הארכת מעצרה של מרגלית צנעני לתשעה ימים במה שכבר זכה לכינוי "פרשת מרגול" לא יכולה להשכיח מאיתנו שצנעני היתה קודם כל זמרת מצוינת שחיברה מזרח ומערב, אשת טלוויזיה מוכשרת, שפרצה גבולות בפריים טיים של הערוץ הראשון וכיכבה בפריים טיים של ערוץ 2 מראשית דרכו, ואפילו סוג של מחדשת השפה העברית.
עם השנים צברה מרגול אוהבים רבים ושונאים לא מעטים. היום, כאשר כל המדינה יושבת לה על הראש וחוגגת את מפלתה עם ציטוטים אלק-משעשעים כמו "חיכיתי כל הלילה שם בתחנה" (מתוך שירה "נערי שובה אלי"), ראוי להיזכר בציטוט מתוך שירה "שמור אותי": "רק שמור אותי מאוהביי, ומשונאיי אשמר בעצמי". ובכל זאת, ראוי להזכיר מי היא ומה היא מרגלית צנעני, הזמרת שצמחה כ"פרח השכונות" וכבשה את פסגת הבידור.
1. "שיער", 1971
מרגלית צנעני, נערה כחושה מנתניה, בת 18, שקיבלה שחרור מצה"ל, עומדת בתור עם עוד מאות מועמדים לתפקידי ניצבים במחזמר "שיער", בו עתידים לככב צביקה פיק וגבי שושן מלהקת ה"שוקולדה". היא ממוצע תימני, רזה, קטנה, שיער ארוך שחור, עיניים גדולות. הבכורה בין שבעה אחים ואחיות, בת לשלום, פועל בתעשיית היהלומים הנתנייתית שהעריץ את בגין אבל היה איש מפלגת העבודה, ולולה, עקרת בית. משפחה דתית, ואבא צנעני שרה באודישן את "רק על עצמי לספר ידעתי" של רחל, והתקבלה. לצדה שיחק במחזמר צדי צרפתי, לימים חברה לשולחן השופטים ב"כוכב נולד".
האנקדוטה: שחקני המחזמר "שיער" נאלצו להופיע על הבמה בעירום, לפי דרישות התפקיד. מרגול לא הסכימה, ותפרו לה בגד צמוד בצבע הגוף. לימים תספר חנה לסלאו, שהיתה מלבישה במחזמר, איך לבשה מרגול מחרוזת ענקית של חרוזים כדי להסתיר את הציצים שבלטו מבגד הגוף.
2. זמרת חתונות, שנות ה-70'
אחרי "שיער" ועוד תפקיד של ניצבת במחזמר "קזבלן" ב-1973 וחברות בת כמה חודשים בהרכב "הכנופיה" עם יזהר כהן, מפתחת מרגלית צנעני קריירה של זמרת חתונות. היא חוברת ללהקת ה"שוקולדה" (ללא צביקה פיק) והופכת יחד איתם לאחד מהרכבי החתונות המובילים בארץ. צנעני שרה סול, בלוז ורוקנ'רול באנגלית, כמובן להיטים בעברית, מסלסלת במזרחית ובשפות נוספות.
שנים אלה שנות השפשוף החזקות של מרגול, שנות ה"טירונות" שלה כזמרת על במות, שלדבריה "יכולה להופיע לכל קהל בכל תנאי שדה קשים". בהופעות אלה נולדה השאלה הרטורית שלה: "אתם רוצים הופעה מכובדת או הופעה מלעונית?!".
האנקדוטה: לאירועים של הקהל האשכנזי מכינה צנעני גם שירים ביידיש, ונותנת בהופעות ביצוע ל"היידישע מאמא" הקלאסי, כולל סלסולים.
