מאז השקתו בתחילת שנות ה-2000, כביש 6 מציג בפני הנהג הישראלי אפשרות בחירה: להשתמש בחינם באחד מהצירים המקבילים לו, או לשלם אגרה ולזכות בתנאי הפרימיום שהוא מציע – הנתיבים המרובים והרחבים, המהירות בפועל (שתמיד עולה משמעותית על המהירות המותרת והגבוהה ממילא), הנוכחות המשטרתית הדלילה. ובשנים האחרונות נראה שפלח אוכלוסייה אחד, שיש לו סיבות משלו להימנע מהיתקלויות עם שוטרים, עשה את הבחירה שלו.
בשעות הערב של יום שלישי האחרון, במנהרה לכיוון דרום, אפשר היה לראות את משתמשי הכביש המדוברים בפעולה: שני אחים עבריינים מאור יהודה, בשנות ה-30 לחייהם, נעצרו על ידי בלשי תחנת מסובים. השניים היו מבוקשים בחשד להצתת דירה בעירם – במשטרה מעריכים שזאת הייתה נקמה בעבריינים מקומיים שדקרו את אחיהם – ומעצרם בוצע ממש בלב המנהרה. מתיעוד האירוע עולה בבירור שהם היו בהלם מוחלט, פשוט לא הבינו מאיפה נחתו עליהם השוטרים.
"נסעתי בכביש 6 לכיוון הבית שלי. פתאום אני רואה אנשים באזרחי קופצים על מכונית ושולפים מתוכה שני אנשים החוצה", מספרת ס', נהגת שתיעדה את המעצר. "אני נוסעת הרבה בכביש הזה, ומעולם לא נתקלתי בדבר כזה. צילמתי הכל במהירות מהמכונית שלי, זה נראה לי דבר חריג מאוד".
"פתאום אני רואה אנשים באזרחי קופצים על מכונית ושולפים מתוכה שני אנשים", מספרת ס', שתיעדה את המעצר בשבוע שעבר. "אני נוסעת הרבה בכביש 6, ומעולם לא נתקלתי בדבר כזה"
בתחנת מסובים פעלו על פי מידע מודיעיני ואיכון שבוצע לטלפונים של האחים כדי לתפוס ולחקור אותם על הפרשה החמורה לפני שייעלמו מתחת לרדאר. זאת לא פרקטיקה יוצאת דופן, אבל מעצר בכביש 6 הוא אכן חריג. בעניין הזה אין מה לבוא בטענות על אכיפה: זה הכביש המהיר הארוך ביותר בישראל, התוואי שלו מרוחק ממרכזי הערים והנסיעה בו בטוחה יחסית הודות לתשתית המודרנית. למשטרה, בקיצור, אין יותר מדי מה לחפש שם – וגם בארגוני הפשיעה יודעים את זה.
עבריינים משתמשים בכביש 6 כנתיב מילוט, כצינור להברחת סמים ולשינוע של אמצעי לחימה, ובמקרים מסוימים גם לחיסול יריבים. "זה הפך בשנים האחרונות למגרש המשחקים החדש שלהם", אומר קצין מודיעין במשטרת ישראל. "אומנם יש בכביש אמצעי פיקוח אלקטרוניים, אבל בארגוני הפשע יודעים להשתמש בכלי רכב עם לוחיות זיהוי מתקפלות וחלונות כהים כדי שלא נצליח לאתר אותם. יש גם מצלמות, אבל העבריינים נוהגים כשהם רעולי פנים ולא ניתן לזהות אותם".
זה עדיין משאיר לכם את האפשרות של איכון טלפוני.
"ובגלל זה העבריינים משאירים את הטלפונים בבית, מה שמקשה לרוב לבסס את הראיות נגדם ולאפשר הגשת כתבי אישום".
