לאחר שבמשך חודשים ארוכים הרכבים החשמליים של המותג הסיני BYD היו המבוקשים ביותר בקרב גנבי המכוניות בישראל, בשבועות האחרונים תפסה את מקומם מכונית הג'ילי. מתברר שרשתות של גנבי רכבים משטחי הרשות הפלסטינית הצליחו למצוא פרצה במערכת האבטחה של רכבי הג'ילי, ובכך מצליחים מדי שבוע לגנוב עשרות כאלו מאזור המרכז, השרון וצפון הארץ.
"תוך פחות מדקה הם גונבים את המכונית ונוסעים לשטחי הרשות", מציין קצין משטרה, "הגנבים מגיעים למקום שבו חונה המכונית, נצמדים אליה ושוברים חלון. בשלב הזה הם משתמשים במחשב קטן ומפתח משוכפל שברשותם, באמצעותם הם מניעים את הג'ילי ונמלטים". לדברי אותו קצין, כנופיות גנבי כלי הרכב מוכרות את הג'ילי לבעלי "משחטות" בשטחי הרשות, כשהן מנצלות את המחסור בחלקי חילוף בארץ, שנגרם כתוצאה מפעילות החות'ים בים סוף המונעת שייט של אוניות משא לישראל.
כנופיות גנבי הרכבים מגיעות בדרך כלל מאזור רמאללה, ונכנסות לישראל דרך פרצה בגדר. "הם קופצים מעל גדר ההפרדה באמצעות סולם וחבלים", מבהיר קצין משטרה, "מהצד השני מחכה להם כלי רכב של גנבים ישראלים, שמסיע אותם לערים שונות בשרון או במרכז כדי לגנוב רכבים נוספים".
עד החודש האחרון הרכבים החשמליים המבוקשים ביותר עבור אותם גנבים היו רכבי המותג BYD, אך בעקבות פניות של בכירים במשטרה ליבואן הישראלי עודכנה תוכנה מיוחדת מרחוק בכלי הרכב, וכן נעשה ריקול לחלק מהרכבים כדי להוריד את מפלס הגניבות שלהם כמעט לאפס. "בעקבות השינוי הזה גילו הגנבים את פרצת האבטחה בג'ילי", מסביר גורם במשטרה.
ביחידת אתג"ר של המשטרה הפועלת בלהב 433 איתרו באחרונה עלייה דרמטית בגניבת רכבי ג'ילי מכל הסוגים, והתריעו בעניין בפני היבואן הישראלי. "הסברנו ליבואן שעליהם לטפל בנקודת התורפה הזו ולבדוק אפשרות של תיקון תוכנה או שדרוג מערכת האבטחה בכלי הרכב כדי למנוע גניבה של המכוניות". לדברי אותו גורם, היבואן מסר להם שהנושא נמצא בטיפול מול היצרן הסיני אבל נכון לעכשיו טרם נמצא פתרון לגניבות.
הג'ילי הייתה מהמכוניות החשמליות הראשונות שהגיעו לארץ, וזכתה להצלחה גדולה. בשלוש השנים האחרונות מאז החל הייבוא שלה נמכרו יותר מ-18 אלף רכבים. ל-mako נודע כי במכוניות שיובאו לישראל משנת 2023 הותקן צ'יפ מיוחד שהפעלתו יכולה למנוע את גניבת המכוניות, אך מתברר כי לא כל הנהגים מודעים לכך.
גורמים בחברת "גיאו-מוביליטי" המייבאים את הג'ילי לישראל אישרו כי אכן משטרת ישראל פנתה אליהם בעניין פרצת האבטחה והם פועלים למצוא לכך פתרונות. היבואן הישראלי פנה ליצרן הסיני בעניין כדי למצוא פתרון כולל עדכון תוכנה שתנטרל את גניבת המכונית. בנוסף בכוונת החברה לעדכן את הנהגים בעניין הפעלת הצ'יפ או התקנת קודן.
מטעם "גיאו מוביליטי" נמסר: "תופעת גניבת הרכבים בישראל, ובפרט גניבת רכבים חשמליים, אינה ייחודית ליצרן כזה או אחר. כל רכבי ג'ילי שעולים על כבישי ישראל מאז יולי 2023 מצוידים ברכיב מובנה לחיבור הרכב למערכת איתור, אותו ניתן להפעיל בקלות מרחוק וללא צורך בהתקנה נוספת או הגעה למרכז שירות. ללקוחות שברכבם לא מותקן הרכיב, אנו מציעים מגוון פתרונות מיגון ואיתור התואמים את דרישות חברות הביטוח. בנוסף, אנו מתחילים בהתקנת קודנית לניתוק הרכב ללקוחות המעוניינים בכך. במקביל למגוון הפתרונות המקומיים, אנו נמצאים בתהליך מול היצרן לבחינת פתרונות טכנולוגיים נוספים למיגון ואיתור. חשוב להדגיש, מבדיקות שערכנו מול חברות הביטוח וגורמי המיגון עולה כי פתרונות המיגון המובנים בתוכנת הרכב, טובים ככל שיהיו, אינם מבטיחים מניעה מוחלטת של גניבות וקיים צורך להטמעת פתרונות מקומיים נוספים, שיתאימו לצרכים של השוק הישראלי."