרטורה של עד 45 מעלות צלזיוס.
פרט לכך, משתמשים שרכשו את המכשיר טוענים שאיכות התקן האינטרנט האלחוטי (WiFi) אינה מוצלחת במיוחד. אחת הטענות שעולות, לפי דיווח בבלוג הטכנולוגיה טק קראנץ', היא שרמת הקליטה נמוכה, או שאינה עובדת במקומות שבהם מכשירים אחרים, כולל מחשבי מק, מצליחים לגלוש בקלות באינטרנט. בהמשך החודש צפויה אפל להוציא גרסה נוספת של ה-iPad שכוללת התקן אינטרנט סלולרי, דבר שעשוי לפתור בצורה חלקית את הבעיה הזאת.
בלי פלאש, עם רשימה
אחת הבעיות העיקרית של ה-iPad, מלבד נושא החום והגלישה האלחוטית, היא חוסר התמיכה של המכשיר בטכנולוגיית פלאש. טכנולוגיה זו מאפשרת לצפות בתכני וידיאו ב-75% מאתרי האינטרנט, על-פי נתונים של חברת אדובי, האחראית על הטכנולוגיה. אבל אפל והמנכ"ל סטיב ג'ובס העדיפו שלא להכניס את הטכנולוגיה למכשיר החדש ובמקום פרסמו באתר הבית של החברה רשימה של אתרים שהתאימו את עצמם ל-iPad ולא השתמשו בפלאש, בהם CNN, רויטרס, "ניו יורק טיימס", נטפליקס, הבית הלבן ונייקי.
אפל מנסה למנף את החיסרון של היעדר תמיכה בפלאש כיתרון, וכותבת באתר שלה שה-iPad משתמש בדפדפן האינטרנט ספארי, התומך בסטנדרטים העדכניים ברשת. אפל מנסה לגרום לצרכני האינטרנט להעדיף את שיטתה לצפייה בווידיאו, וכנראה שהיא סומכת על ההצלחה של ה-iPad שתעזור לה במטרה הזו.
בינתיים, מבחינתה היא בדרך הנכונה: על-פי דיווח ב"לוס אנג'לס טיימס", גם אתר הווידיאו הפופולרי יוטיוב ניתן לצפייה ב-iPad. כמו כן, האתר Hulu, המאפשר לצפות בארה"ב בתוכניות טלוויזיה פופולריות בחינם, עתיד לעבוד בקרוב גם במחשב הלוח החדש.
ה-iPad פרוץ לרווחה
מי שכבר סימן V גם על מכשיר ה-iPad הוא ההאקר בעל הכינוי MuscleNerd, חבר בצוות DevTeam, שאחראי גם על פריצת האייפון. ההאקר הצליח לפרוץ את ה-iPad פחות מיממה לאחר שהושק, כשהפריצה מאפשרת להריץ על מחשב הלוח אפליקציות שלא אושרו על-ידי אפל. הסיבה שהפריצה נעשתה בצורה זריזה כל-כך, לעומת החודשים הרבים שעברו מעת השקת האייפון ב-2007 ועד לפריצתו, היא ה-iPad משתמש במערכת הפעלה זהה לזו של האייפון והדבר הקל על העבודה.
אין לאפל, יש ל-HP
השקת ה-iPad בעולם גרמה לבכירי HP לנדודי שינה רבים. בחברה עומלים זמן רב על מחשב לוח משלהם וקשה להתעלם מהאפקט שעשוי להיות להצלחה של האייפד בסופ"ש על המכירות הצפויות של המכשיר שלהם - ה-Slate.
האסטרטגיה השיווקית של החברה כרגע היא לפרסם סרטונים שמדגישים את היתרונות של ה-Slate לעומת ה-iPad. כך, למשל, הסרטון הקודם הדגיש שהסלייט נותן חוויית אינטרנט מלאה הכולל תמיכה בטכנולוגיית הפלאש. קליפ חדש ששחררה החברה ביומיים האחרונים מדגיש את היכולת לחבר כבל USB למחשב הלוח ולהוסיף לו זיכרון באמצעות כרטיס נשלף. כמו כן, הדגיש הסרטון את המצלמות הכלולות במכשיר, לעומת ה-iPad נטול המצלמות - אחת קדמית לשיחות וידיאו והשנייה לצילום אנשים ונופים עם אפשרות לשיתוף מהיר ברשתות חברתיות. ה-Slate מריץ את מערכת ההפעלה חלונות 7 של מיקרוסופט, ולפי הקליפ הוא יריץ גם את תוכנת המוזיקה של אפל - iTunes. על-פי השמועות הוא צפוי לצאת לשוק ביוני ומחירו עשוי לעמוד על 550-600 דולר.