בכניסה למנהרת בן שמן נתקלה הלמבורגיני במחסום מאולתר. הרכב האט, ואז החלה התקיפה. כשיושבי הרכב טופלו על ידי חובש שעבר במקום, רוכב אופנוע צץ משומקום והחל לירות
גורם אחר במשטרה מוסיף: "לא קל לבצע מעצרים בכביש הזה. קשה לתמרן בו במובן הזה שהיציאות ממנו מרוחקות זו מזו ואין שום אפשרות לבצע פניות פרסה, אבל הרוחב שלו מאפשר לנהוג במהירות גבוהה מאוד ולהימלט דרך כל אחת מהיציאות. לכן המעצרים של עבריינים שטסים שם צריכים להיות בנקודות מסוימות שאנחנו יכולים לתמרן בהן, ובמידת הצורך להיעזר ביחידת המסוקים שלנו. אני יכול לומר לך בצער: העבריינים חוגגים על כביש 6. אומנם בשנתיים-שלוש האחרונות ביצענו שם מעצרים, אבל הם מעטים בהשוואה לפשיעה של הארגונים שם. אם תפסנו למשל כמה מאות ק"ג של חשיש, כמה עברו בכביש הזה שלא תפסנו? כמה טונות? אז כנ"ל לגבי אקדחים, רימוני רסס ומטעני חבלה".
חיסול בכל מחיר
בשנתיים האחרונות עצרה המשטרה בכביש 6 עשרות סוחרי סמים (בעיקר קוקאין וחשיש) מהפזורה הבדואית בנגב ובמרכז הארץ. "עבריינים מהמגזר עושים חאפלות על הכביש, נוסעים במהירויות של 200 קמ"ש ויותר, מבריחים כמויות מטורפות של חשיש וקוק לתל אביב וצפונה. אין למשטרה שום סיכוי לתפוס אותם", אומר ד', עבריין מהדרום. "למי שאין לוחיות זיהוי מתקפלות, יש לוחיות מזויפות. אף אחד לא יכול עליהם. הם מציפים את הארץ בסמים דרך הכביש מאז שהם הבינו שבקושי יש שם ניידות. הם גם פועלים בלילה, מה שעוד יותר מקשה לתפוס אותם עם הסחורה שהם מחביאים בטנדרים ובג'יפים".
השימוש בחלק הדרומי ביותר של הכביש, ממחלף שורק ועד באר שבע, אינו כרוך בתשלום אגרה. זו החלטה שנועדה להקל על תושבי הפריפריה ושמשמעותה בשטח היא היעדר אמצעים לתיעוד לוחיות רישוי, מה שמקל על גורמים עברייניים להשתמש בו. לפני כשנתיים תפסו בלשי משטרת מרחב הנגב בחלק הזה של הכביש – באזור מושב אחוזם, דרומית לקריית גת – ג'יפ שבו נסעו שני סוחרי סמים בדואים. ברכב הוצפנו 100 ק"ג של חשיש בשווי של כ-10 מיליון שקל. השוטרים חסמו את נתיב נסיעתו של הג'יפ ועצרו את העבריינים.
"לפעמים יש לנו מידע מודיעיני מדויק ואמין, ואז הסיכוי לבצע תפיסות של סוחרי סמים הוא בהחלט טוב", אומר קצין בילוש ומודיעין במשטרה על המבצע המוצלח. "יש גם הרבה שיתופי פעולה בין יחידות המשטרה כשעבריינים נמלטים מהצפון לדרום ולהפך, היו לא מעט תפיסות בזכות השת"פים האלה, אבל זה לא מספיק. העבריינים מתוחכמים מאוד ויודעים לפעול בנקודות מסוימות ובשעות הנכונות".
באזור מושב אחוזם, דרומית לקריית גת, תפסו בלשי משטרת מרחב הנגב ג'יפ שבו נסעו שני סוחרי סמים בדואים. ברכב הוצפנו 100 ק"ג של חשיש בשווי של כ-10 מיליון שקל
גם מבריחי אמל"ח – בדגש על מאות אקדחי גלוק ומטעני חבלה מוכנים להפעלה – נתפסו בשנים האחרונות בכביש 6. גורמים במשטרה מספרים שגם במקרים אלה התאפשרה תפיסת העבריינים, חלקם בכירים, הודות למידע מודיעיני מדויק. המקרה הבולט האחרון היה לפני כשלושה חודשים, כששוטרי המחוז הצפוני זיהו רכב שנסע באופן חשוד סמוך למחלף עין תות; הנהג, תושב ערערה שבנגב, הבחין בשוטרים – וכנראה הניח שהם יודעים מה הוא נושא ברכבו, כי מחשש להיתפס עם הראיות הוא פשוט זרק מהחלון 15 אקדחי גלוק ו-30 מחסניות בשווי של כמה מיליוני שקלים. השוטרים ניהלו אחריו מרדף עד שעצרו אותו; במקרה הזה לא הייתה בעיה להגיש כתב אישום.
