כל שנה היא מעניינת בתחום המחשבים האישיים, אך דומה כי 2009 היתה פעילה במיוחד. במהלכה השיקה מיקרוסופט את מערכת ההפעלה החדשה שלה, חלונות 7; גוגל הכריזה על מערכת הפעלה משלה, והנטבוקים - אותם מחשבים קלים שמאיימים על הלפטופ ואף על מכשירי הסלולר החכמים - המשיכו להשתלט על השוק. ב-2009 הפכו גם חלק גדול ממפעילות הסלולר למשווקות של מחשבים ניידים.

אישה בלבן מקלידה על מחשב (צילום: jupiter images)
מילים אחרונות. המחשבים האישיים ייעלמו בקרוב|צילום: jupiter images

בהתאם לתחזיות מהשנים האחרונות, כבר הגיע היום שבו המחשבים הניידים עלו במכירותיהם על אלה הנייחים-ביתיים. לפי נתוני IDC, ברבעון השלישי נמכרו בישראל 296 אלף מחשבים - 165 אלף מתוכם ניידים, 120 אלף נייחים והיתר תחנות עבודה.

מנתוני חברת המחקר GFK עולה כי שוק המחשבים הניידים בישראל בערוצי הקנייה לצרכן הפרטי המשיך לצמוח גם בשנת 2009, למרות המשבר הכלכלי העולמי.

מהנתונים עולה כי ב-9 החודשים הראשונים של השנה גדלו מכירות המחשבים הניידים ב-66% לעומת 2008, כאשר עיקר הגידול נובע מעלייה משמעותית במכירות הנטבוקים. בנטרול הנטבוקים, נרשמה צמיחה של 23% בלבד במכירות המחשבים הניידים.

נתון מעניין נוסף הוא שאחוז מכירות הנטבוקים בישראל הוא מהגבוהים בעולם: 28% מסך המחשבים הניידים שנמכרו מתחילת 2009 ועד סוף הרבעון השלישי היו נטבוקים, לעומת ממוצע של 21% במערב אירופה. בספטמבר 2009 הנטבוקים הגיעו ל-33% מסך היחידות הנמכרות.

וכמו במקרים רבים של תחרות, הצרכן מרוויח: התחרות הקשה בתחום המחשבים הניידים הביאה לירידת מחירים. המחיר הממוצע של לפטופים שאינם נטבוקים ירד ב-9 החודשים הראשונים של השנה ב-12% ל-3,805 שקל. מחיר הנטבוקים נשאר כמעט קבוע - 1,947 שקל בממוצע.

2009 כבר מאחורינו. מה צפוי ב-2010? השנה הקרובה תמשיך את המגמות של קודמתה, וגם היא תהיה שנת הנטבוקים.

דורשים עוד זמן סוללה


בחור לחוץ מול מחשב נייד (צילום: jupiter images)
נשאר לי עוד 1% - למה אתה נכבה?|צילום: jupiter images
"ככל שהמחשבים הניידים הפכו לנפוצים, כך גם עלה משך השימוש בהם מחוץ לבית", אומר יאשה מקנוז, נציג אייסר בישראל. "לכן, היתה ב-2009 דרישה מהצרכנים למעבדים שמאפשרים זמן סוללה רב יותר".

זמן העבודה המקסימלי היום של נטבוקים הוא 11 שעות ללא הטענה, ולהערכת שלומי קוארטלר, מנכ"ל דל ישראל, נושא הסוללה יהיה משמעותי בשנה הבאה גם בלפטופים. ההערכות הן כי ב-2010 זמן העבודה ישתווה, ויעלה מהרמה הנוכחית הממוצעת של 5.5 שעות.

"הטכנולוגיות משתנות, ואז חיי הסוללה גדלים באופן טבעי", הוא אומר. "יש לנו מחשבים שמסוגלים לספק זמן סוללה של 12 שעות כבר היום, אבל הם פונים בעיקר לקהל העסקי, משום שיש פחות ביקוש בקהל הפרטי".

עוד מותגים עושים עלייה לישראל


הנטבוקים כבשו כל חלקה טובה, אבל השוק לא רווי, וחברות חדשות בוחנות כניסה לישראל. מקנוז מציין כי ברבעון הראשון של השנה תשיק החברה מוצרים ראשונים של המותג פקארד בל.

ב-2010 ייכנס לשוק גם הנטבוק Booklet 3G של נוקיה, שיציע מודם סלולרי פנימי לחיבור לרשתות דור 3.5, התקן GPS לשימוש במכשיר לצורך ניווט, מסך 10.1 אינץ', מערכת הפעלה חלונות 7 - והכול במשקל 1.25 קילו.

נוקיה כנראה לא תשנה את מאזן הכוחות של היצרנים בישראל, מסיבה פרוזאית: הדגם שלה נחשב ליקר - 730 אירו בעולם. אלא שיתכן שתהיה כאן הפתעה לטובה - המפעילות הסלולריות אמורות לשווק אותו, וייתכן שיורידו את המחיר.

מודמים סלולריים פנימיים יהפכו ב-2010 לנפוצים, והתקני GPS יתחילו לחדור לנטבוקים ויאפשרו שימוש בהם כאמצעי ניווט במהלך נהיגה ברכב, באמצעות תושבת מתאימה.

