דני ביטון, אבא של אייל גולן (צילום: אורטל דהן)
"הוא תמיד יהיה ילד בשבילי"|צילום: אורטל דהן

 זה יום מיוחד בצילומי העונה השלישית של "אייל גולן קורא לך". דני ביטון נמצא מאחורי הקלעים היום. כמו שאר ההורים שם, גם הוא הגיע לבקר את הבן שלו שמופיע בתוכנית. קוראים לו אייל גולן, אולי שמעתם עליו.

 "הוא צריך לחזור לאילנית"

זאת הפעם הראשונה העונה שאבא של אייל מגיע לבקר על הסט. יש קווי דמיון לא מעטים ביניהם ומשפחות המתמודדים מבינות לאט לאט שהאיש החביב והחייכן בחולצת הטורקיז מקורב לאיש שחורץ גורלות באולפן. כשזה קורה, ביטון הופך לאתר עלייה לרגל, "אם לא ללחוץ לאייל את היד, אז לפחות לך". המשפחות מנסות לחלץ ממנו טיפים להופעה טובה, כאילו מילה שלו יכולה להשפיע על הקבלה של מתמודד כזה או אחר. ביטון משמש אוזן קשבת, לא אומר יותר מכמה מילים, אבל אין ספק שיש לו השפעה מרגיעה, מעודדת ומנחמת על מי שממתינים במתח.

בתמורה, המשפחות מעניקות לו עצות משלהן לגבי הילד שלו: "הוא צריך לחזור לאילנית". ביטון מהנהן בחיוך וממשיך הלאה. "אני נהנה מכל האווירה פה", אומר ביטון, "זה משהו נחמד. אתה מכיר את האנשים, אתה רואה כמה הם מתרגשים, כמה שהם נכנסים ללחץ. אבל בעיקר אני בא לראות את הילד".

זה ילד זה?
"הוא תמיד יהיה ילד בשבילי".
הוא מתייעץ איתך לגבי הקריירה?
"לא הרבה, אבל יש מקרים שאנחנו מתייעצים. בדרך כלל מה שהוא אומר אני מסכים איתו".

בין לבין ביטון יושב מאחורי הקלעים ומחליף דברים עם אנשי התוכנית, למשל מרינה קבישר, ידידה ותיקה של אייל. למתבונן מהצד ולמי שלא מכיר אותה ומתרשם רק מהתדמית המתוקשרת של קבישר, לא ברור מה היא עושה עם החבורה הזאת. אישה יחידה בתוכנית גברית במיוחד, בלארוסית שורשית בתוכנית של זמר ים תיכוני. קבישר בקיאה בנבכי הז'אנר כבר שנים ארוכות, היא אף שידרה בעבר ברדיו לב המדינה (גילוי נאות: לצד כותב שורות אלה), תוכנית שבה הייתה לה גם פינה של ביקורת על סינגלים חדשים. כך שטכנאי המזגנים עליו המליצה לאודישנים לתוכנית, הוא לא הכשרון הראשון שהיא מגלה.

 מכיוון שהיא מבליחה רק לעיתים, היא מנצלת את שאר הזמן בצילומים ובהפסקות להתעדכנות שוטפת בנעשה עם מיה, בתה בת השנה וחודש, שהתחילה ללכת לא מזמן. הבייביסיטר התורנית מקפידה לשלוח כל הזמן תמונות וסרטוני וידאו, וברגע שזה מתאפשר יש גם שיחה בסקייפ.

דני ביטון, אבא של אייל גולן (צילום: אורטל דהן)
"אני נהנה מכל האווירה פה"|צילום: אורטל דהן

 אווירת המילואים כבשה גם את אוחובסקי

 אמרנו תוכנית גברית? אווירת המילואימניקים שאתם רואים על המסך בקרב פאנל השופטים ממשיכה גם כשהמצלמות מפסיקות לעבודה. אפילו גל אוחובסקי כבר הספיק "להתמזרח", ומברך את האנשים ב"מה קורה גבר?". "תחשוב מה יקרה בסוף התוכנית", מציין עדי לאון, "הוא יגיע עם דרבוקה לגמר העונה". אגב למרות מה שאולי ניתן לחשוב, על אף שהוא עם ותק עשיר בתחום המוזיקה, נחשב למבקר עוקצני במיוחד, ואין איך לברוח מזה - קירח, למרבה התדהמה עדי לאון וגל אוחובסקי זה לא אותו בנאדם.

