בעוד קצת פחות מחודשיים יתקיים אירוויזיון 2022 בטורינו, איטליה. מאז הפעם האחרונה שצפינו בה, התחרות השתנתה מאוד. לפני שנתיים התחרות התבטלה לראשונה עקב מגפת הקורונה ובשנה שעברה היא נערכה בהולנד תחת מגבלות ריחוק חברתי קשות וכמעט ללא קהל.

אם כל זה לא הספיק, אז השנה התווספה המלחמה, בעקבותיה רוסיה נבעטה החוצה, וכולנו מקווים שהלהקה מאוקראינה תצליח לצאת מהמדינה המדממת ולהגיע לאיטליה. אגב, כמו בשנה שעברה כל מדינה הקליטה הופעת גיבוי שתשודר בתחרות למקרה שלא יצליחו להגיע.

לפניכם כל השירים המתמודדים השנה, ההימורים הרשמיים וההימורים שלנו. לגזור ולשמור.

חצי גמר ראשון, 10 במאי

אלבניה: Sekret - רונלה חייאתי
אלבניה ממשיכה בקו האתני של השנים האחרונות ובהצלחה רבה. השיר גורם להתנועע בכיסא אבל ההופעה, לפי ההופעה שלה בקדם האלבני, חייאתי מזכירה קצת את החייתיות שהביאה לאוקראינה את הזכייה הראשונה שלה ב-2004. אם Wild Dances היה מתמודד שוב הוא היה מצליח הרבה יותר, למרות זאת עלייה חמישית רצופה לגמר מובטחת.
ההימור שלנו: 24-21

בולגריה: Intention - Intelligent Music Project
זה היה ברור שבעקבות הזכייה של מונסקין בשנה שעברה, אנחנו נראה השנה עוד שירי רוק בתחרות. בולגריה שולחת להקת רוק עם שיר נוסחתי שמתאים יותר לשנות התשעים של המאה הקודמת, שגם חבריה היו משתלבים יותר שם. זה די מרגיש כמו גבר מזדקן שקונה מכונית קבריולט אדומה. את הגמר הם יראו ככל הנראה בטלוויזיה.

לטביה: Eat your salad - City Zēni
כפי שכבר סיפרנו לכם, בהופעה של City Zeni בקדם הלטבי, חברי הלהקה השמיטו את המילה הבעייתית, ולמרות שהשיר מדבר על נושא רציני ודי מעצבן שקורא לעולם להיות צמחוניים, זה צעיר, זה חצוף, זה מגניב ובעיקר זה תופס. אחרי שש שנים שהבלטית הזאת נשארה מחוץ לגמר היא חוזרת.
ההימור שלנו: 20-17

ליטא: Sentimentai - מוניקה ליו
כשליטא הצטרפה לתחרות בשנת 1994 היא שלחה שיר בליטאית שהגיע למקום האחרון עם אפס נקודות. הפעם השניה ששמענו את השפה הזאת הייתה בקטע ראפ קצרצר בשנת 2001 ומאז הם שולחים שירים אך ורק באנגלית. אבל, משום מה הפעם זה דווקא עובד. שיר בסגנון הפופ הסובייטי של ברית המועצות ששונה לאוזן המערבית. מוניקה עושה עבודה טובה על הבמה וזה יעלה לגמר די בקלות.
ההימור שלנו: 20-17

מולדובה: Zdob şi Zdub & Fraţii Advahov - Trenuleţul
זאת הפעם השלישית שהלהקה הזו מגיעה לאירוויזיון כשהיא מביאה את הצועניות המולדובנית לבמה, ונכון שהשיר נבחר עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, אבל באופן סימבולי הוא מספר על המסע ממזרח למערב ברכבת מקישינב לבוקרשט. זה מגניב וזה יצליח.
הימור שלנו: 20-17

הולנד: De diepte - S10
המארחת של שנה שעברה שולחת הפעם שיר בהולנדית לראשונה מזה 12 שנה. בלדת רוק יפהפייה וקליטה שדווקא עוברת את מחסום השפה. אחד השירים האהובים עלי השנה ורק בגלל זה אין לי ספק שהוא יישאר מחוץ לגמר כי זה המזל שלי, אבל בכל זאת מהמר עליו כעולה.
ההימור שלנו: 12-9

סלובניה: Disko - LPS
מה זה הדבר הנורא הזה? שיר מיושן שנראה ומרגיש כמו להקת תיכון בנשף הסיום. אם כבר דיסקו לכו על זה עד הסוף, נצנצים, פדלפונים וצבעים מוגזמים. לא טוקסידו בהשכרה. בעיקר מעייף ומתיש. בקיצור - לא.

