בעקבות הידיעה שפורסמה אתמול ב-mako אודות הטענות של הזמר דודו אהרון כלפי תחנת הרדיו גלגצ, בה טוען אהרון כי התחנה מתעלמת ממנו באופן שיטתי ותמוה ולא משמיעה את שיריו, למרות שהוא אחד האמנים המצליחים בישראל, מצטרפים כעת לאהרון אמנים נוספים.
האמנים מרגלית "מרגול" צנעני, עידן יניב, אביהו שבת, שיר לוי, מיכל אמדורסקי וליאור פרחי, מביעים הזדהות מלאה עם דבריו של דודו אהרון וטוענים שגם מהם מתעלמת גלגלצ. בכך למעשה שוברים האמנים קוד-שתיקה ואומרים בגלוי מה שאחרים עד כה פחדו לומר - שהם מופלים לרעה (לדבריהם) על ידי תחנת הרדיו המוזיקלית המובילה בישראל, שהיא גם תחנה ממלכתית, הממומנת מתקציב משרד הביטחון וכספי משלם המיסים.
האמנים מביאים את הדוגמאות הבאות: עידן יניב אומר שהושמע למעלה מ 10,000 פעמים ב 3 שנים האחרונות בתחנות הרדיו השונות בישראל, וכמעט ולא קיים בגלגלצ. מיכל אמדורסקי כועסת כיוון שהוציאה כמה וכמה שירים בשנים האחרונות, שחלקם הפכו ללהיטים בתחנות אחרות, אבל אף אחד מהם לא מצא את דרכו אל פלייליסט התחנה מיפו.
אביהו שבת "נעלם", שיר לוי "נמחק", מרגול "לא קיימת"
אביהו שבת טוען שנבחר רק לפני שנתיים ל"פריצת השנה" של מאזיני גלגלצ, להיטיו הושמעו רבות ברדיו, אבל בשנתיים האחרונות גלגלצ מסרבת להשמיע את שיריו, ומתעלמת מכל סינגל שיצא מצמד אלבומיו האחרונים. "בכל פעם שמגיע שיר של אביהו שבת לגלגלצ, לאחר ישיבה אחת נאמר כי 'השיר לא יעלה בשנית ולא היה לו רוב'", אומר מקורב לזמר, "בלי שום הסבר מפורט או הגיוני - כך זה קרה בעשרת השירים האחרונים של אביהו שבת, שחלק מהם להיטים ענקיים במקומות אחרים". ליאור פרחי נפגע מגלגלצ לפני כשנתיים, כאשר דחו את שירו "מעבר לגדר" והכניסו לפלייליסט את אותו שיר בדיוק, בביצוע ירמי קפלן.
שיר לוי מלין על כך שהוציא כ-15 שירים בשנים האחרונות, ורק שיר אחד נכנס אל הפלייליסט - "יום אחד תבקשי", וגם הוא רק 8 חודשים לאחר יציאתו. השיר הוכיח את עצמו כלהיט גדול ולמרות זאת שירים אחרים של לוי לא זכו להשמעות. הזמרת מרגול צנעני זוכרת היטב שהושמעה בגלגלצ לפני כשלוש שנים עם "עץ ירוק מפלסטיק", שהיה השיר הכי מושמע ברדיו הישראלי בשנת 2009, אבל הלהיט הבא שלה, "ילד", שהוביל משך שבועות את רשימות ההשמעה בשאר התחנות, זכה להתעלמות בגלגלצ.
בתכנון: כנס אמנים נגד הפלייליסט של גלגלצ
אל אותם אמנים מצטרפים כמה וכמה אמנים צעירים וותיקים, מוכרים ואהובים, שבינתיים חוששים להזדהות בשמותיהם, אבל מביעים גם הם תרעומת קשה על מדיניות ה"פלייליסט" של גלגלצ, לפיה מרבית השירים המושמעים בתחנה הם ישנים ומוכרים, מעט שירים חדשים (יחסית) מתווספים למאגר ההשמעות מדי שבוע, ואמנים ותיקים מושמעים בעיקר בלהיטי עבר ישנים ולא בשירים חדשים. כזכור, זמרים כמו אריק סיני ורוחמה רז כבר הביעו בשעתו כעס גדול על מדיניות גלגלצ. סיני אמר: "להרוס את בניין גל"צ עם דחפורים, הם יורים באמנים ותיקים".