טוב לסרטים ולספרים אבל פחות מהנה לגלישה ולדואר אלקטרוני
ה-iPad כבר כאן, ועולם המחשוב עשוי לשנות את פניו ללא היכר. למרות שהמכשיר נועד יותר לצריכת תוכן מאשר ליצירתו, מסך המגע שלו מעניק כלי יצירה מרשימים, המפצים על האמצעים שלכאורה חסרים לו.
היתרון הגדול ביותר של ה-iPad הוא שחווית השימוש בו היא "שקופה" - לא צריך להשתמש במקלדת או בכפתורים כדי ליהנות מהאפליקציות, והאינטראקציה עם המכשיר היא בלתי אמצעית. כמובן שגם לאייפון ולאייפוד טאץ' יש יתרונות זהים, אבל ה-iPad לוקח את הדברים צעד אחד קדימה, וגורם למשתמש להבין, בעזרת המסך המוגדל שלו, שהשימוש במכשירים הללו היה רק הצצה לאפשרויות הגלומות בו.
באירוע ההשקה הרשמי של אפל למכשיר, לפני כשלושה חודשים, אמר סטיב ג'ובס כי ה-iPad חייב להיות טוב יותר מטלפון סלולרי חכם או ממחשב נייד בכל הנוגע לגלישה, שימוש בדואר אלקטרוני, צפייה בתצלומים ובווידיאו, האזנה למוזיקה, קריאת ספרים ומשחק במשחקי וידיאו. אחרת, אמר ג'ובס, אין כל הצדקה לקיומו.
בגרסתו הראשונה מצליח ה-iPad להשיג ארבע מתוך שבע המטרות הללו. השימוש בדואר אלקטרוני הוא עדיין פשוט יותר במחשב נייד, האזנה למוזיקה נוחה יותר באייפוד, וחווית הגלישה ברשת נפגעת בשל היעדר התמיכה בטכנולוגיית הפלאש של חברת אדובי, עובדה המשאירה אתרים רבים עם חורים והודעות שגיאה במקום שבו היו אמורים להתנגן סרטונים.
אפל מעודדת יצירת אתרים מותאמים במיוחד למכשיר, המשתמשים בשפת HTML5. סביר להניח שאתרים אלה יתייחסו אל האייפאד מלכתחילה כגרסה משוכללת יותר של עמוד הדפוס, וינסו ללכוד את תשומת ליבם של מגזינים ועיתונים על מנת ליצור שיתופי פעולה. דוגמה לאינטגרציה כזו אפשר לראות באפליקציה של רשת ABC, המסוגלת לעבור מדפדוף במדריך הטלוויזיה של הרשת ישירות אל התוכניות שעליהן קרא המשתמש במדריך ובהן הוא מעוניין לצפות.
מרחיב גבולות
בתור פלטפורמה למשחקי וידיאו, עשוי ה-iPad להרחיב את גבולות ההצלחה של אייפוד טאץ', בזכות הצג המשופר שלו והאפשרות למשחקים מרובי משתתפים. כפלטפורמה לצפייה בתמונות ובווידיאו, האייפד התגלה כמוצלח במיוחד. כקורא ספרים אלקטרוני, נהנה ה-iPad מפונקצית הדפדוף האלגנטית ביותר מבין כל המכשירים הקיימים כיום בשוק בקטגוריה זו - כל שדרוש על-מנת לעשות זאת הוא לגרור את האצבע על-גבי המסך.
עם זאת, חנות הספרים האלקטרוניים של אפל קטנה בהרבה מזו של אמזון, למשל. נקודה בעייתית נוספת במכשיר הוא המסך, הקטן מעט מהצפוי, לפחות למראית עין, ומשקלו (כ-700 גרם) עלול להכביד לאחר נשיאה ממושכת.
בסופו של דבר, למרות שיש מקום לשיפור באגף החומרה, ה-iPad מגיע אל המדפים כמכשיר מוגמר יותר ממה שהתרגלנו לראות מאפל בעבר. כפי שהניסיון עם האייפון מלמד, תהיה זו היצירתיות של מפתחי האפליקציות שתעצב ותקבע אם פניו של המכשיר להצלחה או לכישלון.