שלוש ידיעות חדשותיות הסעירו בימים האחרונים את עולם המוזיקה. הראשונה היא ש"סוני" שוקלת למכור את עסקי המוזיקה שלה. הסיבה היא שהענקית היפנית מעריכה שרווחי חטיבת המוזיקה שלה מתקרבים למיצוי, לגבול הצמיחה האפשרית, כך עולה ממסמכים פנימיים של החברה שהגיעו לידי אתר החדשות "בלומברג". עדיין לא ידוע סכום המכירה של חטיבת המוזיקה ואיזו חברה, אם בכלל, מקיימת מגעים לרכישתה.

כידוע, "סוני" מחזיקה בחוזים עם כמה מהאמנים הגדולים בעולם, ושולטת בזכויות של יותר משני מיליון שירים. בין היתר, של הביטלס, בוב דילן, ביונסה, ג'יי זי וטיילור סוויפט. מי שהיה שותף למחצית מזכויות על שירי הביטלס הוא כמובן מייקל ג'קסון המנוח, והאחזקות עברו ליורשיו. בעיתוני ארצות הברית מעריכים שייתכן שפול מקרטני, שנחשב למיליארדר, עשוי להתעניין ברכישת הזכויות על קטלוג להקתו הביטלס, לאחר שבעבר, כזכור, הפסיד במכרז לג'קסון המנוח.

מה שמדאיג במיוחד הוא שב"סוני" מעריכים שעתיד תעשיית המוזיקה בעידן הדיגיטלי נמצא בערפל, זאת בזמן שההווה בעייתי. "סוני" נמצאת במשבר גדול וצפויה להפסיד בשנת 2014 כשני מיליארד דולר, לכן היא מעדיפה להתמקד בתחומים אחרים שמתפתחים, לעומת שוק המוזיקה המפסיד. המכירה העתידית תאפשר ל"סוני" להתמקד בעסקי הסלולר (מובייל) שלה, ולהשקיע יותר משאבים בשיווק סמאטרפונים.

 

40 אמנים מאיימים לתבוע את יו- טיוב במיליארד דולר


הידיעה השנייה היא איום בתביעה בגובה של מיליארד דולר שמרחף מעל ראשה של יו-טיוב, השייכת לגוגל. עורכי הדין שמייצגים אמנים מצליחים כמו ג'ון לנון, פארל וויליאמס, להקת "האיגלס", כריס קורנל ובסך הכל ארסעים אמנים בולטים, דורשים הסרתם המיידית של כ-20 אלף סרטונים מהאתר הפופולרי.

אין תמונה
בעלי הזכויות על שיריו מאיימים על יו טיוב. פארל וויליאמס

מאחורי התביעה עומד אירווינג אזוף, המייסד של חברת "Global Music Rights", שטוען שליו-טיוב אין זכות להציג אלפי שירים של אמנים שהחברה שלו מייצגת, ולכן עליה להסיר אותם מיידית, או שתהיה חשופה לתביעת הענק.

גוגל, בעלי יו-טיוב, כבר הספיקה להשיב לטענות ולטעון שיש לה זכויות לחלק מהשירים, ושהיא עומדת להשיק בקרוב את שירות "Music Key", שיאפשר לצפות בקליפים ללא פרסומות תמורת תשלום קבוע.

עדיין לא ברור האם התביעה המתוכננת תגיע לבית המשפט. האמנים ששמותיהם הועלו בהקשר לתביעה נמנעו עד כה מלהגיב עליה.

 

גוגל הכניסה מילות שירים לדף התוצאות

עניין נוסף בו מעורבת גוגל הוא החידוש שהעלתה השבוע, לפיו בפעם הראשונה מציג דף התוצאות של מנוע החיפוש שלה מילים של שירים. עד כה נזקקו חובבי המוזיקה לאתרים מיוחדים שפרסמו מילים של שירים, רובם ככולם אתרים שהופעלו על ידי מעריצים, או חברות הפבלישינג עצמן. חלק מהאתרים פעלו עם רישוי וחלק לא רישוי מוסדר.

פאר טסי – דרך השלום (צילום: רמי זרנגר)
את המילים של "דרך השלום" כבר יש בגוגל?|צילום: רמי זרנגר

גוגל עבדה קשה כדי ליצור מסד-נתונים משל עצמה, חתמה על חוזים עם המפיצים הגדולים בעולם המוזיקה (שמספרם מוערך בכאלפיים), והחל מיום שלישי האחרון מספק החיפוש בגוגל מילים לשירים. החברה גם משקיעה לא מעט וח אדם בעדכון יומיומי של מסד הנתונים, וכזכור עושה זאת במגוון שפות ברחבי העולם.

"המהלך של גוגל מאוד הגיוני", מחמיא מאסימו קיוצ'יולה, מייסד "Musixmatch", שמהווה את בסיס הנתנים הגדול בעולם למילות שירים, בין הייתר באמצעות שימוש במידע שמגיע מהקהל. "הם צריכים לייצר חוויית חיפוש רצופה, ולגרום לזה לעבוד כמו שצריך עבור המשתמשים. התוספת של מילות שירים היא צעד חיוני שהיה צריך לקרות מזמן, אם לוקחים בחשבון שחיפוש מילות שירים הוא החיפוש השביעי הכי פופולרי בגוגל מאז עלייתה".