שווייץ: Boys do cry - Marius Bear
אחרי שנים שכוחות שווייץ סוף סוף עולה על הגל. מקום רביעי ב-2019, מקום שלישי ב-2021 וגם השנה הם מפציצים, הפעם בבלדה מופלאה. מריוס מביא לבמה את המסר שגם גברים יכולים להיות רגישים. למרות העגיל הצועק והבלורית השופעת שמזכירה קצת את וואם הוא מצליח לרגש הרבה יותר מרוב הבלדות המשמימות השנה. מאוד בולט בשקט שלו. כל הכבוד.
ההימור שלנו: 4-2

אוקראינה: Stefania - Kalush orchestra
המובילה הגדולה של טבלאות ההימורים והרבה בזכות האמפתיה וההזדהות עם העם האוקראיני, אבל באמת אם נשים את זה רגע בצד - זה שיר פשוט טוב. הפולקלור האוקראיני במיטבו. לא נשכח גם שזו המדינה היחידה שמחזיקה ב-100% הצלחה בעלייה לגמר. קשה לי להאמין שזה אכן יזכה גם כי יש שיר טוב ממנו בתחרות (חכו לסוף) וגם שקשה לי לראות את אוקראינה מצליחה לארגן ולארח את התחרות בשנה הבאה. בכל מקרה זה אחד השירים הבולטים השנה שסביר שינצח את הצבעת הקהל אבל השופטים לא יתנו לזה לקרות.
ההימור שלנו: 4-2

ארמניה: Rosa Linn - Snap
אחרי שנה היעדרות, ארמניה חוזרת ואחרי ששמענו ממנה לרוב את האתניות המרתקת מהתרבות העשירה שלהם, אנחנו מקבלים השנה קאנטרי בינוני ודי מכעיס. מצד שני יש ברוזה לין אלמנט שאתה די מתחבר אליו, פשטות כזאת של ילדת קומזיץ. זה יכול לעבוד בטעות. מהמר עליו בחוץ.

אוסטריה: Halo - LUM!X feat Pia Maria
לא הבנתי מה היא רוצה. בעיקר צועקת ומייללת, לא שרה. גם נשמע שכל השיר בעיבוד עצלני של סינטיסייזר שלא מתאים וממש לא מעניין. לא רוצה שתהיי ה"הלו" שלי, תביני את הרמז שלום וביי.

קרואטיה: Guilty pleasure - Mia Dimsic
זה לכאורה שיר נחמד מאוד אבל לא מתקדם לשום מקום ומשעמם די מהר. הרקדן גם מרגיש מאוד לא קשור. בלדה משמימה ובניגוד לקאנטרי מארמניה גם הגיטרה לא מתאימה כאן. יאללה שיר הבא.

דנמרק: The show - Reddi
מכירים את זה שיש שיר אחד שמורכב בעצם משניים, ועד שאתה מרגיש שאתה כבר מתחבר לשיר הוא פתאום משתנה לחלוטין ומשאיר אותך מבולבל? זה בדיוק המקרה. הקטע הוא שזה ממש שיר נחמד. זה מתחיל בשקט על יד הפסנתר ואז פורצת קדימה עם גיטרה חצופה. להקת בנות שובבה ומגניבה. גבולי לעלייה לגמר.

יוון: Die together - Amanda Georgiani Tenfjord
לא, זאת לא רוני דלומי. היוונים די בטוחים שהשנה הם מנצחים, בעצם כל שנה היוונים בטוחים שהם מנצחים, וכל שנה היוונים בסוף לא מנצחים. שיר מלנכולי שבטח על הבמה טנפיורד תעמוד לבד בשמלה לבנה עם יד צבועה באדום או חצי פרצוף בירוק. כל כך כלום. אולי בשנה הבאה.