בימים הקרובים צפויה להתקיים פגישה גדולה של אמנים, חלקם מהשורה הראשונה בישראל, שמודים כי אכן קיים קיפוח כלפי אמנים מסוימים וזה הזמן לגבות אותם. "דווקא אנחנו האמנים הגדולים שכן מושמעים ומפורגנים צריכים לצאת למאבק ולהביע תמיכה בחברינו. החכמה היא לגבות מישהו לא כשאתה חלש ולא מושמע, אלא כשאתה חזק ומפורגן ופה נמדד האמן", אומר אחד מהאמנים המובילים בארץ שצפוי להשתתף בכינוס.
האמנים דורשים "צדק מוזיקלי"
האמנים המצטרפים לדודו אהרון הבוקר מיוצגים כולם בסוכנות "כחול לבן אמנים". ינאי רטפן, מבעלי הסוכנות, אומר הבוקר: "אני מרגיש מאוד פגוע מההתנהלות של גלגלצ ומרגיש שנעשה עוול גדול לאמנים המיוצגים במשרדי. בעוד ששירים של הזמרים המיוצגים בסוכנות מגיעים למקומות הראשונים וזוכים להצלחה גדולה והמון השמעות בתחנות האזוריות וברשת ג', גלגלצ מסרבת לשדר אותם ופוטרים אותם בתשובה לאקונית שלא מכבדת את האמן".
"התחנה הצבאית אמורה להיות הקול של החיילים ושל האזרחים, זה המנדט שניתן לה", ממשיך רטפן, "אבל היא משתמשת במנדט הזה כדי לייצר פלייליסט של מוזיקת שוליים, אלטרנטיבית ולא קומוניקטיבית, על פניי המיינסטרים של המוזיקה הישראלית. בעקבות ההתעלמות הברוטלית של התחנה במשך חודשים ואף שנים ממיוצגי החברה אנו שוקלים את האפשרות לבקש מגלגלצ להחזיר במיידית את כל עותקי הדיסקים והסינגלים של מיוצגי החברה ולאסור עליהם להשמיע את רפרטואר האמנים בתחנה".
ואחד האמנים מסכם את הטענות במילים: "בימים בה מדינת ישראל עוברת מהפכת צדק חברתי מן הראוי שגם תחנת רדיו ציבורית שמשדרת לאזרחים וחיילים בכל הארץ וממומנת מכספי ציבור וצבא, תיתן מענה רחב יותר לסוגי המוזיקה שקיימים בארץ, תהיה מחוברת יותר לדופק של הקהל ותשאף לצדק מוזיקלי תרבותי".
תגובת גלגלצ: אנחנו התחנה הכי מצליחה, לכן הטענות מופרכות
מגלגלצ מסרו בתגובה: "שוב, כמו בקמפיינים יחצניים קודמים, דומה, כי הטענות נגד גלגלצ אינן באות מתחום המוזיקה והאומנות דווקא, אלא נובעות מאינטרסים מסחריים וכספיים גרידא. כתחנת שידור ציבורית - אין לנו עניין וכוונה ליטול חלק בזאת.
נזכיר, כי בג"צ, בדיון בראשות הנשיאה לשעבר בייניש, נתן גיבוי מלא לדרך עבודתה העיתונאית והמקצועית של גלגלצ. ואכן, הקפידה התחנה, ומקפידה ותמשיך להקפיד לשרת נאמנה את ציבור מאזיניה, חיילים ונהגים ולא את עסקני תעשיית המוזיקה.
העובדה שגלגלצ מובילה באופן יציב את סקרי ההאזנה והיא תחנת הרדיו הפופולארית בישראל, בין היתר בזכות התמהיל המוזיקלי המגוון והרחב ביותר, היא היא הראיה הטובה ביותר והיחידה הנדרשת להפרכת הטענות העומדות בבסיס הכתבה".
*במוצאי שבת 14 ביולי: מירי מסיקה בקיסריה - שידור חי ב-mako