מאז שסדרות הריאליטי החלו לשטוף את הפריים טיים בטלוויזיה, אנו עדים לגל של כוכבי אינסטנט חדשים שצצים מעל מסכי הטלוויזיה. עשרות שמות שנאמרו בהערצה מגמר ריאליטי אחד לאחר: כוכב נולד, הישרדות, המרוץ למיליון וכמובן האח הגדול. אותם סלבים משולים למטאורים: הם באים ברעש גדול ולרוב נעלמים במהירות הבזק שבוע לאחר גמר העונה.
האם שאלתם את עצמכם פעם מה אורך חייו של סלב ממוצע בתוכנית ריאליטי? כלומר כמה זמן אחרי שיא התוכנית הסלבס עדיין מהווים גורם בעל חשיבות בתרבות, ביצירה ובדעת הקהל? במקרים מסוימים, התשובה ברורה למדי – חלק מהכוכבים מצליחים לפתח קריירה נוספת מעבר לתוכנית הריאליטי, דוגמת נינט טייב. אולם הרוב המכריע של פליטי הריאליטי פשוט שקע לתהום השכחה ושמם כמעט ולא מוזכר יותר במדורי הרכילות. האם, למשל, אתם יודעים מה קורה היום עם שירלי לילו או עם משה דן? סביר להניח שאם אתם לא מקורבים או מעריצים שרופים, אתם צריכים להתאמץ כדי להיזכר במי מדובר בכלל.
אורך חיי מדף של כוכב ריאליטי ישראלי: חצי שנה
כדי לקבל תשובה ברורה יותר, אפשר לפנות למדד מספר אחד היום לפופולריות: גוגל, כמובן. גוגל מעמידה לרשות הגולשים כלי סטטיסטי בשם "Insight for Search", המאפשר מדידה של מגמות בחיפוש מונחים שבוצעו בגוגל בטווח זמן מוגדר. השוואה בין מספר ביטויים מאפשרת לנו לערוך ניתוח אנליטי אחר מגמות בעולם החיפוש, ולקבל תובנות על אורך חייו של פליט ריאליטי ישראלי.
צילום המסך שלפניכם מציג השוואה בין חמישה סלבס: נעמה קיסרי ודן מנו (הישרדות הקריביים), יוסי בובליל ושפרה קורנפלד (העונה הראשונה של האח הגדול) ואלירז שדה, המנצח הטרי מהעונה האחרונה של האח הגדול. ניתוח הטבלה מעלה את המסקנות הבאות:
גידול בכמות החיפושים: מתוכנית ריאליטי אחת לאחרת אנו רואים גידול משמעותי בכמות החיפושים אחר שמות המתחרים. ניתן להניח מכך, שככל שחלף הזמן, תוכניות הריאליטי הפכו להיות לחלק משמעותי יותר בחיינו.
15 דקות התהילה, גרסת גוגל: כאשר אנו בוחנים את תופעת כוכבי הריאליטי דרך עיני גוגל, אנו שמים לב כי החיפוש אחר השמות מתחיל בצורה פתאומית, מגיע לשיא לקראת סוף התוכנית וזמן קצר לאחר הגמר חלה דעיכה חדה בחיפוש. במקרה של יוסי בובליל (הגרף הצהוב), נראה שכמו ששמו עלה לגדולות לקראת הגמר, שבוע לאחריו כמות החיפושים ירדה ביותר מ-70%.
אז מה אורך חייו של פליט ריאליטי? בזכות גוגל אנחנו יכולים לתת לשאלה הזאת תשובה מספרית: בעיני גוגל, אורך חייו הממוצע של כוכב ריאליטי הוא כחצי שנה – לאחר מכן כמות החיפושים אחר שמו יורדת בצורה דרסטית.
שימו לב מה קורה בגרף הסגול: אלירז שדה, שזכה לנפח חיפושים גדול בעשרות אחוזים משאר הסלבים - זכה גם לנפילה החדה ביותר: שבוע לאחר הגמר כמות החיפושים ירדה בצורה משמעותית. יתכן והמגמה מעידה על חיי המדף הקצרים של פליטי ריאליטי בישראל, או מנגד מגמה טבעית של ירידה בכמות החיפושים מרגע שתוכנית הסתיימה. אולם דבר אחד הוא ודאי, וזה שרק סלב שימשיך ליצור ולהיות חלק מהעשייה התרבותית, ימשיך לחיות גם בגוגל.
נכתב על ידי איתן לשבסקי מאתר ריץ' טקסט – אתר עבודה מהבית.