עדי לאון (צילום: אורטל דהן)
"אני לא שופט רע, אני חוסך להם המון עוגמת נפש"|צילום: אורטל דהן

עדי לאון לא חושב שהוא איש רע. להפך. כשהוא קורע לגזרים מתמודד אומלל שהגיע להיבחן ב"אייל גולן קורא לך" ולא עמד בסטנדרטים, הוא בכלל עושה לו טובה. "זה שזה נשמע למתמודדים כמו העלבה – הם עושים טעות", אומר השופט הרשע, "השופט הוא לא שופט רשע. השופט נותן ביקורת אמיתית כמו שצריך, ביקורת בונה.

"כשאני פוגש מתמודד או מתמודדת שהם אאוט מהמוזיקה, שהם לא קשורים, אז תצא לי מכת המחץ הזאת. אני עושה את זה כדי שהמתמודד יבין שהוא לא קשור לעולם הזה כי אחרת הם יחשבו שהם זמרים והם יקחו כל מיני מפיקים שיקחו מהם עשרות אלפי שקלים על כלום. דרך התוכנית אני אומר להם לברוח".

כלומר אתה בכלל מגן עליהם
"נשבע לך שאני מגן עליהם".

אני בטוח שאלה שעומדים עכשיו בחוץ ובוכים כי קטלת אותם יודעים להעריך את זה...
"אני מקווה שהם בוכים עכשיו חצי שעה, שעה, ולא יבכו אחר כך כל החיים שלהם על הטמטום הזה ושריפת הזמן הזו כשאין להם את הכישרון. אני חוסך להם המון עוגמת נפש, ואני אומר לך שכל הורה שעפתי על הבן שלו, צריך להתקשר ולהודות לי".

אגב, איך אתה בעצמך בתור זמר?
"אני זמר גרוע. אייל אומר שקשה לשמוע סקיצות שלי. אני לא מזייף, אבל הגרון שלי יותר מתאים לרדיו מאשר לשירה. מה לעשות, אני לא זמר. אם הייתי נבחן מולי הייתי גומר את עצמי. הייתי אומר לעצמי שאני מזעזע ושאקום ואלך מפה. אני אומר לעצמי כזה דבר: אם הבן שלי יחליט ללמוד ציור ויחשוב שהוא צייר טוב ויעמוד מול מישהו שיבחן את הציור שלו והבוחן שלו יגיד לו שהוא צייר רע מאוד ואין לו מושג, אני אשמח מהדבר הזה. כי אותו מורה חכם פשוט יוציא את הג'וק הזה מהבן שלי".

עדי לאון (צילום: אורטל דהן)
"אם הייתי נבחן מולי, הייתי אומר לעצמי שאני מזעזע"|צילום: אורטל דהן

"מי שעפתי עליו צריך להתקשר להודות לי"

זו לא פוזה, זו דרך החיים של עדי לאון, והעובדה היא שהצופים, לפחות, יודעים להעריך את זה. על אף התדמית המרושעת שנוצרה לו כתוצאה מהתוכנית, ולמרות שלאון הגיע ל"קורא לך" כשהפרצוף שלו פחות מוכר משל הקולגות שלו לפאנל השיפוט, הוא הפך לאחד השופטים הפופולרים והגיע למקום גבוה גם במדד גולשי האתר.

החברים ובני המשפחות של המתמודדים שהגיעו לצילומים ניגשים אליו ומבקשים תמונה. הוא כמובן מסכים. בתחילתה של העונה השלישית, הוא כבר יודע, "נהייתי סלב. זה מאוד חדש לי, אני לא כזה. אני נורא עמך, שכונה, ופתאום כשדבר כזה קורה לך אתה אומר 'רגע, בוא נראה מה קורה פה'. זה כיף שרוצים להצטלם איתי אבל זה מאוד מביך אותי. כמה שאני נראה קשוח וכל זה עם הדיסטנס, זה עדיין מביך, אבל התרגלתי. יש המון גילויי הערצה, זה פסיכי, מתקשרות אלי באמצע הלילה. אני לפעמים נותן לאשתי לענות והיא זורמת עם זה. יום אחד באתי למופע עם האוטו שלי וסגרו אותי ים של אנשים והתחילו לתת לי מכות על האוטו, מה זה מלחיץ. אבל סך הכל זה מאהבה".

עדי לאון על הפסנתר (צילום: mako)
"הייתי מלחין לאביב בלדה מטורפת"|צילום: mako

"הייתי כותב לאביב גפן המנון שכל המדינה הייתה שרה"

לאון היה אלמוני הרבה שנים גם עבור מי ששוחה בתעשיית המוזיקה, עד שפרץ לפני עשר שנים עם הלחן ל"דוקטור" של ליאור נרקיס, ומאז לא צריך להציל אותו, הוא מאוהב במוזיקה הים תיכונית. הוא משמש כמנהל המוזיקלי של אייל גולן והקלידן שלו בהופעות ("אפילו אייל לא מבין כמה הוא ענק"), והלחין כבר עשרות להיטים לגולן כמובן, וגם לליאור נרקיס, שרית חדד, זהבה בן, משה פרץ, ועוד רבים וטובים. לא טעיתם, כולם שייכים לאותו אגף מוזיקלי.