הברחת נשק היא פעולה בסיכון גבוה, אבל לא גבוה כמו שלושת החיסולים של בכירים בארגוני פשיעה מהמגזר הערבי שהיו בשנים האחרונות בכביש 6. "כשמדובר ביריבים שלהם, העבריינים בארגונים האלה יבצעו חיסול כמעט בכל מחיר. אם יש הזדמנות לעשות את זה בכביש מהיר, אז שיהיה בכביש מהיר", אומר קצין חקירות במשטרה. "הם לוקחים בחשבון שיעצרו אותם, אבל מאמינים שיצליחו לברוח".
בשלהי דצמבר 2020 היה בכביש חיסול בכל מחיר במלוא מובן המילה. זה קרה כשניידות משטרה אבטחו עבריינים ממשפחת אבו סעלוק שיצאו מלוד לכביש 6; המטרה הייתה למנוע מיריביהם לפגוע בהם במסגרת סכסוך דמים עם משפחת אזברגה היריבה. למרות האבטחה, מכונית שבה נסעו מואמן אזברגה וכמה מקרובי משפחתו הצליחה לעקוף את אחת הניידות סמוך למחלף נחשונים ויושביה ירו 13 כדורים לעבר המטרה הנעה. עומר אבו סעלוק נפצע באורח אנוש, וזמן קצר לאחר מכן מת מפצעיו. אזברגה וארבעה מקרובי משפחתו נעצרו בחשד רצח. אגב, בתחילה חשבו במשטרה שמדובר בתאונת דרכים, כי הדבר הראשון שראו היה שהרכב הידרדר לשולי הכביש. בתוך שניות הם הבינו שבוצע חיסול מתחת לאפם.
בפברואר 2024 חוסל בכביש 6 ראש ארגון הפשע חאלד אבו ג'ודה. מחסלים שהגיעו ברכב נצמדו למכוניתו, וכשהאט סמוך למחלף באקה ג'ת ירו לעברו עשרה כדורים מטווח אפס
החיסול השני היה סמוך למחלף אייל באפריל 2023. זה קרה ב-2 לפנות בוקר: עבריינים המתינו למכוניתו של ראש ארגון הפשע חוסאם (סונו) חרירי, וכשראו אותה החלו לירות לעברה צרורות. ברכב היו באותה עת מהדי חרירי, בנו בן ה-19 של ראש הארגון, ואחד מחבריו. קרוב לוודאי שזאת לא הייתה טעות בזיהוי, מפני שלפי החקירה בשטח, היורים ירו בחרירי בפלג גופו העליון מטווח אפס. הוא נפצע באורח אנוש, פונה תוך פעולות החייאה לבית החולים מאיר בכפר סבא, ושם נקבע מותו; על פי החשד הוא היה הקורבן ה-19 בסכסוך הדמים הממושך בין משפחות חרירי ובכרי. הצעיר השני, תושב הכפר ברטעה, נפצע קל.
"הרוצחים ידעו שהסיכוי של המשטרה לתפוס אותם בכביש הזה בלילה הוא אפסי, והחליטו לבצע", אומר מ', עבריין מהמשולש. "מי שצריך לדעת יודע בדיוק באיזה נקודות בכביש אפשר לבצע חיסול: בדרך כלל לפני המחלפים, כי משם הכי קל לברוח בלי להיתפס. השיטה שלהם היא לעקוף את הרכב שבו המיועדים לחיסול, לחסום לו את הדרך ואז לירות. במידת הצורך הם אפילו מספיקים לוודא הריגה".
חיסול שלישי נרשם בפברואר 2024. ראש ארגון הפשע חאלד אבו ג'ודה, שבעבר ניצל ממספר ניסיונות רצח, נורה למוות בצהרי יום סמוך למחלף באקה ג'ת. מחסלים שהגיעו ברכב נצמדו למכוניתו, וכשאבו ג'ודה האט ירו לעברו עשרה כדורים מטווח אפס.
