השנה האחרונה הייתה קשה במיוחד עבור המיליארדר טרוויס קלאניק, מייסד אפליקציית ההסעות Uber. מה שהתחיל עם פוסט בבלוג עצמאי של עובדת לשעבר, שתיאר את הלך הרוח השוביניסטי בחברה, התגלגל והתעצם לכדי שורה של תביעות בנוגע להטרדות מיניות, תנאי העסקה מפוקפקים, טיוח של תלונות על נהגים, סביבת עבודה בעייתית, חוקים הזויים בנוגע ליחסי מין בין עובדי החברה וביקור אחד של חברי ההנהלה במכון ליווי בסיאול, שכולם רוצים לשכוח.

במילים אחרות, אם לצטט את המשפט המפורסם: "More Money, More Problems" – וכשיש לך למעלה מ-5 מיליארד דולר בעובר ושב, אז כנראה שיש לך הרבה צרות.

האקזיט שאיש לא חשב שיקרה

אם מנסים לסכם את חייו של קלאניק עד לנקודה זו, זה מאוד מזכיר סרט של סקורסזה. הוא נולד בשנת 1976 למשפחה ממעמד ביניים, אמו הייתה קמעונאית והשפיעה מאוד על הבחירות שעשה בחייו. בצעירותו, הוא נהג ללכת מבית לבית ולמכור סכינים בשביל חברת Cutco, אבל מהר מאוד הפך לאיש עסקים עצמאי. הוא ייסד את העסק הראשון שלו בגיל 18 – פתח קורס הכנה למבחני ה-SAT (ההקבלה האמריקאית למבחן הפסיכומטרי).

עם סיום התיכון, קלאניק נרשם לתואר בהנדסת מחשבים באוניברסיטת UCLA. השנה הייתה 98', צרפת זכתה במונדיאל, ישראל זכתה באירוויזיון ותוכנות לשיתוף קבצים היו הדבר הכי חם בפלטפורמה המשונה הזאת שנקראת "אינטרנט". קלאניק זיהה את רוח התקופה והשיק את התוכנה Scour – הגרסה שלו לתוכנות כמו Napster, Imesh ו-Kazaa. התוכנה פעלה במשך תקופה של שנתיים וזכתה להצלחה בינונית.

  

בשנת 2000, קלאניק ניצב בפני תביעת ענק מארגון הקולנוע האמריקאי (MPAA), איגוד תעשיית המוזיקה האמריקאית (RIAA) וארגון מפיצי המוזיקה האמריקאי (NMPA) בסך של 250 מיליארד דולר על הפרת זכויות יוצרים. בחודש ספטמבר של אותה שנה, קלאניק הכריז כי Scour פשטה רגל, התוכנה נסגרה והבחור הצעיר נמנע מעימות משפטי שלא היה לו סיכוי לנצח בו.

שנה מאוחר יותר, קלאניק חזר לעבוד והשיק את התוכנה Red Swoosh, גם היא פלטפורמה לשיתוף קבצים. התוכנה פעלה לאורך תקופה של 6 שנים, שהיו מאתגרות מאוד בשביל המתכנת הצעיר. הוא מתייחס לתקופה בבלוג העצמאי שלו באתר Wordpress ומתאר מעבר חזרה לבית הוריו, 3 שנים שבהן הוא לא קיבל אפילו משכורת אחת, חובות של כ-110 אלף דולר למס הכנסה (שזאת עברת צווארון לבן), נטישה המונית של המתכנתים שלו ומעבר לתאילנד בשביל להוזיל את העלויות של החברה.

בשנת 2007, כל הסבל השתלם ובגדול, כאשר התאגיד האמריקאי Akamai Technologies רכש את Red Swoosh במחיר של 23 מיליון דולר. הרכישה הפכה את קלאניק למיליונר ונתנה לו קצת אוויר לנשימה. הוא לקח לעצמו שנה הפסקה בשביל לטייל בעולם וביקר במגוון יעדים ברחבי אירופה, אסיה, אפריקה ואוסטרליה – באותה תקופה הוא הגה את הרעיון המהפכני שיהפוך אותו ממיליונר למילארדר.

כשחלום הופך למציאות

 

בשלהי 2008, בזמן ועידת LeWeb, ועידה טכנולוגית שהשתתף בה, קלאניק חזה לראשונה את ההקמה של Uber. בזמן ששירותי הסעות עדיין פעלו על ידי הזמנות טלפוניות או עצירת מונית ברחוב, החזון של קלאניק היה לשבור את השיטה הזאת. השיטה הייתה לפתח אפליקציה באמצעותה ניתן יהיה להזמין שירות הסעות אקסקלוסיבי, בעלות של פי 1.5 ממונית רגילה ובמרחק של לחיצת כפתור במכשיר הסלולרי.

ריאן גרייבס, בכיר בחברה, סיפר שמטרתם הייתה: "לגרום ללקוחות שלנו להרגיש כמו בולרז (Ballers) בכל פעם שהם משתמשים בשירותינו". האפליקציה הושקה לראשונה בסן פרנסיסקו בשנת 2010 וזכתה להצלחה אדירה ברחבי ארה"ב. כשנה מאוחר יותר, שירותי החברה הושקו לראשונה בפריז ומשם התגלגלה ל-633 ערים ברחבי העולם.

כיום, שווי החברה מוערך בכ-50 מיליארד דולר וקלאניק נכנס לרשימת '50 האנשים העשירים ביותר בתחום הטכנולוגיה' של פורבס – וכאמור, עם כל הכסף, הגיעו הצרות.

