זה קרה ביום בראשון, לפני כשבועיים, בשעות הבוקר המוקדמות: עשרות שוטרים מאגף התנועה פשטו על הכניסות והיציאות של העיר לוד רכובים על אופנועים לצד כמה ניידות. במהלך פעילותם הם עצרו מאות עבריינים וחילקו עשרות דו"חות תנועה מסוגים שונים.
כמה מהעבריינים שהיו מבוקשים לחקירה נעצרו במקום אחרי שהופתעו מהמבצע המשטרתי יוצא הדופן. רבים מהם רגילים לנהוג ללא חגורות בטיחות, להשתולל ולהתפרע בכבישי העיר כשהם נוהגים ללא רישיון נהיגה - ולפתע היו אלה דווקא שוטרי התנועה ש"דגו" אותם ללא מאמץ והביאו למעצרם.
"אני גר בלוד שנים רבות והיו תקופות שעבדתי בשביל איציק אברג'ל והג'ארושים - ואני לא זוכר בחיים שלי שהמשטרה עשתה פה מבצע תנועה כזה גדול", מספר א', עבריין מקומי. "הם אשכרה נחתו עלינו כמו עורבים מהשמיים. שוטרי התנועה כמעט ולא היו נכנסים לעיר כדי לא להתעמת עם העבריינים שנחשבים למסוכנים, אבל הפעם הם פעלו בעיר במשך כמה ימים וממש ישבו עלינו".
קצין משטרה בכיר שהיה בשטח בזמן המבצע מסביר את ההיגיון מאחוריו: "אחרי שהעבריינים בעיר ומארגני המהומות חטפו בראש במשך שבועיים החלטנו לא להרפות ולא להוריד את הרגל מהגז ולהמשיך להראות הם שיש פה משילות ושלא מדובר בשטח ההפקר. אנחנו נציק למי שצריך עד שהם יפסיקו לבצע פשעים בעיר או שיעזבו אותה. נתיש אותם בעוד שלל דרכים נוספות עד שנחזיר את השקט והביטחון לתושבי לוד".
ההחלטה לשגר את סיירת האופנועים והניידות של אגף התנועה לא הייתה מקרית, ומאחורי המבצע הנרחב עמדו כאמור מחשבה, תכנון ותחכום מצד המשטרה שהשתמשה בשיטה שזכתה לכינוי "שיטת דומרני"; שיטה שהמשטרה החלה להפעיל בעשור האחרון כדי להציק ולהטריד עבריינים בכירים שמעורבים בפשעים חמורים או עלולים לסכן את שלומם ובטחונם של אזרחי המדינה.
השיטה הופעלה, כמו שניתן להבין משמה, בעיקר נגד ראש ארגון הפשע שלום דומרני וחייליו אחרי שבכל רחבי העיר אשקלון הוצבו ניידות תנועה סמויות ובלשים עקבו אחר אנשיו של ראש ארגון הפשע הדרומי ו"הציקו" להם על בסיס יומי. "הם השתגעו מזה שאנחנו עוצרים אותם לבדיקת רשיונות, טסטים, חגורות בטיחות ואפילו בודקים האם הם מבוקשים בתחנות שונות ברחבי הארץ", מספר גורם במשטרה.
"הפעילות הזאת הוציאה אותם מאיזון. הם התעצבנו, קיללו וכמה מהם ניסו לברוח לנו אבל חסמנו אותם. חלק גדול מהם עזב את העיר ודומרני עבר להתגורר במשך כמעט שנתיים במרוקו יחד עם כמה מהמקורבים לו. עבריינים אחרים עברו להתגורר בצפון הארץ ובמרכז, ובתקופה הזו היה שקט יחסי באשדוד ואשקלון וכך יכולנו לטפל לעומק בחיילים שלו ולגרום למעצרם בעבירות חמורות כמו החזקת מטעני חבלה, אקדחים ועוד", מוסיף אותו גורם.
בהמשך השיטה הזו עברה גם לעבוד נגד ראש ארגון הפשע אבי רוחן וחייליו; וראש ארגון הפשע מיכאל מור שבעקבות ההטרדות וההצקות הבלתי פוסקות של שוטרי אגף התנועה החליט לעזוב את האזור בו פעל בצפון הארץ. רוחן וכמה מחייליו החליטו גם הם לעבור ולהתגורר במרוקו וחברו לדומרני, וכמה שבועות לאחר מכן מור עזב גם הוא לדרום אפריקה ומשם עבר לתאילנד.
"התשנו אותם במשך שבועות ארוכים ולא נתנו להם מנוחה. ישבנו להם מחוץ לבתים ועקבנו אחריהם במשך כל שעות היממה. הם התייאשו ורובם עזבו את הארץ לכמה שנים", מסביר קצין מודיעין לשעבר במשטרת ישראל, "הבנו שרק בדרך הזו נוכל למנוע חיסולים ופגיעה בחפים מפשע. היה שקט וזה נתן לנו זמן לאסוף מודיעין, גם דרך שיחות שביצעו מחו"ל עם בני משפחותיהם ועם החיילים שנשארו בישראל לנהל עבורם את ארגוני הפשע שהשאירו מאחור".
ולמה בכל זאת הם חזרו לארץ?
"בעיקר בגלל געגועים למשפחה וחברים וכי עבריינים יריבים נגסו להם בטריטוריות שהשאירו ובשטחי המחיה שמהם התפרנסו".
השיטה הזו אגב עבדה גם על בנו של דומרני, ניסים (נינה), שניסה להרים את הראש ולסייע לאביו."במשך תקופה ארוכה נינה לא יצא מהבת שהחזיק באשקלון ולא מהמבצר של אביו במושב עוצם. בשלב מאוחר יותר עצרנו את החברים שלו ואותו על עבירות אחרות והם נכנסו בכלא", מסביר קצין במרחב לכיש.
באותה שיטה פעלה המשטרה גם נגד העבריינים המסוכנים אייל ומשה בן משה, אבל הפעם זה הצליח להם באופן חלקי ביותר. אותה "שיטת דומרני" גם לא עבדה לצערה של המשטרה על היעד מספר 1 שלה, עמיר מולנר, אחרי שהאחרון הפך את ההטרדות וההצקות לתביעות נגדה שעזרו לו לגרוף עשרות אלפי שקלים מקופת המדינה.
חזרה ללוד: המבצע כולו נמשך ארבעה ימים ובמהלכו נרשמו כ-200 דוחות תנועה, רובם לעבריינים מקומיים ומוכרים למשטרה. רוב העבירות היו של בריונות בכביש וכאלה המסכנות חיי אדם, ואותו סגנון פעולה של המשטרה הופעל גם בכבישי הנגב ובאר שבע, בעכו וביישובים וערים בהם היו מהומות קשות ומעשי לינץ' באזרחים.
"אנחנו נמשיך לפעול ברחבי הארץ כדי לאכוף את חוקי התנועה", מסביר בכיר באגף התנועה, "נעצור כל מי שמבצע עבירות מסכנות חיים בכביש באופן שוויוני וענייני תוך שימוש באמצעים סמויים וגלויים, והכל בכדי למצות את הדין עם הפורעים ולהבטיח בטחונם ושלומם של הנהגים והמשתמשים בדרך".