שבעה אנשים נגד למבורגיני אחת
ניסיון החיסול הדרמטי ביותר בכביש 6 היה בדצמבר 2022. שני תושבי מזרח ירושלים, בני 31 ו-46, נסעו בשעות הערב במכונית למבורגיני – רכב בשווי של כ-2 מיליון שקל שמושך תשומת לב גם כשהוא לא מעורב באירוע פלילי. מכונית אחרת, ובה תושבי רמלה שהיו על פי החשד מסוכסכים עם נוסעי הלמבורגיני, עקפו אותה בכניסה למנהרת בן שמן והציבו שם מחסום מאולתר. רכב היוקרה האט, כנראה מפני שהנוסעים חשבו שמדובר במחסום רשמי של המשטרה, ואז הרמלאים תקפו ודקרו אותם.
זה לא היה סוף העניין, כפי שסיפר אז מוחמד אבו-ראס, החובש שטיפל בפצועים: "נתקעתי בעומס תנועה והבנתי שיש אירוע חריג. התחלתי לטפל בפצועים, שאחד מהם סבל מפציעות דקירה, ותוך כדי הטיפול הגיע חמוש על אופנוע, ירה בשני ונמלט. תפסנו מחסה כדי שהכדורים לא יפגעו בנו, הם ירו מטווח אפס מעל הראש שלנו. כשהירי נפסק חזרנו לטפל בפצועים". גורם במשטרה התייחס אמר בשעתו ל-ynet על אופן הביצוע: "עדיין לא ברור למה לא ירו מיד בפצועים, אלא קודם תקפו ודקרו אותם ורק אחרי כמה דקות הגיע לזירה אופנוען וירה בהם. הם עשו את המעשים ללא שום היסוס וממש עצרו את התנועה בכביש 6". כל הגורמים המעורבים הסכימו שרק בזכות הטיפול של אבו-ראס, תחת אש, האירוע הסתיים ללא הרוגים.
אורכו של הכביש הוא 200 ק"מ, וגורמים במשטרה מודים השבוע: "יש לנו קושי מסוים להתפרס לכל האורך הזה. העבריינים חוגגים על כביש 6, הוא הפך למגרש המשחקים החדש שלהם"
הפרשה הועברה לטיפול משטרת מרחב השפלה. בחקירה התבררה הסיבה לאופן הפעולה החריג, שתואר בפירוט כשהגיעה העת להגיש כתב אישום: לא פחות משבעה אנשים, חמושים באלות, סכינים ואת חפירה, הקיפו את הלמבורגיני כשזו האטה וניפצו את שמשותיה. הם פתחו את הדלתות, היכו את הנהג, ריססו אותו בגז פלפל, ניסו לדקור אותו והמשיכו להכות אותו גם כשניסה לברוח מהמקום. בשלב הבא הגיעו למקום שני רוכבי אופנוע והחלו לירות. הרקע למעשה: סכסוך כספי.
בפרשה נעצרו שני חשודים, אמין ומוסא אבו גאנם מרמלה. עקב קשיים ראייתיים הם נדונו לעונשים קלים יחסית, 20 ו-25 חודשי מאסר; נקבע גם כי יפצו את הקורבנות בסכום כולל של כ-130 אלף שקל.
האופן המחושב של ניסיון החיסול מעיד ללא ספק על הביטחון של המבצעים כי לא ייתפסו בזמן אמת. זאת כנראה הייתה גם הנחת העבודה של גבר בשנות ה-20 לחייו, תושב העיירה תל שבע שבנגב, שנסע במאי 2024 בכביש 6 כשברכבו אקדח גלוק וחלקי נשק נוספים. אלא שלוחמי יס"מ ובלשי המחוז הצפוני המתינו לו בנקודה אסטרטגית והסתערו על המכונית במעצר דרמטי שתועד כולו במצלמות הגוף שלהם. "לא היה לו סיכוי לברוח, אפילו לא לנשום. סגרנו עליו מכל הכיוונים ובתוך שניות הוא נעצר", סיפר אז אחד הבלשים.
