בוס מחבק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אתה אולי עובד אצלי רק חצי שנה, אבל בשבילי אתה כמו בן|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אתה עובד מצוין ומרגיש שמשהו עוצר אותך. אתה לא יודע בדיוק מה זה, אבל אתה רואה את ההוא מהשולחן שלידך, זה שאף פעם לא תפסת ממנו מי יודע כמה, מקבל שבחים מהבוס שלו בכל יום זוגי בשבוע. כולם במשרד מדברים על זה שהוא אוטוטו מקבל העלאה בשכר – ואתה? אתה דורך במקום. אם כך אתה מרגיש, כנראה שיש לך בעיה בשיווק עצמי. במילים אחרות: אתה לא יודע להרשים את הבוס שלך. שוחחנו עם שני מומחים, אחד למשאבי אנוש ואחד לניהול, שהסבירו לנו מה אתה צריך לעשות כדי להיראות טוב בעבודה, למשוך תשומת לב ולהרשים את הבוס כל הדרך לקידום.

שאל את הבוס מה חשוב לו – ופעל בהתאם

"הבוס שלך צריך אותך כדי להצליח", אומר זאב אריאלי, פסיכולוג ויועץ ארגוני. "על מה הבוס נמדד? על התוצרים של הקבוצה שלו, ולכן אתה צריך להבין ממנו איך אתה עוזר לו להצליח". אם מה שחשוב לבוס שלך זה מכירות, למשל, אולי כדאי שתשקיע פחות בעיצוב המוצר ויותר בשיווק שלו. אם היעדים שלו נמדדים בסקרי שביעות רצון, אז תשקיע יותר בשירות.

כדי לקבל את נקודת מבטו של המנכ"ל שוחחנו גם עם גלעד רבינוביץ', בעלים של חברה לייעוץ אסטרטגי וניהולי, ובעבר מנכ"ל של חברות מובילות בתחום התקשורת. "כמנהל אתה מחפש את העובדים המצליחנים", הוא אומר, " אלה שמשקיעים ואיתם הוא יודע שאפשר לצאת למלחמה ולנצח. במערך הכוחות המנהל הוא מעל העובד, זה טבעי, אבל יחד עם זאת עובד שמוערך כמי שמביא להישגים – יזכה למעמד גבוה וחזק יותר".

סוגיית הסחבק: תברר אם אין לו בעיה שאתה נכנס אליו לחדר בחופשיות

"חשוב גם להבין שמה שייתפס אצל בוס אחד כיוזמה ברוכה, עשוי להיחשב לקוץ בישבן לבוס אחר. חשוב לשאול אותו למה הוא מצפה ולנצל את שיחת ההערכה השנתית לצורך כך". רבינוביץ' מחזק את דבריו וטוען שישנם דברים בסיסיים שמרבית המנהלים השפויים יעריכו: השקעה, יוזמה, מסירות, מקצועיות. יחד עם זאת יש הבדל בין מנהלים כמו שיש הבדל בין אנשים. יש יותר סחבקים ומצד שני כאלה שישמרו על דיסטנס. עובד שמגיע למקום, הדבר הבסיסי ביותר הוא המודיעין העסקי שעליו לגלות: מה הוא אוהב ומה לא. זאת גם לא בושה לשבת מול המנהל בשיחה אישית ועניינית, ואם יש סוגיה מסוימת לברר איתו. למשל: האם מותר לי להיכנס אליו לחדר באופן חופשי, האם להתקשר לנייד או למשרד. אלה שאלות בהחלט לגיטימיות וצריכות לעלות על ידי העובד מול המנהל.

בוחן פתע: האם עדכנת את קורות החיים שלך בשנתיים האחרונות?

אריאלי מכנה זאת ערך המניה האישית. "חלק מהתפקיד שלך הוא לבדוק שערך המנייה שלך כל הזמן יעלה, שכל הזמן תהיה אטרקטיבי. את זה לא תשיג אם תקפא על שמריך. הידע מתעדכן וזה רלוונטי לכל מקצוע. ההבדל הוא בגישה. ההבדל הוא במיומנויות. את זה אתה יכול להגיד לגבי המון מקצועות".

בשנות ה-80, הוא אומר, כדי לגייס בנקאי היית צריך לדעת שמדובר במישהו אמין, מישהו שמבין בפיננסים וצריך לסמוך עליו. בשנות ה-90 אמרו שהוא צריך להיות שירותי, בשנת 2000 אמרו שהוא צריך להיות איש מכירות. המקצועות כל הזמן מתפתחים, תהיה מעודכן. לשם כך יש לנו את מבחן ה-CV (קורות החיים). "אם לא הוספת כמה שורות משמעותיות ל-CV שלך בשנתיים-שלוש האחרונות, אתה עומד במקום", אריאלי אומר.

אל תהיה שקט. תשוויץ קצת

רבינוביץ': "יש פתגם שאומר לא סיפרת – לא עשית. בחלק מהמקרים לפחות, יש בזה מן האמת. זה אומר שעובד שרוצה להתקדם צריך לוודא שיודעים מה הוא עושה ויודעים כמה השקיע והתאמץ. עובד צריך לדעת לשווק את עצמו. יש מנהלים שלא ישימו לב לעובד החרוץ והשקט או שיקבלו אותו כמובן מאליו. הבוס שלך לא טמבל. אם רק תעשה פרופוגנדה לדברים חסרי תוכן הוא יבחין בזה. אבל אם עשית? זה לא הזמן עכשיו לשמור את זה לעצמך".