3. "נערי שובה אלי", 1986
ב-1986 מוציאה מרגול את אלבומה הראשון "נערי שובה אלי", הכולל את שיר הנושא והלהיט הגדול הראשון שלה. בהפקת האלבום סייעו לה הגיטריסט יהודה קיסר והמעבד חיים חדד, שמימנו את המאסטר. המפיק הראשון שלה היה ניסים בן חיים, אבל עד מהרה עברה צנעני לאמרגן אשר ראובני.
4. "סיבה למסיבה", 1986
הפריצה הגדולה של מרגלית צנעני ללב המיינסטרים הישראלי. הימים הם ימי שלטון היחיד של הערוץ הראשון בטלוויזיה. התוכנית "סיבה למסיבה", תוכנית הבידור של ימי שישי בערב, בהנחיית רבקה מיכאלי, היא "מדורת השבט". זמר שמופיע בתוכנית עם להיט מוכר - זוכה להצלחה כמעט בין לילה.
אנשי התוכן ומיכאלי מנסים להביא את מרגול לתוכנית, המפיק אהרון גולדפינגר מסרב. לבסוף הוא מתרצה, אבל משאיר מתוך השיר רק בית ופזמון. בראיון עם רבקה מיכאלי קונה צנעני את עולמה עם ביטויים כמו "אחלה", "סבבה" ו"אשכרה חבאר". למחרת כל המדינה מדברת על "זמרת החתונות שדיברה סלנג בטלוויזיה", ומכאן הגבול הוא השמיים.
5. "מנטה", 1989
מרגלית צנעני ממשיכה לצעוד בצעדי ענק מוזיקליים לכיוון המיינסטרים הישראלי. היא חוברת לפזמונאית האיכותית רחל שפירא ולמעבד והמפיק המוזיקלי ירוסלב יעקובוביץ'. התוצאה היא האלבום "מנטה", שכולל כמה להיטים כמו "כל כך מוכר" ו"שמע בני".
שני הלהיטים הגדולים ביותר באלבום הם שיר הנושא "מנטה" שמשודר עד היום ברדיו, ולצדו הלהיט הגדול ביותר בקריירה של צנעני, "עוד יהיה לי", שנקרא במקור האנגלי שלו "Singing In My Heart" - גרסה שגם היא הופיעה באלבום. האלבום נחתם במחרוזת בערבית - כיאה לזמרת שמחברת תרבויות, שפות וסגנונות.
6. "חומות חימר", 1990
ההצלחה הגדולה של "מנטה" הובילה להמשך שיתוף הפעולה בין צנעני, שפירא ויעקובוביץ' (בשיתוף כותבים כמו יואב גינאי וחנה גולדברג). השלושה המשיכו הלאה לאלבום "חומות חימר", בו הופיעו לראשונה שבעה שירים אותם הלחינה מרגול בעצמה. האלבום כלל שירים כמו "שחור הוא הצבע", "אנ'לא מכפר שמריהו", ו"נראה אותך גבר", שהזכירו לכולם שמרגול היא עדיין הג'דה המזרחית שלא סופרת גברים, אשכנזים ו"צפונים", לא בטוח באיזה סדר.
הלהיט ושיר הנושא "חומות חימר", כמו נכתב על מרגול עצמה: "...טליה דחויה חרפת העדר, את לא שפויה את לא בסדר, לא נכנעת את משוגעת, מה את יודעת על חומות חימר...".
7. "במעגל", 1992
אחרי שכבר נכנסה למינסטרים, אבל המשיכה לשחק על הטיקט המעורב, מצאה את עצמה מרגלית צנעני במופע משותף עם שלמה גרוניך, איתו הקליטה את השירים "במעגל" ו"בואו נתערבב".
כיום, ב-2011, חיבור בין מרגול לגרוניך נשמע הכי טבעי, אבל לפני 19 שנה היה מדובר באירוע כמעט היסטורי - הפסנתרן המופרע שגדל על מוזיקה קלאסית ועבד עד אז בעיקר עם מתי כספי, התחבר לצנעני, שבאה מהמזרחית, והתוצאה היתה שיר נפלא.
