אייל גולן כבר מזמן הפך לקונצנזוס, ואפילו ראש הממשלה מצא לנכון להיפגש איתו בערב השקת קמפיין הבחירות שלו, וזה ללא ספק אומר משהו על אייל ועל השפעתו הציבורית. בין אם אתם מחובבי הז'אנר ובין אם אתם ההפך הגמור, קשה להתכחש לעובדה שמדובר במכונת להיטים משומנת, ושאייל הוא אחד מהאומנים הכי מצליחים במדינה.

רבים דיברו על המהפכה שעברה תעשיית המוזיקה בישראל, על השתלבותו של הז'אנר המזרחי בלב הפלייליסט ועל הנסיבות שהובילו לכך. ואם נניח בצד את טענות "ניפוץ ההגמנויה", ו"המזרוח", נוכל לשים לב שהמוזיקה המזרחית חילחלה גם לעולמות מוזיקליים אחרים' שבעבר סביר שהיו נפגשים אולי רק בפנטזיות הכי פרועות.

מהפכה תודעתית: מי עושה קאבר למי?

לא פעם נתקלנו בזמרים ים תיכוניים המבצעים גרסאות כיסוי לקלאסיקות מהסוג של "ארץ ישראל הישנה", כמו למשל אייל גולן עצמו, עם החידוש שלו לשירה של רחל שפירא, 'חלומות'. השיר בוצע במקור על ידי רוחמה רז וזכה לעדנה מחודשת הודות לביצוע של אייל:

א-קפלה מזרחית

בתקופה האחרונה אנו עדים לתופעה הפוכה: ברחבי הרשת צצים עוד ועוד קאברים לשיריו של אייל גולן, שאינם מגיעים מהעולם המוכר של הזמר המזרחי, אלא דווקא מז'אנרים מפתיעים כמו רוק, פופ ואפילו בלדות דביקות.

אחד מביצועי הקאבר החביבים ביותר שמצאנו ברשת שייך ללהקת "המועדון" שחברה ללהקת 'חדשות'. אולי לא כולכם מכירים את ההרכב 'המועדון' בזכות שמו, אבל רובכם התוודעתם לשירם 'יש לך סיבה', שהפך לג'ינגל קליט בפרסומת לתפוצ'יפס. שתי הלהקות החליטו לשווק את המופע המשותף שלהן באמצעות שירו של אייל גולן 'זה אני', בביצוע א-קפלה מפתיע במיוחד:

צליל מיתר של גיטרה חשמלית

ביצוע מפתיע נוסף שייך לעידו לדרמן, סולן להקת "אמסטף" לשעבר. באלבום הסולו הראשון שלו העניק לדרמן ללהיט 'צליל מיתר' קאבר רוק קלאסי, שיגרום לכם להסתכל מחדש על השיר שכל-כך מזוהה עם אייל. לדרמן התראיין בעבר ל-mako וסיפר שהביצוע המחודש לשיר נולד כאתגר שלקח על עצמו בתור פרויקט אישי, ולאט לאט הבין שמדובר בלהיט שמקפיץ את הקהל: "בכל הופעה אני מחכה כבר להגיע ל'צליל מיתר'":

גם נתן גושן עושה את אייל גולן

אחד מהיוצרים היותר מדוברים בתקופה האחרונה הוא נתן גושן, שחתום על לא מעט בלדות מרגשות שחרשו את תחנות הרדיו. בין לבין הוא התפנה להעלות ביצוע אקוסטי ומאולתר לשיר "כשאחר". גושן צולם באמצעות הטלפון הנייד במטבח ביתו, והצליח בספונטניות להחדיר בשיר את הקיטש הייחודי לו:

 כוכב נולד קורא לך

במהלך עשר השנים בהן 'כוכב נולד' מהווה את אחד מהמוסדות היותר משפיעים על הפלייליסט, היו מתמודדים רבים שבחרו לבצע את שיריו של אייל גולן על במת התכנית. כמה מהם גם העניקו אינטרפטציה ייחודית משלהם, ורק בעונת העשור זכינו לשני ביצועים בלתי נשכחים.

סהר טוויטו שהגיע היישר מהצבא לאודישן, לקח את אחד מהשירים הקלאסיים של אייל, 'בלעדייך', מתוך האלבום הנושא את אותו השם, אשר הביא לאייל את הפריצה הגדולה שלו ללב התודעה. הביצוע של טוויטו היה כל-כך חדשני ושונה מהמקור שנדמה היה שמדובר בשיר אחר לחלוטין. הוא כמובן עבר בקלות בזכות הביצוע הזה:

מתמודדת נוספת בעונת העשור שביצעה להיט של אייל היא שרון קידושין, עם השיר 'ואני קורא לך', או כמו שהיא שרה אותו, "ואני קוראת לו". קידושין אגב היא לא הראשונה בתכנית שבחרה לבצע את השיר, ושלוש עונות קודם לירן דנינו, עשה זאת לפניה.

אם היינו זקוקים לעוד הוכחה שהרפרטואר של אייל רווי קלאסיקות בהתווות, שללא ספק יכנסו לפנתאון הפלייליסט, נראה שקיבלנו את הגושפנקה המוצקה. שלל גרסאות הכיסוי מעצימות את העובדה שההזדהות עם שיריו של אייל גולן הפכה לנחלת הכלל.

ולמי מכם שצמא לעוד, מוזמן להצטרף לפרק נוסף של 'אייל גולן קורא לך', שישודר במוצ"ש בשעה 19:00, ובו כשרונות צעירים ומבטיחים ינסו לכבוש את הבמה עם גרסאות כיסוי משלהם לשלל הקלאסיקות המזרחיות הגדולות. האם אחת מהם יהיו הכוכב הבא של הזמר המזרחי? רק אייל יכריע...

 "אייל גולן קורא לך", ימים רביעי ושבת בשעה 19:00, בערוץ 24 ובאתר mako