אין תמונה
"אנחנו שרים נגד אלכוהול וסמים, ההפך מהכיוון העכשווי של הנוער"

להקת "המושבה", שפרצה בשנה שעברה עם הלהיט "ים" ("וויי וויי וויי") והספיקה לחמם את שון קינגסטון, מוציאה השבוע את אלבום הבכורה שלה, אותו הפיק מוזיקלית בן הנדלר מהבלקן ביט בוקס. סיוע מכיוון אחר קיבלו חברי "המושבה" משאנן סטריט, סולן הדג נחש, שייעץ להם בכתיבת הטקסטים ומגיא מר, גם מהדג נחש, שעושה סקרצ'ינג לאורך כל התקליט וגם מתארח בשירה בשיר "כלים חיים". בהתאמה, נשמעים "המושבה" כמו דור ההמשך של הדג נחש הירושלמים ושבק ס' היבנאים, דמיון שבא לידי ביטוי לא רק בטקסטים ובכלי הנגינה החיים, אלא גם בלוקל-פטריוטיזם לנס-ציונה, שם "המושבה" כבר נחשבת לאגדה.

"אנחנו מאוד אוהבים את נס ציונה, גאים בה, וזו הסיבה שבחרנו את השם ללהקה, כדי לתת כבוד למקום שגדלנו בו", מסביר דין כרמל, 21, הסולן וכותב החומר. "יש לנו שם גרעין חזק של קהל שהולך איתנו כבר כמה זמן. בנס ציונה אנחנו סטארים בקטע פסיכי. מתחת לחלון מחכות לנו מעריצות, ילדות בנות 14 עם גשר בשיניים". "יש הרבה ילדות וזה סבבה", מסכים איתו הקלידן והסמפלריסט רואי דוד, בן 23. "זה מאפיין פריפריה ופרובינציה שכולם מחוברים לכולם והתגובות יומיומיות מכי אתה בא ול האנשים סטרייט, אותם אנשים שאיתם גדלת".

"אנחנו שומעים הרבה את ההשוואה לשבק ס' ולדג נחש"

-מה עשתה לכם ההצלחה של "ים"?
דין:
הוא נכתב הרבה לפני שהלהקה הוקמה, כסקיצה ביתית מינימאלית והרגשנו שיש בו משהו טוב, אמיתי וכיפי. כתבתי אותו בטרמפים לים בכיתה י'".
רואי: "הקלטנו אותו בסשן אולפן הראשון שלנו לפני 3-4 שנים. התחילו אליו תגובות מטורפות, למשל של מטיילים בחו"ל שהוא הפך לשיר הטיול שלהם, או חבר'ה שגולשים שזה המוטו שלהם. הבנו שהקטע שלו ממש חזק והתחלנו לגבש חומרים. כשהוא יצא לרדיו בקיץ היינו באמצע הקלטות. כל השנה האחרונה יצרנו את השירים האחרים שבאו בעקבותיו".

-איך אתם עם ההשוואה לדגש נחש ולשבק ס'?
רואי:
"אלה אושיות גדולות בהיפ הופ וזה כבוד גדול. אנחנו מתעסקים בהיפ הופ עם נגינה של כלים חיים. גם לדג ולשבק יש את מה שמייחד אותם. לדעתי אנחנו בשילוב של מילים וכלים מצליחים להוציא סאונד מאוד ייחודי.
דין: "אלה השוואות שאנחנו נתקלים בהן הרבה וזה כיף גדול. אני חושב שאצלנו המסר הבסיסי הוא לקחת מכל דבר את הצד האופטימי. בשיר 'בין הארגזים' אני שר על זה שעיקלו לי את הבית. זה סיפור אוטוביוגרפי לא נעים. עד היום כשאני מספר אותו יש לי דמעה קטנה בעין. בפזמון אני אומר שלמרות הכל צריך להישאר אופטימי להמשיך הלאה".

"כתבתי שיר על איך שעיקלו לי את הבית, כמו להרבה אנשים במדינה"

-מה זאת אומרת עיקלו לך את הבית?
דין:
"אמא שלי לא אוהבת שאני מפרט, אבל זה כבר די שגרה במדינה שאנשים נכנסים לכל מיני קשיים כלכליים ומשפחתיים. אני לא אפרט, אבל מי שיקשיב לטקסט זה מובן שם שעיקלו לי את הבית, ממש כמו איך שזה נשמע".
רואי: "יש באלבום התבוננות שלנו וחוויות שלנו כנוער מתבגר במדינה. איך החיים רצים מבחינתנו, עם חוויות, התרגשויות יומיומיות, בעיות חברתיות שקיימות במדינה והקטע הוא להביע אותם בטקסטים. למשל אנחנו אומרים לא לסמים ולא לאלכוהול וגם שצריך ללכת עם האמת שלך, גם אם זה אומר לא להתפרנס ממוזיקה".
דין: "השיר הראשון בדיסק, 'בוא', מדבר על להיות נאמן לעצמך. זה שונה ממה שחבר'ה צעירים בדרך כלל רוצים, שזה להתפרק. הייתי ילד שלא היה לי קל ללמוד, ברחתי למוזיקה הלכתי עם האמת שלי, זה מה שאני רוצה להעביר בשירים, משהו אמיתי, תמים וטוב. לא משנה מי אתה - אתה בן אדם ומי שאתה זה מה שחשוב. בהשוואה לשאנן סטריט אז הוא יותר פוליטי ואנחנו יותר חברתיים".
רואי: "נכנסנו לעניין מתשוקה אמיתית למוזיקה. זה מה שחיבר אותנו. ויתרנו על הטיול של אחרי הצבא כדי להיכנס לאולפן, לעשות את המוזיקה, לתת פייט בכמה שנים של עבודה על אלבום ולהרוויח חוויה שמשותפת לנו כחברים טובים".

"אנחנו שואפים שהילדה שמעריצה אותנו תהפוך לסינדרלה קטנה"

-בן הנדלר היה בשבילכם מה שיוסי פיין היה לדג נחש ולשבק ס'?
דין:
"הוא בן אדם מדהים שחידד אותנו וגרם לנו להסתכל מזווית שונה, ממש עשה פלאים ונתן לנו הרבה תשובות. הוא הכי מתאים לעבוד איתנו ופגע בול במה שאנחנו מרגישים, נתן לנו חופש".
רואי: "בנו הנדלר בנוכחות שלו יש משהו מדהים, הוא איש של עבודת צוות שנותן לך השראה. הוא בא מעולם של רגאיי בצורה הכי מובהקת, משהו שאנחנו פחות התעסקנו איתו באלבום ונחשפנו לתפיסה האמנותית שלו לגבי הפקה מוזיקלית. היתה לו יכולת להביא לנו פיינל טאץ', לגרום לנו לחזרות פרודוקטיביות וליצירתיות ולהוציא מאיתנו את המקסימום. אני מאחל את זה לכל אמן".

-מה הציפיות שלכם?
דין:
"יש לנו קהל שגדל איתנו עכשיו. החלום שלנו זה שהגרעין יגדל ויתבגר איתנו ועם השנים כדי להגיע לרמה שיש קהל שמעריך אותך לאורך שנים זה הכיף הכי גדול. בגלל זה אני עושה מוזיקה באיזשהו אופן".
רואי: "שהילדה מנס ציונה עם הגשר בשיניים שמעריצה אותנו תהפוך להיות סינדרלה קטנה".