לעומת הנינוחות באולפן, באזור ההמתנה לאודישנים האווירה הופכת סוערת מפעם לפעם. יש לא מעט לחץ ביום כזה, לא רק עבור 20 המתמודדים – עשרה בנים ועשר בנות – אלא גם, ולעיתים בעיקר, עבור המלווים שלהם, לפחות שלושה כאלה לכל אחד. באזור הצפייה האורחים רוצים לשמוע את האודישנים ולפעמים הדיבורים של המשפחות האחרות מסביב מפריעים להאזין, ומדי פעם מתפתח דין ודברים שיכול להגיע לטונים מעט גבוהים.

השופטים של אייל גולן קורא לך (צילום: אורטל דהן)
השופטים מתכוננין: האם המתמודד הבא יהיה הזוכה הגדול?|צילום: אורטל דהן

השופטים נכנסים להתלבש, איפור ושיער (למי שיש כמובן)

המתמודדים, צריך לזכור, הם לא אנשי במה מקצועיים, ויש להם רק חלום – לא לקנות יהלום – אלא להופיע בטלוויזיה, במיוחד כשמדובר באייל גולן שהוא הכל בשבילם.

ההופעה על המסך מסתכמת אמנם רק בכמה דקות במקרה הטוב, אבל הם נמצאים שם מהבוקר, עושים חזרות על השירים שהם עומדים לבצע (מי שהגיע לאודישן מצולם מול השופטים כבר עבר סינון ראשוני). במקביל השופטים מגיעים לארוחת בוקר ופינוקים, מתדיינים על היום שהולך להיות ונכנסים להלבשה, איפור ושיער. מי שיש לו שיער, כמובן.

 אחר כך המתמודדים עוברים לכמה צילומי סטילס, כדי שאם הם יעברו, תופיע התמונה שלהם על המסך. השופטים מתיישבים ומתחברים לסאונד, מתבדחים על חשבון הקלידן התורן – אירוע שיחזור על עצמו לאורך כל היום - עושים בדיקות אחרונות, ומתחילים.

המשפחה לא תמיד מנחמת

 בחיל וברעדה נכנסים מתמודד אחרי מתמודד אחרי מתמודדת. ההתרגשות הטבעית מתגברת לנוכח המעמד, לא מעט מהם נזקקים לכוס מים. הם יצטרכו להתגבר על כל זה כדי לתת ביצוע הגון ושהקול לא יברח. אחדים מצליחים יותר, אחרים פחות. צריך גם לזכור שמעבר ללהיות זמר טוב, אתה צריך לבחור נכון את השירים שאתה מבצע. לא כל המשתתפים מכירים את השירים והזמרים הוותיקים יותר בז'אנר, והרבה מהם נצמדים לאמנים מהדור היחסית חדש, גם כשזו לא המשימה. גם זה יכול לעשות את ההבדל בשלבים הצמודים יותר.

מי שלא עובר לרוב יוצא בדמעות אל חיק המשפחה, אלא שזו לא תמיד מנחמת. יש בני משפחה שנוזפים במתמודד הרועד והמאוכזב, יש כאלה שמתרעמים על השופטים ומוסיפים שמן למדורת הקיפוח. חבל. בכל מקרה, גם אלו שלא צלחו לא משולחים הביתה מיידית, כי כבר קרו מקרים ש"אייל חטף סיבוב וקרא למישהו בחזרה". כך שגם אם לא עברת – תישאר עד סוף התוכנית.

משפחות המשתתפים בחדר ההמתנה (צילום: אורטל דהן)
משפחות המתמודדים בחדר ההמתנה: "מי שלא עובר יוצא בדמעות"|צילום: אורטל דהן

_OBJ

השופטים ממהרים להתקפל

המתמודדים שכן עברו מקבלים בסוף כל יום צילום תדריך לגבי מה שעומד לקרות הלאה. זה גם המקום והזמן "לאפס" אותם בחזרה, ולהסביר להם שהדרך עוד ארוכה.

מבחינת השופטים, עם האודישן האחרון הם ממהרים להתקפל, מדובר באנשים עסוקים עם עוד דברים על הראש (גם אצל מי שאין לו שיער). פועלי הבמה מסדרים את התפאורה, המנקים אוספים את שאריות האוכל והשתייה. התאורה נכבית. חושך יורד על האולפן. עד ליום הצילום הבא.

"אייל גולן קורא לך", ימים רביעי ושבת בשעה 19:00, בערוץ 24 ובאתר mako