A post shared by PSLDN (@thepsldn) on

#חייו_של_מנכ"ל

בשנה האחרונה עושה רושם שהדבר היחיד שתוקע מקלות בגלגלים של Uber, זה לא אחר מאשר המייסד שלה. כלומר, אי אפשר להתווכח עם ההצלחה האדירה של החברה, אבל גם אי אפשר להתעלם מהתנהלותו הפרובוקטיבית של קלאניק.

הכל התחיל בפברואר, אחרי תצהיר של סוזאן ג'. פאולר, המתאר את נסיבות התפטרותה מהחברה כתוצאה משורה של תלונות על הטרדות מיניות שלא קיבלו התייחסות. התצהיר גרר את החברה לחקירה קפדנית בנוגע לתרבות העבודה במקום וחשף פרטים מביכים של התנהלות שמזכירה קומדיות קולג' אמריקאית – רק שזה רחוק מלהיות מצחיק.

במרץ האחרון, כחודש אחרי פרסום התצהיר, פורסם לראשונה על מקרה בשנת 2014 שבו בכירים בהנהלת החברה יצאו לבלות יחד במועדון בסיאול וכמה מהם ראו לנכון לחזור למלון עם נערות ליווי. מאוחר יותר, אמיל מייקל, אחד הבכירים בהנהלה, שלח את ההודעה הבאה בתפוצה לעובדות החברה: "זוכרת את הלילה בקוריאה? הלכנו למועדון קריוקי וזה כל מה שקרה, נכון?" – כלומר, ניסה לטייח את ארועי הלילה ההוא.

 

החקירה חשפה גם את התנהלותו הבעייתית של קאלניק, בעקבות הדלפת מייל בנוגע להתנהלות העובדים במהלך נסיעה לאירוע חגיגי במיאמי. מה שמוגדר כיום בתור "מכתב מיאמי" הוא למעשה הכללים של קלאניק בנוגע לקיום יחסי מין בין עובדי החברה בזמן הנסיעה.

קלאניק כתב: "אל תקיימו יחסי מין עם עובד אחר, אלא אם, א) ביקשתם רשות מהאדם השני והוא השיב באמפתיות 'כן! אני אקיים איתך יחסי מין', ו-ב) שניכם (או יותר) לא עובדים תחת אותו מנהל. כן, זה אומר שאני מתכוון להתנזר במהלך הנסיעה הזאת. רק נזכיר, מדובר במייסד של חברה בשווי מיליארדי דולרים.

מעבר להסתבכות הזאת, קלאניק גרר את Uber לסכסוך משפטי אימתני עם Google. בשנה שעברה, קלאניק רכש את הסטארט-אפ Otto, פטנט לרכב תובלה ללא נהג. הרכישה התבצעה מכספי החברה, בעלות של כ-680 מיליון דולר, מבלי שקלאניק דיווח על כך למשקיעים.הפטנט פותח במקור על ידי מהנדס עצמאי, אבל המימון העיקרי לפרויקט הגיע מ-Google. על כן, אחרי שקלאניק רכש את הסטארט-אפ, Uber חטפו תביעה מ-Google על גניבה של קניין רוחני – וזה היה הקש האחרון בשביל המשקיעים.

להיות או לא להיות? לא להיות

בעקבות החקירה, 20 עובדים פוטרו לאלתר, כמה מחברי ההנהלה הבכירים מצאו את עצמם מחוץ לדלת והמשקיעים דרשו ממייסד החברה להודיע על התפטרותו. מבחינתם, הבעיות של Uber מתחילות ונגמרות עם קלאניק וברגע שמעורבותו בחברה תיפסק, כך גם ההתנהלות הילדותית בהנהלה  – אבל הוא סירב. חוסר נכונותו לשתף פעולה ולפנות את כיסא המנכ"ל לא השאירה למשקיעים ברירה, הם תבעו אותו בעוון הונאה.

מסתבר שלאורך החקירה שהתנהלה בחברה, המשקיעים ניהלו חקירה משלהם בכל הנוגע להתנהלותו של קלאניק ב-Uber. לטענתם, יש בידיהם הוכחות שקלאניק פעל תוך ניגוד עניינים מול המשקיעים, הפר חוזים וניסה להכניס אל הדירקטוריון אנשים מטעמו, שיפעלו כלוביסטים גם אחרי שיעזוב את החברה.

בכתב התביעה הם מציינים: "פעילותו של קלאניק מסכנת את ההתנהלות של Uber בתקופה רגישה זו. כמו כן, ערכי ההשקעה שלנו נמצאים בסכנה כל עוד קלאניק ממשיך להיות נוכח בדירקטוריון". דובר מטעם המייסד התייחס לכתב התביעה וגרס כי היא חסרת כל בסיס. "המשקיעים פועלים על פי האינטרסים שלהם", אמר הדובר, "בניגוד עניינים מוחלט עם Uber, עובדי החברה ובעלי המניות שלה. טרוויס קלאניק ימשיך לפעול מתוך אינטרס לקדם את החברה" – זה לא קרה.

A post shared by traviskal (@traviskal) on

ביום רביעי, ה-30 לאוגוסט, טרוויס קלאניק עמד מול עובדי החברה עם דמעות בעיניו, הודיע שהוא עוזב את החברה והציג את דרה קוסרושאהי – המנכ"ל החדש של Uber. קוסרושאהי הוא איש עסקים אמריקאי ממוצא איראני והמנכ"ל של אתר הנסיעות Expedia.

קלאניק חתם את מעורבותו עם החברה במילים: "אני אוהב את Uber יותר מכל דבר אחר בעולם. ברגע הזה, אולי הקשה ביותר בחיי הפרטיים, בחרתי להיענות לבקשת המשקיעים ולהתפטר. החלטתי לעשות את זה על מנת שהחברה תוכל לחזור לגדולתה ולא להיגרר למלחמה נוספת" – בסיום דבריו, קלאניק זכה למחיאות כפיים סוערות מעובדי החברה.