איסלנד: Systur - Með Hækkandi Sól
עוד שיר קאנטרי אבל הפעם פשוט וטוב, כמו הקאנטרי ההולנדי שהגיע למקום השני ב-2014. שלושת האחיות פשוט כובשות את הבמה ואני ממש מקווה שהשיר יישאר באיסלנדית מלאה. אחת היציאות הטובות של השנה.
ההימור שלנו: 20-17

נורבגיה: Give that wolf a banana - Subwoolfer
הזמר במסכה מגיע לאירוויזיון. זה לא נראה מקורי ולא נשמע מקורי אבל זה מספיק אידיוטי בשביל להצליח בתחרות, תמיד יש שיר כזה. הנורווגים מנסים את הטריק שהביא לפינלנד את הזכייה היחידה שלהם ולא מגלים מי נמצא מתחת למסכה. מה שמרגיז שזה יבוא על חשבון שיר ראוי.
ההימור שלנו: 8-5

פורטוגל: MARO - Saudade Saudade
בשקט בשקט פורטוגל תעלה לגמר ואף תפתיע בתוצאה יפה. זה פשוט וכובש, כל תיאור שאכתוב כאן לא יוכל להסביר את מה שקורה בשיר. פשוט תקשיבו לקסם הזה.
ההימור שלנו: 12-9

עולות לגמר: אלבניה, לטביה, ליטא, מולדובה, הולנד, שווייץ, אוקראינה, איסלנד, נורווגיה, פורטוגל.

חצי גמר שני, 12 במאי

אוסטרליה: Not the same - Sheldon Riley
הומאז לקונצ'יטה וורסט. שלדון עולה לבמה בחליפה שחורה מוגזמת עם שובל מטורף ומסכת תכשיט וזועק על כמה הוא שונה. עוד שיר עם מסר של קבלה עצמית עטוף בבלדה עוצמתית וזמר מצויין. אוסטרליה חוזרת לגמר.
ההימור שלנו: 8-5

אזרבייג'ן: Nadir Rustamli - Fade To Black
עוד בלדה שמתיימרת להיות עוצמתית עם זמר לא רע בכלל אבל גם לא בולט ממש, לא מעניין ולא מחדש שום דבר. בפעם השניה בתולדותיה אזרבייג'ן תישאר בחוץ.

 

קפריסין: Ela - Andromache
פופ אתני יווני במיטבו רק חבל מאוד שהבתים באנגלית, זה לא נשמע טוב והמבטא היווני מורגש מאוד בשירה של אנדרומאש, בעיה נוספת שהשיר נגמר בדיוק כמו שהוא התחיל. שלוש דקות של דופק יציב מבלי שום עלייה בלחץ הדם. השיר טוב בבסיסו אבל העיבוד טעון שיפור שישאיר את קפריסין בחוץ לראשונה מאז 2013.

פינלנד: Jezebel - The Rasmus
הקאמבק של השנה. להקת הרוק המצליחה משנות התשעים מתאחדת ומגיעה לאירוויזיון וזה לא נראה פתטי כמו החברים מבולגריה. השיר אמנם בהחלט מתאים לאופי הניינטיז של הלהקה אבל עשוי טוב ועם קהילת המעריצים שיש ללהקה הזו בהחלט יעלה אותה לגמר.
ההימור שלנו: 16-13

גאורגיה: Look me in - Circus Mircus
השיר הזה בהחלט נשמע סירקוס מירקוס. הפזמון שלו דווקא מגניב אבל עד שמגיעים אליו השיר בעיקר מעיק באוזן ומעצבן. ההופעה צריכה להיות לא פחות ממושלמת בשביל שזה יצליח להעפיל לגמר אבל אנחנו יודעים שהגאורגים לא מצטיינים בזה והמדינה שראתה גמר בפעם האחרונה ב-2016 תמשיך בקו הזה.

ישראל: I'M - Michael Ben David
כמה בלגנים היו לנו: איומי פרישה, התעלמות מהיוצרים של השיר, גירסה משודרגת שעוד יותר חירבה את השיר הלא טוב הזה - אבל, ויש אבל גדול, וקוראים לו מיכאל בן דוד. הבחור הזה זמר בחסד עליון ופרפורמר פנומן שיודע את העבודה על הבמה אל מול המצלמות הרבה יותר מרוב המתמודדים השנה ובאירוויזיון יחסית חלש ושקט הוא יבלוט מאוד לטובה ויעפיל לגמר בגדול. בכל מקרה אנחנו מאחוריך, בהצלחה!
ההימור שלנו: 16-13