אלא שזה המקרה הנדיר. מבריחי הנשק גילו שכביש 6 הוא נתיב בטוח להברחת אקדחים, והם נוסעים אליו עם הסחורה מאזור בקעת הירדן ובית שאן. "לי קל מאוד בכביש הזה'", אומר סמי (שם בדוי), מבריח נשק. "אנחנו יודעים מתי אין משטרה, יש לנו מודיעין טוב בשטח ואנחנו נוסעים בשיירות מאובטחות".
למה שיירות?
"למדנו לקח מתפיסות קודמות, ואנחנו גם לא נוסעים מהר. הכי טוב לנסוע במהירות נורמלית, כי אם אין למשטרה מידע מודיעיני עליך, הסיכוי שהיא תעצור אותך קטן מאוד והסיכוי שלך להגיע עם הסחורה ליעד גדול מאוד. בלי שום בעיות עשיתי הרבה הברחות כאלה מאזור בית שאן ועד לנגב, ואפילו לאזור אילת".
בשנה האחרונה מסתמן טרנד חדש בכביש 6: הברחת שוהים לא חוקיים לאתרי בנייה ולשווקים באזור השרון ובמרכז הארץ תמורת מאות שקלים לנוסע. קרבת התוואי לגדר ההפרדה מסייעת לשב"חים להיכנס לישראל ולעלות לרכבי ההסעה, והביקוש לעובדים – בוודאי בתקופת המלחמה, שבה נאסר למעשה על פלסטינים לעבוד בישראל – הבטיח שהשטף יימשך. כיום זו תעשייה שלמה שמגלגלת מאות אלפי שקלים בחודש, כפי שלמדו במשטרה כשעשרות שב"חים ומסיעים נתפסו בכביש.
סמי (שם בדוי), מבריח נשק: "לי קל מאוד בכביש 6. אנחנו יודעים מתי אין משטרה, יש לנו מודיעין טוב בשטח. עשיתי הרבה הברחות כאלה מאזור בית שאן ועד לנגב, ואפילו לאזור אילת"
"כל שב"ח יכול להיות פצצה מתקתקת, והעובדה שהם מסתננים בקלות כזאת לישראל צריכה להדליק נורה אדומה אצל גורמי הביטחון", אומר גורם במשטרה. "באותה מידה יכולים לחדור דרך כביש 6 מחבלים, ולבצע פיגועים".
סינדרום העבריין המופתע
אורכה של דרך רבין, שמו הרשמי של כביש 6, הוא כיום 200 ק"מ. קצין בכיר במשטרה מודה השבוע: "יש לנו קושי מסוים להתפרס לכל האורך הזה. ניידות של אגף התנועה מפגינות נוכחות לאורך כל היום, אבל במקטעים נפרדים. אנחנו פועלים מודיעינית כדי לבצע מעצרים של מבריחי נשק וסוחרי סמים, אבל רציחות קשה מאוד לסכל, אלא אם אנחנו נמצאים במארבים שגרתיים. זה לא קורה הרבה".
על המציאות בכביש מעידים יותר מכל דברים שאמר ל-mako גורם במשטרה לפני כשנתיים: "עבריינים מופתעים מזה שאנחנו פועלים בכביש 6. הם חושבים שאין שם משטרה, וכשאנחנו מצליחים לעצור אותם עם נשק או סמים זה נראה להם לא הגיוני". במילים אחרות, עבריינים פועלים בכביש כי הם יכולים. כשזה ישתנה, אם זה ישתנה, כנראה שתקראו על הנתיב המועדף החדש שלהם.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה פצחה במערכה כוללת ובלתי מתפשרת לאכיפת החוק ולפירוק ארגוני הפשיעה, בדגש לפעילות עבריינית בקרב החברה הערבית. מפכ"ל המשטרה הורה על תגבור כוחות באופן משמעותי למחוזות צפון וחוף ודרש לתקוף באופן אסטרטגי, אגרסיבי ויעיל את ארגוני הפשיעה, לפגוע משמעותית בצינורות הכלכליים של הארגונים ושל אנשי הארגון וסביבתם - תקיפה כלכלית ומנהלית של בתי-עסק של ארגוני הפשע ו/או כאלו המהווים 'צינור חמצן' לארגונים".