פונים אליך גם זמרים לא מהז'אנר הים תיכוני או שיש איזו סטיגמה שדבקה בך?
"אני לא יודע אם זו סטיגמה, אבל לא פונים. אני חושב שזה בגלל שרוב האמנים במוזיקה הישראלית הם יוצרים לעצמם. מה שהם לא מבינים זה שהם תמיד יוצרים את מה שהם מרגישים, ובמוזיקה המזרחית אתה יוצר את מה שהקהל מרגיש. אם יפנו אלי אני אעשה בשמחה והם יקבלו להיטים, לא סתם שירים. אני מאוד אוהב את ארקדי דוכין, מירי מסיקה, אני חושב שחמי רודנר הוא יוצר סוף הדרך, אני מת על השירים שאביב גפן יוצר. הייתי עושה לו בלדה מטורפת, בסגנון של 'אהבנו'. הייתי כותב לו המנון שכל המדינה הייתה שרה".

החיבור של לאון למוזיקה מתחיל מגיל צעיר. הוא למד שמונה שנים בקונסברטוריון לפסנתר, ולא היה חסר הרבה כדי שהוא יהפוך לאיש של מוזיקה קלאסית. סתם, לא באמת. "זה לא היה קורה בחיים", הוא מחייך, "גם בלימודים אמנם ניסו ללמד אותי תווים, אבל אני תמיד נמשכתי לכיוון של היצירה החופשית. כשהייתי ילד הייתי עושה קונצרטים לכל בתי הספר בבת ים. עליתי וניגנתי להם כל מה שהיה הכי במודה. ניגנתי להם את 'בן אדם', השיר הצועני של ירדנה ארזי. זה היה להיט".

אבל ידעת מגיל צעיר שאתה רוצה להתעסק במוזיקה ים תיכונית? כי אז בשנות השמונים זה עוד לא היה מיינסטרים.
"אצלי בבית שמעו רק מוזיקה מזרחית. אני ספגתי המון ישי לוי, אבנר גדסי, חיים משה, אז אוטומטית הרגשתי שאני שם. גם הלחנים שיצאו לי עוד לפני שזה היה המקצוע שלי היו בסגנון מזרחי". 

ולילדים בבית, מה אתה משמיע?
"הבן שלי בן ה-10 אוהב מזרחית אבל הוא חולה על היפ-הופ ורוק כבד. הוא מקליט את עצמו מנגן על פסנתר. והאמצעית זה קלטות לילדים, הדצים, יובל המבולבל. הילדים יכולים לראות דיסק אחד שעות, כל הזמן, בריפיט. אני יודע את כל השירים של יובל המבולבל בעל פה. אני יכול לראות את זה פעם-פעמיים. אחר כך בא לי לשבור את הטלוויזיה".

עדי לאון (צילום: אורטל דהן)
"מעריצות מתקשרות באמצע הלילה"|צילום: אורטל דהן

"אני לא ישן בלילה כי אני מסתכל על אישתי קמה"

לפני שבועיים נולדה ללאון (37) ואשתו מלי הבת השלישית, לירי, אחות לאיתי (10) ויהלי (6). "אני לא ישן בלילה. לא כי אני עושה משהו, אני פשוט מסתכל על אשתי קמה ועושה את הדברים".

איך אתה משלב שלושה ילדים לתוך העבודה האינטנסיבית?
"אתה לא מבין אחי, אין לי זמן. אני בקושי רואה אותם, רק בלילה. בקושי מצליח להדליק איתם נרות חנוכה. זה קשה".

מה קורה כשאתה מסיים יום צילום?
"אני חוזר הביתה, מתקלח, לוקח את הציוד והולך להופעה עם אייל. חוזר בשתיים בלילה והולך לישון".

לא דאגתם שלא יהיו ימי צילום כשיש הופעות ולהפך?
"אין דבר כזה. יש תאריכים שנסגרו לפני, אין מה לעשות. אנחנו רק מסדרים את השעות של ימי הצילום לפי ההופעות של אייל".

איך אתה לא מתמוטט?
"כי אני אוהב את זה. אני מתעסק בדבר שאני הכי אוהב בעולם, שזה מוזיקה. אני חושב שנולדתי לזה. אני לא יודע לעשות שום דבר אחר וזה מה שמדרבן אותי כל הזמן. החקר של המוזיקה, לקלוט דברים חדשים, זה הדרייב".

"אייל גולן קורא לך", ימים רביעי ושבת בשעה 19:00, בערוץ 24 ובאתר mako