יונה וולך, 1944 - 1985
את יונה וולך זכיתי לראות על הבמה ב"מרתף עשר" בהיותי נער צעיר בהופעה יחד עם אילן וירצברג ושמעון גלבץ האגדיים, שהוציאו לאור ב-1982 את יצירת המופת "בציר טוב" המורכבת משיריה. וולך ,שדקלמה במהלך ההופעה טקסטים צבעוניים וקסומים שבתה את דמיוני וקשרה את חיי לעד בכבלי קסם ליצירתה.
הייחודיות הטקסטואלית והמוזיקליות של שירייה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהמוזיקה הישראלית ומלהיטיה. די אם נזכיר את "שלח לי שקט" ו"זה הגשם" וכמובן את " לא יכולתי לעשות עם זה כלום", "סקס אחר (שיר קדמשנתי)" וכמובן "אני שוב מתאהב" שבימים אלו מלווה את העונה העשירית של כוכב נולד.
שירייה של וולך קוסמים למלחיני השירים עד היום וכל הזמן נוצרים לחנים חדשים לשיריה. בחרתי להביא שניים מקסימים מהתקופה האחרונה.
אלון עדר - "גופי היה חכם ממני"
ג'ו עמר, 1930 - 2009
ג'ו עמר היה מלך להיטי הרדיו מסוף שנות החמישים ועד תחילת שנות השבעים וניתן לומר ששיריו הפכו עוד בחייו לקלאסיקה ישראלית והושרו על ידי חובבי הז'אנר המזרחי מכל העדות. בין שיריו הגדולים ניתן למנות את "ברצלונה" (שלא מזמן חודש על ידי הילד מישל כהן ב"בית ספר למוזיקה" ), את "שלום לבן דודי "שמחה גדולה הלילה" ועוד.
יצירתו של עמר הושפעה ממוזיקה אנדלוסית שמקורה בספרד ובצפון אפריקה. היא השפיעה רבות על מבצעים כזוהר ארגוב ודקלון ועל יוצרים ותיקים כמו אבנר גדסי ולדעתי גם על יוצרים יותר עכשוויים כמו עמיר בניון. מענין לראות איך זמרי הפופ הים תיכוניים של תקופתנו מוצאים השראה בפופ טורקי ובולגרי דלוח ואולי קצת מפספסים את העושר המוזיקלי העצום, ששורשיו טמונים עוד בתקופת תור הזהב של יהודי ספרד והמגרב, שהשפיע רבות על יצירתו של ג'ו עמר.
בחרתי שניים משיריו שאני אוהב במיוחד. יהי זכרו ברוך ויצירתו לנצח.
ג'ו עמר - "הריני שר"