איש עסקים מחייך (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
רואה בוס, אני שומר על אופטימיות למרות שפיטרת את כל החברים שלי|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

קח אחריות

"בוס מעריך שני דברים: תוצאות וגישה", טוען אריאלי. "תוצאות זה אומר תביא את הסחורה". לגבי גישה: "בוס יסתפק בתוצאות נמוכות יותר אם הגישה היא טובה ויש היענות, גמישות ולקיחת אחריות".

תחייך

רבינוביץ' מספק את עמדת הבוס: "כל בן אדם אוהב לראות אנשים מחייכים. אם יש מישהו שהוא חיוני ומקרין אנרגיות חיוביות גם ברגעים של לחץ ומשבר, אין ספק שלעובד כזה יש עדיפות על פני עובד אחר שהוא אולי קצת יותר טוב".

שם המשחק: יוזמה

אחת השאלות שעולות היא האם להתמיד בעבודת השגרה או להתמקד בהצעות מגדילות ראש גם על חשבון של שגרה פחות טובה. אריאלי: "נורא קל להישאב לשגרה, אבל אתה צריך לשאול את עצמך האם היא באמת מקדמת אותך קדימה?". רבינוביץ': "השגרה זה מאסט. חייבים את השגרה. יחד עם זה תמיד צריך לחשוב מעבר, מחוץ לקופסה. רעיונות חדשים - שדרך אגב העובד צריך להיות מוכן לזה שחלק נכבד מהם יידחה - יקנו לעובד שם ומעמד חזקים אצל המנהלים. גם אם הרעיונות נדחים. הוא בא עם יוזמה ומראה שהוא חושב ושהארגון חשוב לו והוא רוצה לעשות דברים נוספים".

תתפלא, הבוס שלך לפעמים יודע מה הוא אומר

לפי אריאלי, כדאי לעשות את האבחנה בין עיקר ותפל ולא לריב על כל דבר, גם אם נראה לך שאתה הכי צודק בעולם. למה? משלוש סיבות: זה יתיש את הבוס שלך, אתה תיתפס כקטנוני, והכי חשוב – לפעמים, לא תאמין, הבוס שלך צודק. בכל זאת, יש סיבה שהוא הבוס שלך ולא להפך. רבינוביץ' מחזק את הטענה: "צריך למצוא את הגבול בין קנטרני לעניין. כשהוא כל הזמן מתווכח אתה לא מקשיב גם כשהוא אומר משהו חכם".

מצד שני, לעולם אל תיתן לבוס שלך לצעוק עליך

קודם כל, תכבד את הבוס שלך. אחרי שאתה עושה את זה, אף פעם אל תשקר לו ואל תדבר עליו מאחורי הגב כי זה עוד עשוי לחזור אליך. חשוב לא פחות, אריאלי אומר, זה גם אל תהיה שפוט שלו. רבינוביץ': "אתה לא יכול להיות איזשהו כלבלב שבאים וצועקים עליו ומתעמרים בו. זה אסור. אסור כבן אדם ובטח כעובד. אל תיתן למנהל שלך להתעמר בך. אם יש לך דעה תביע אותה".

בוס צועק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אמרתי לך אלף פעם: תמיד תעשה גיבוי לתמונות של כוסיות מהפייסבוק|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

תפסיק לקטר

החלטת להישאר תחת הבוס למרות שאתה לא מעריך אותו – תכבד את הבחירה שעשית. אריאלי: "אל תישאר ותקטר, כי זה בטוח לא יוביל אותך להתקדמות. גם אם אתה לא אוהב אותו או אותה, אבל בחרת להישאר ולעבוד תחתיו או תחתיה– תכבד אותם. המון עובדים לצערי נורא עסוקים בקוטריות. לא רק שזה לא מקדם אותך זה גם יכול לעשות לך נזק".

תתקרב לאנשים שקרובים לבוס

"לדעת להיוועץ באחרים זה חשוב", אריאלי אומר. "מומלץ למצוא מנטור בארגון. מישהו שמכיר 'איך הדברים עובדים באמת' שיחנוך ויעזור. אם אתה מוצא מישהו בכיר בארגון ויכול להפוך לבן חסות שלו, זה מומלץ. לפעמים משהו שמחבר ביניכם זה כימיה, ויש המון אנשים כאלה. לפעמים זה דרך איזשהו תחביב משותף. אם אתה יכול למצוא לך מנטור ארגוני זה הדבר הכי טוב שיכול להיות. לפעמים יש סיטואציות לא פורמליות בחברה וכדאי לפתח את הקשרים האלה ולשמור גם על קשרים עם בוסים קודמים". רבינוביץ': "מומלץ להתרשת. עובד שרוצה להתקדם ולהצליח צריך לשווק את עצמו לגורמים משפיעים ומובילים בארגון. גם לקלוט מהם ולראות איך ומה הם עושים, גם להפנים את הדברים וגם לחקות אותם וליצור איתם את הקשרים שיום אחד יעזרו לו להתקדם".

>> המדריך להעלאה בשכר: כך תתמקח עם הבוס