מלטה: I am what I am - Emma Muscat
אמה החליטה להחליף את השיר איתו זכתה בקדם ומביאה השנה לתחרות את סגנון הגוספל. עוד שיר עם המסר, שכבר הפך למעייף ולא מקורי - קבלה עצמית. למרות שהיא אוהבת לשבת מאחורי הפסנתר, במקרה הזה זה ממש לא מתאים לאופי השיר. גם כששומעים את I am what I am מצפים לראות איזו זמרת אפרו-אמריקאית עם המון נוכחות ולא איזו יפהפייה בלונדינית. יעלה לגמר ויתרסק שם.
ההימור שלנו: 24-21

סן מרינו: Stripper - Achille Lauro
והנה החיקוי האולטימטיבי של השיר הזוכה משנה שעברה. אקילה לאורו מנסה לאמץ את הלוק והאישיות של דמיאנו, הסולן של מונסקין אבל נראה ונשמע כמו גרסת העלי-אקספרס שלו. גם השיר לא משהו. יאללה ניסיתם.

סרביה: In corpore sano - Konstrakta
באמת הפתיע שבשנה שעברה לא היה שיר שמדבר על הקורונה והנה השנה הוא הגיע. קונסטרקטה באה להראות לכולנו איך לשמור על הבריאות וגם על הבמה היא ישבה ושטפה ידיים תוך כדי השיר. אהבתי את הסרבית ולמרות שבשמיעה ראשונה לא ממש מבינים מה היא רוצה, יש פה גאונות שאי אפשר להתעלם ממנה. יש גמר.
ההימור שלנו: 12-9

בלגיה: Jérémie Makiese - Miss You
שיר בסגנון ארנ'בי שעשוי טוב, בלי הרבה שטיקים. ז'רמי זמר מצויין שכבר הוכיח את עצמו בפורמט של תחרות כשזכה בשנה שעברה בדה וויס בלגיה. אחלה של שיר, אחלה של זמר ואחלה של גמר.
ההימור שלנו: 16-13

צ'כיה: Lights off - We Are Domi
השיר של הצ׳כים נשמע כאילו נלקח מפסקול של בר המצווה שלי, אי שם בתחילת שנות התשעים. עם אישיות בימתית של עציץ פילדנדרום - אין שום סיכוי שצ'כיה רואה גמר. שמישהו יזכיר להם שאנחנו כבר ב-2022.

אסטוניה: Hope - Stefan
זו הפעם הראשונה שהסגנון שלקוח מתוך מערבוני המערב הפרוע מגיע פעם ראשונה לאירוויזיון, ורק על המקוריות הזו מגיע לאסטוניה נקודות. סטפן גם נראה טוב עם מבט מהפנט והשיר בהחלט קליט וסוחף. ברוכים הבאים לגמר.
ההימור שלנו: 12-9

אירלנד: That's rich - Brooke
אירלנד שלטה ביד רמה באירוויזיון של שנות התשעים עם ארבעה ניצחונות בחמש שנים אבל מאז - אוי לאוזניים. לא שירים, לא הופעות, לא זמרים, פשוט רע, רע, רע. פעם שלישית ברציפות עם מקום אחרון בחצי הגמר. אתם באמת לא חייבים ללחוץ פליי על זה.

מונטנגרו: Breathe - Vladana
כמה התגעגעתי לבלדה בלקנית. קצת חבל שזה באנגלית, אבל עדיין יפהפה. אחת המדינות החלשות בתחרות. מתוך 12 השתתפויות רק פעמיים המדינה ראתה את הגמר והמקום הכי טוב שלה היה 13.
ההימור שלנו: 24-21

צפון מקדוניה: Circles - Andrea
עוד זמרת בלי כריזמה. שיר חלש ביותר שלא יגיע לשום מקום חוץ מלטיסה הראשונה שתצא מטורינו לסקופיה מיד בסוף שידור חצי הגמר.

פולין: River - Ochman
הפולנים לא השתתפו בגמר מאז 2017. הפעם הם סוף סוף לקחו את עצמם בידיים ושולחים את זוכה העונה ה-11 של דה וויס פולין לאירוויזיון. השיר עצמו הוא בלדה המצטיינת של הערב, בדיוק באותה המשבצת של שווייץ בחצי הגמר הראשון. יאללה פולין, זה הזמן להדליק את האור ולחזור לבימת הגמר.
ההימור שלנו: 8-5

רומניה: WRS- Llámame
איזה יופי להיות חיקוי מבלי לדעת שאתה חיקוי. השיר גרוע בצורה קיצונית והזמר ממש משתדל להיות פרפורמר טוב, לרקוד ולסחוף את הקהל בפלירטוט למצלמה אבל הכל מאולץ ולא טבעי. צריך לקבל שיעורים ממיכאל בן דוד איך באמת עושים את זה.