ב-1995 השתתפה צנעני בשיר "כתונת פסים", שכתב מאיר אריאל והלחין ארקדי דוכין, אותו הקליטו מבחר מאמני ישראל אשר התגייסו לקמפיין של משרד הקליטה.
8. "חופשי", 1997
בכל פעם שאתם צופים במריאנו אידלמן מחקה את מרגול ומגיע לקטע שבו היא (הוא) מלהגת על ירוסלב יעקובוביץ' - חפשו ראיון טלוויזיוני של מרגול לקידום האלבום "חופשי", שבו סיפרה איך ירוסלב מגיע אליה הביתה והיא גוערת בו שהשירים שכתב לא מספיק טובים, וההפך.
צנעני ויעקובוביץ' חזרו לשתף פעולה בפעם השלישית באלבום "חופשי", שיצא בחברת התקליטים שהקים ירוסלב וכלל את להיט הקליפסו הגדול "קפה אלהמברה" ואת "ואולי". שיר הנושא "חופשי", גם הוא להיט גדול, הוכיח בפעם האלף שצנעני היא אלופת בלוז ונשמה שיכולה להישמע הכי אמריקנית.
שנה לאחר מכן הקליטה צנעני את "המנון האגודה" של צמד "העמרנים" לאוסף "עבודה עברית", וב-99' השתתפה באלבום "דרבוקה ישראלית" עם קאבר ל"בתי את בוכה או צוחקת".
9."אז מה?!", 2005
את העשור הקודם, בין השנים 2000 ל-2010 העבירה מרגלית צנעני בעיקר בטלוויזיה, כמנחת תוכניות אירוח, בישול וטיול, כשופטת בתוכנית "מרגול שופטת" וכמובן כשופטת בכמה עונות של "כוכב נולד" וכמגישה בערוץ 24. אבל מרגול לא עשתה רק טלוויזיה.
ב-2003 הוציאה את האלבום "לעולם", שלא זכה להצלחה גדולה, אבל שנתיים לאחר מכן הגיע הדיסק "גלה לי", שכלל את הלהיט הגדול "אז מה?!", שכמו את רוב שירי האלבום יצר בנה של מרגול, אסף לביא צנעני.
באותן שנים הרבתה מרגול לנגח בתקשורת את הדור החדש של הזמרים הים תיכוניים על להיטים כמו "בלבלי אותו" של קובי פרץ, "מסובבת אותי" של רון שובל ו"אני לא זמין" של מושיק עפיה, אולם בראיונות הודתה בעצמה כי "חטאתי גם אני בקלילות הפופית הזו".
10. "עץ ירוק מפלסטיק", 2009
"עץ ירוק מפלסטיק", הלהיט הגדול של מרגלית צנעני מתוך אלבומה האחרון "דווקא היום", יצא לפני שנתיים והוכתר כשיר המושמע ביותר ברדיו הישראלי ב-2009, לפי נתוני אקו"ם.
זהו השיר שמחבר את כל הקצוות יחד. את מילותיו חיבר אסף אטדגי, מנהלה האישי של מרגול בשנים האחרונות, שעבד גם כאחראי על סגירת ההופעות שלה, ושבסחיטתו היא נחשדת כעת.
סיפור ההקלטה של השיר כבר הפך למיתולוגי: "השיר הזה הוא בייבי שלי", אמרה מרגול, "למרות שהקלטתי אותו אחרון. הדיסק כבר היה מוכן ואמרתי שחסר לי משהו נשמתי, קטן. חזרתי לשיר שכתב לי אסף אטדגי. אמרתי שאני רוצה לעשות שינוי בלחן שיצרו ישראל קמחי ויוני אמבר והקלטתי אותו ככה בשישי בצהריים, במצב רוח נמוך לאללה, באתי לאולפן ממש מבואסת, לא זוכרת אפילו ממה. נדב ביטון המעבד אמר לי 'תבואי כל פעם שפופה ומצוברחת'. עשיתי שני טייקים והלכתי, יצא טוב".