מחפשים מגע


האם המתחרה תפסיק המכירה ברחבי ארה
מותר לגעת. אייפון|צילום: חדשות 2
הטלפון הסלולרי החכם אייפון של אפל החזיר את עטרת מסכי המגע ליושנה. ב-2010 מסכי המגע תהיה קטגוריה גדלה והולכת בתחום המחשוב האישי, בעיקר בשל התמיכה של חלונות 7 בטכנולוגיה.

שלומי פרייס, מנכ"ל חטיבת המחשוב האישי של HP, מציין כי החברה תמשיך להשיק בישראל מחשבים נייחים מבוססי מגע, וגם מחשבים ניידים כאלה בנישות מסוימות. לדברי מקנוז, ברבעון הראשון של 2010 יושקו בישראל דגמים עם מסכי מגע תחת שני המותגים - אייסר ופקארד בל.

הנייד מתנייח


התחזית היא שב-2010 תתחזק המגמה של הפיכת המחשב הנייד למחשב הנייח של הבית. "מתרחשת ירידה במכירות המחשבים הנייחים, והיא תימשך בשנה הבאה", אומר פרייס. "כבר היום כשהנייח מתקלקל, אנשים מחליפים אותו בנייד".

לדבריו, ניידים המשמשים בתור תחליפים למחשב שולחני מגיעים היום עם מסכים של 18 אינץ' לכל היותר, וחלק מהלקוחות בוחרים לקנות תחנות עגינה ומסך גדול, ולחבר אליהם את המחשב הנייד.

פועל יוצא של ההתחזקות הזו היא המשך גסיסת קטגוריית מחשבי המדיה סנטר הביתיים - תחנת מדיה שממוקמת בסלון ומחברת בין המחשב, הטלוויזיה והמערכת. ההתחזקות של הסטרימרים - נגנים שמאפשרים להעלות על מסך הטלוויזיה את כל תוכן המדיה ולשלוט בהם מרחוק - עשויה להיות המסמר האחרון בארון של המדיה סנטר, שכן הסטרימרים הם תחליף זול ונוח.

החברות הסלולריות בודקות את המים


מפעילות הסלולר, פלאפון ופרטנר, השקיעו בשנה החולפת מאמצים רבים בניסיון להתחיל לשווק מחשבים ניידים ונטבוקים. האסטרטגיה שלהן היתה לכלול בערכה מודם סלולרי פנימי או חיצוני, שיאפשרו לסבסד את עלות המחשב, בעוד שהלקוח ייקנה מהן חבילת גלישה.

פלאפון דאגה לציין כי התוכנית שלה היא להפוך למשווקת מחשבים, בדומה לרשתות האלקטרוניקה, שתציע מגוון דגמים לקהל. אלא שכיום היא משווקת רק 3 דגמים של LG, וכנראה שהמפעילות עסוקות היום יותר אייפון מאשר בדברים אחרים.

גם נציגי חברות המחשבים אומרים כי המכירות היום מגיעות מרשתות האלקטרוניקה והחשמל, וכמעט שלא מהחברות הסלולריות. דל ו-HP מציינות כי מכירות המחשבים אצל המפעילות הסלולריות לא יגיעו בתקופה הקרובה לאחוז משמעותי מהשוק, למרות ש-HP עובדת באופן צמוד עם פרטנר על מבצעים שונים בתחום הזה.

מחפשים רווח מהנטבוקים


אף שהנטבוקים הובילו לצמיחה של מכירות המחשבים בישראל, רוב חברות המחשבים - בהן דל או HP - לא מחבבות את הקטגוריה.

לדברי קוארטלר, "הנטבוקים נהנים ממכירות גבוהות, אבל גורמים לירידת רווחים - לפחות אצלנו. גם המשווק לא מרוויח מהם הרבה - 20-30 דולר לכל נטבוק, ובנוסף צריך לתמוך בלקוח במשך שנה. קריאת שירות אחת של הלקוח לטכנאי עולה 40 דולר, מה שכבר גורם להפסד למשווק".

גם ב-HP מסויגים. "היה בום חזק במכירות הנטבוקים לפני מספר חודשים, אבל הן נעצרו מעט", אומר פרייס, "אחת הסיבות היא משום שאנשים התלהבו מקניית מחשב ב-1,600 שקל, אבל אז גילו כי קשה לעבוד איתו בגלל גודל המסך".

לדבריו, החלוקה בשוק משתנה, וחלק מהחברות מבססות עצמן רק בקטגוריה אחת - הנטבוקים. "אסוס ו-LG נמצאות בעיקר שם. לנו יש 17 דגמים במגוון".

בצד המפרגן לנטבוקים נמצאת סיגל אלבאום, מנהלת פעילות לנובו בישראל. "המוצר נחטף", היא אומרת, "הם הביאו לחשיפה יותר גדולה של לנובו, והצליחו לעורר את השוק הפרטי בישראל".

אייסר היא אחת הפעילות בתחום הנטבוקים בישראל ובעולם. לדברי מקנוז, הנטבוקים לא פגעו במכירות הניידים, אלא דווקא השפיעו באופן מובהק על צמיחה במכירות כלל המחשבים הניידים והגדילו משמעותית את נתחי השוק.