שוודיה: Cornelia Jakobs - Hold Me Closer
לשירים על אהבה נכזבת ופרידה כואבת תמיד יתחברו אנשים, וקורנליה מגישה את השיר השוודי בצורה מושלמת. יש גם מחווה לעבר המתוק של עולם המוזיקה כשקורנליה עולה לבמה עם מיקרופון חוטי. האחרון שעשה את זה היה קובי אוז, כשטיפקס ניסו את מזלם באירוויזיון 2007. בוודאי שיש גמר.
ההימור שלנו: 8-5

עולות לגמר: אוסטרליה, פינלנד, ישראל, מלטה, סרביה, בלגיה, אסטוניה, מונטנגרו, פולין, שוודיה.

גמר, 14 במאי:

גרמניה: Rockstars - Malik Harris
בשנים האחרונות גרמניה נמצאת בעיקר בתחתית הטבלה, אבל הפעם יש משהו בשיר הזה שכן מאפשר להתחבר אליו. באמצע יש מונולוג שלם של מאליק על איך פעם היינו אנשים טובים ומה נהיה מהאנושות. למרות שהמונולוג הזה הוא בדיבור ולא בשירה המסר עובר, ועובר חזק.
ההימור שלנו: 16-13

ספרד: SloMo - Chanel
ולפניכם המקום האחרון בגמר. השיר הזה מביך בכל כך הרבה מובנים. הופעה זולה ולא מקורית של כל כך הרבה דברים שכבר ראינו, ולמרות שהיא אכן היחידה השנה שמעוררת סקסיות מתפרצת זה פשוט לא בטוב טעם.
ההימור שלנו: 25

בריטניה: Space man - Sam Ryder
זה כבר כמעט 20 שנה שבריטניה מסיימת בתחתית הטבלה בדרך קבע, ובצדק. בשנה שעברה היא קבעה שיא חדש: אפס נקודות מהשופטים ואפס נקודות מהקהל. מעצמת הפופ הגדולה פשוט לא לוקחת את האירוויזיון ברצינות כבר המון זמן אבל השנה משהו השתנה. הם החליטו לשלוח לתחרות את אושיית הרשת סם ריידר עם שיר מושלם(!) נוסיף את זה שמדובר כאן בזמר הווקאלי הכי טוב השנה בתחרות, ואולי אפילו בעשור האחרון, ובריטניה חוזרת לתחרות ובענק.
ההימור שלנו: 4-2

צרפת: Fulenn - Alvan and Ahez
אשכרה יש אנשים שאוהבים את זה וטוענים שיש לזה קטע. אני לא סובל את הדאנס הזה, במיוחד אחרי שבשנה שעברה צרפת הייתה הפייבוריטית שלי וסיימה את התחרות ברוטרדם במקום השני. אי אפשר להתעלם מאהדת הקהל ולכן קשה להמר עליו כמקום אחרון אבל לא רחוק משם.
מקום: 21-24

איטליה: Brividi - Mahmood and Blanco
אחרי שסיים את התחרות בתל אביב במקום השני עם הלהיט Soldi, שהצליח הרבה יותר מהשיר ההולנדי שניצח אותו, הוא חוזר לנקום ולא לבד, לצידו של מחמוד נמצא בלאנקו. שילוב הקולות שלהם לא פחות ממצמרר. נכון שהאירוויזיון מזוהה מאוד עם הקהילה הגאה אבל הפעם לראשונה יש כאן שיר על קשיים במערכת יחסים בין גברים. לא הנצנצים והפאייטים. ככה עושים את זה. נקי. מרגש, ואנושי. אני הולך להזמין מלון במילאנו למאי 2023.
ההימור שלנו: מקום 1.

מסכימים? חושבים שטעינו בענק? ספרו לנו בתגובות. ליאון קיכלר יהיה כמובן בטורינו ונדווח לכם בלייב משם. בהצלחה מיכאל!