בתחילת השבוע הודלפה לעיתונות הידיעה כי גולדמן סאקס, קבוצת ההשקעות האמריקאית וחברת "דיגיטל סקיי" בעלת המניות העיקרית בפייסבוק, השקיעו יחד סכום של 500,000,000 (חצי מיליארד) דולר ברשת החברתית, במטרה לצאת בהנפקה ציבורית שלה.
השקעה זו משקפת ערך חברה של 50 מיליארד דולר לפייסבוק, שערוך כה גדול וחסר פרופורציות לדעת אחדים, עד אשר המהלך הוגדר תחת השם "הבועה החברתית", במשמעות של בועת ההייטק החדשה אחרי הווב 2.0. ולפני שנחליט אם אנחנו בעד או נגד הבועה , כדאי שנבדוק כמה כסף (באמת) עשתה פייסבוק בשנת 2009.
ובכן, אתר wsj.com מפרסם כי לפי גורמים הבקיאים בפרטי העסקה, ההכנסות של פייסבוק בשנה שעברה עמדו על 777 מיליון דולרים כאשר מתוכן נשארו בקופת החברה 200 מיליון דולר לאחר הוצאות.
לגבי השנה הנוכחית טרם פורסמו התוצאות, אך אנליסטים מעריכים כי מכירת הפרסומות באתר הביאה לגידול בהכנסות שיסתכמו בסכום הקרוב ל-2 מיליארד דולר.
היקף המניות של צוקרברג צפוי להתקזז
חשוב לציין כי מודל מכירת הפרסומות בפייסבוק הוא חדש יחסית וסביר להניח כי בשנים הקרובות הוא יהווה את מקור ההכנסה העיקרי של האתר בדומה לגוגל. לאחר סיום העסקה תישאר גולדמן סאקס עם פחות מאחוז בעלות וחברת "דיגיטל סקיי" תחזיק בעשירית מהחברה. מארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד, יישאר עם רבע ממנה.
אין ספק כי השבוע האחרון מסמל שינוי צורה שעוברת פייסבוק. הרשת החברתית שהוקמה על ידי בוגרי קולג' אמריקאי במטרה לספק להמונים צורך חברתי שאבד בסביבה האורבנית המודרנית, הופכת להיות (עוד) מכונת מזומנים של בעלי ממון המשתלטים עליה. אולי זה טבעו של העולם ואולי לא.
אנחנו בכל אופן, מקווים כי גם לאחר שתסתיים ההנפקה הציבורית שלה, היא תמשיך למלא את הצורך החברתי שלנו ולא תמלא את האתר בפרסומות סמויות או גלויות ולא תחייב אותנו בכסף על כל פיצ'ר חדש שיפתחו במעבדות שלה. בסופו של דבר, הכיף שלנו, הגולשים, הוא שיקבע אם היא תהפך להיות בועה או לא.