לפני חמש שנים אף אחד לא ידע מה זה פודקאסט, מילה שנשמעת כמו סוג של דיבוק נביגי. היום התופעה הזו - של שידורי רדיו באינטרנט שמתעדכנים כמו בלוגים – הגיעה למימדים אדירים. לא קשה למצוא תוכניות בכל נושא שמעניין אתכם, ולמעשה להשתמש באינטרנט כדי ליצור את תחנות הרדיו הפרטיות שלכם. היתרון הגדול של פודקאסטים על סתם רדיו הוא שפודקאסטים מגיעים בצורה של קבצי mp3 רגילים, ואתם יכולים לשמוע אותם מתי שרק בא לכם, בלי להיות כבולים ללוח הזמנים של תחנות הרדיו והעורכים שלהן.
כמו בחו”ל גם בארץ ניתן למצוא עשרות תוכניות בנושאים שונים: מוזיקה, ילדים, טכנולוגיה, בידור, תרבות וספורט. אנשים פרטיים, תחנות רדיו ועסקים מגלים עניין בטכנולוגיה ותוהים כיצד לרתום אותה לטובתם ואיך בכלל מפיקים תוכנית כזו. כדי לענות על השאלות האלו הושבתי מספר פודקאסטרים ישראלים ומנעתי מהם אוכל, שתייה ואור שמש עד שהם סיפרו לי את כל מה שהם יודעים.
על מה כבר נדבר?
הצצה במפת הפודקאסטים בארץ מראה שאנחנו לא נופלים במגוון מאירופה ומארה”ב. למרות שרוב יוצרי התוכן הם אנשים פרטיים, יש מספר גופים שגילו את הפוטנציאל השיווקי של הכלי הזה. הצצה בפורטל הפודקאסטים הישראלי iCast מגלה מספר מדריכי טיולים, ביניהם חברת טיולי קולמקום המציעה חלק מהטיולים המודרכים שלה כפודקאסט להורדה חופשית. תוכניות הרדיו של 106 האזוריות עושות שימוש ב-iCast כארכיון.
"בחרנו בתחום החוק משתי סיבות", אומר אפי פוקס, מתמחה במשרד עורכי דין, "זה תחום שאנחנו עוסקים בו, ואין את סוג התוכן הזה במדיה הזאת". פוקס יצר את פ.עו”דקאסט, יחד עם גיל גייר, שהגה את הרעיון, וד"ר עומר טנא, מומחה להגנת הפרטיות. בחירת תחום שקרוב ללבכם תבטיח שהתכנית תמשיך להיות מעניינת לאורך זמן. בחירת תחום שאין בו מתחרים תבטיח לכם קהל יותר גדול.
רדיו לעניים
מעבר לציוד תזדקקו למקום אחסון ברשת, אבל iCast מספק את האחסון וההפצה בחינם, כך שלפחות בארץ לא תצטרכו לדאוג לזה.
מפיק זאת בעצמך
הפקת התכנית עצמה יכולה להיות פשוטה או מורכבת, בהתאם לסוג התכנית שאתם מעוניינים לייצר. פודקאסטים שמספקים מידע על התפתחויות בחברה שלכם או מדריכי טיולים לא צריכים יותר מקריין אחד והכנה זריזה של הטקסט שהוא יקריא. לא מסובך להוסיף גם שירים לפודקאסט שלכם – או "פלייליסט", כמו שאומרים האחים הגדולים שלנו ברדיו.
לעומת זאת, בפודקאסטים שעוסקים בתרבות ובידור, כמו המשחקייה יש צורך בהרבה יותר עבודה. איתמר ויסברג ורן לוי יוצרים עניין בפודקאסט שלהם בגלל הדינמיקה המעניינת ביניהם ובין האורחים שהם מביאים לאולפן המאולתר שלהם. "אנחנו מתכוננים כשעתיים או שלוש לאורך השבוע," מספר איתמר. "היום אנחנו כבר בוחרים נושא מראש וזה עוזר למקד את התכנית ואת התכנים שאנחנו מחפשים".
הבעיה שעולה מהוספה של יותר משני אנשים לאולפן היא הסכנה שאנשים יכנסו זה לדבריו של זה והתכנית תהפוך לכאוס מוחלט. פנינו לאמנון פאר, שדרן ותיק של רשת ב’, אשר תוכניתו "לילה חי מאוד" היא דוגמה נהדרת לתכנית רבת משתתפים שעובדת היטב. "הקפדה על תרבות דיבור היא הדבר החשוב ביותר," הוא אומר. "השדרן צריך לנהל את השיחה באופן פעיל".
אתם לא חייבים להזמין את האורחים שלכם לאולפן. ברדיו מראיינים דרך הטלפון. אתם יכולים להיות אפילו מתוחכמים יותר ולהשתמש בתוכנות כמו סקייפ. רצוי לשים לב שזה הופך את ההפקה למסובכת אפילו יותר. "כאשר יש מרואיינים באולפן או מספר שדרנים יש קשר עין, ניתן לסמן עם היד כאשר רוצים שקט או מבקשים רשות דיבור," אומרת איילה חסון, כתבת ושדרנית רדיו בכירה. "בטלפון הדברים שונים. כשיש מרואיין אחד או שניים על הקו צריך לעזור למאזינים לעקוב אחרי המתרחש. הדרך הטובה ביותר היא לחזור על שמו של המרואיין כשמדברים איתו. אפשר לעצור מרואיין אחד ולבקש תגובה מאחר, שוב תוך שימוש חוזר בשמו”.
חכו לחלק ב'
בחלק השני נדבר על מוזיקה בפודקאסטים, נגלה שלא יקר לבנות אולפן פודקאסטים ביתי מצוין, ונלמד למצוא קהל ומפרסמים.