אם יש גביע קדוש ברשת האינטרנט אין ספק שהוא החיפוש ומה שאבירים על סוסים לבנים לא הצליחו לעשות, עשתה גוגל: היא הוכיחה לכולם שאם רוצים חיי נצח במדיום הדיגיטלי צריך לספק את התאווה האנושית היחידה שכנראה לא תגווע לעולם – הסקרנות. בגוגל הבינו זאת. במיקרוסופט הבינו זאת. ועכשיו מבינים זאת גם בפייסבוק, שם השיקו מנוע חיפוש חדש לדפים הפופולריים ביותר באתר הנקרא, איך לא, Browser.
הדפדפן החדש מציג את הדפים הפופולריים ביותר באותה המדינה של הגולש וגם מתייחס לאלו האהובים ביותר בקרב החברים של אותו גולש. בנוסף מציג הדפדפן מידע לגבי "חברים הדומים לך". זהו לוח צידי המראה אילו חברים אוהבים את אותם הדפים שאתה אוהב. המטרה היא כנראה להראות לגולש אילו חברויות יותר חזקות ואילו פחות על בסיס הטעם בבחירת הדפים.
המנוע החדש מאפשר לחפש דפים מקטגוריות שונות כמו ספורט, מוזיקה וידוענים; הדפים שיסומנו על ידי המשתמש יופיעו אצלו בקיר ההודעות והוא יקבל מהם עדכונים שוטפים. מי שירצה לדעת אילו דפים פופולריים במדינות אחרות יצטרך להחליף את המדינה בה הוא רשום בפייסבוק והמנוע יעדכן את הנתונים.
הבעיה: הכוח נמצא בידי הגולשים
הדפדפן של פייסבוק מצטרף לעוד שיטות שמטרתן לאפשר גילוי קל ומהיר יותר של דפים באתר כמו בחירה של דפים על בסיס אינטרסים, פיד החדשות, פרופילים של חברים ופרסומות. כל אלו הן שיטות שאמורות להעצים את התפוצה של דפי האתר בקרב המשתמשים.
החשיבות שמעניקה פייסבוק לפופולריות של הדפים נובעת כמובן מסיבה אחת ויחידה – כסף. המשוואה די פשוטה והיא אומרת שדפים אהובים יותר מביאים יותר קליקים ויותר מפרסמים. הרעיון בטח מוכר לכם ממנוע החיפוש של גוגל, רק שבפייסבוק יש הבדל קטן: את הדירוג של הדפים הגולשים קובעים הגולשים ולא איזו נוסחה סודית שצריך להיות פרופסור כדי להבין אותה.
אין ספק כי הכלי החדש מביא עימו יתרונות לרשת החברתית. אך עם כל היתרונות הגלומים בו, הוא יכול להעמיק את ההבדל בין דפים פופולריים יותר ופחות וזו בעיה שפייסבוק יצטרכו לפתור אם הם רוצים לייצר מצב של שוויון הזדמנויות. בגוגל אותה נוסחה מסתורית אחראית לאיזון העדין בין פרסום לבין מציאות, איזון שכאשר נמצא בידי גולשים אנושיים יותר קשה להשגה.
>> ובינתיים בגוגל: מהפכה בעולם החיפוש. קבלו את Google Instant