אתם יושבים בבית ורואים עוד משחק: כדורגל, כדורסל, אולי אתם מזפזפים ומוכנים לראות כל דבר, ואולי באמת תכננתם לראות כדורעף תיכונים. מצלמת הרחף עוברת על פני האוהדים עם הכרטיסים הטובים, משתהה ליד שלטי הפרסומת של בירה-כלשהי, ומשם באלגנטיות לפנים המגולחות של כריסטיאנו רונאלדו. הפריים נפתח כדי שלא נפספס את השם של חברת התעופה על החולצה, והלאה אל כדור המשחק, כשהלוגו המוכר של נייקי תופס שליש מהמסך. רגע לפני שריקת הפתיחה - חידה עם פרסים מתנת ג'ילט, פרסומת לדוריטוס, מעברון של הערוץ וחזרנו. אתם בבית וכולם בחוץ, עושים כסף.

כבר שנים מתפרסמות רשימות הספורטאים הכי מרוויחים או המועדונים הכי עשירים בעולם, אבל עד השנה לא עשו לנו סדר אמיתי בג'ונגל המיליארדים שנקרא תעשיית הספורט העולמית. דירוג העוצמה של פורבס, מתאר את מפת הקשרים הגלויים והסמויים בין הספורטאים והמועדונים למותגים שמשאירים אותם בחיים (או להיפך). בעוד שהכנסות ושווי כספי הם קריטיים לכניסה לרשימה, הדגש בדירוג העוצמה הוא דווקא על שליטה וכוח השפעה בכל מקום בעולם שבו זורקים כדור או מניפים מחבט.

עשו היסטוריה: אלופים שנתיים ברציפות (צילום: רויטרס)
ילדים,תוכלו למצוא כמה פרסומות יש בתמונה?|צילום: רויטרס

במילים אחרות, נייקי במקום הראשון, בקלות. ענקית הביגוד והציוד מכניסה 30 מיליארד דולר בשנה, מתוכם 3 מיליארד לפרסום, דוגמת שלטי חוצות של לברון ג'יימס (מקום 3 ברשימה), או של הנעל החדשה של כריסטיאנו, הספורטאי הכי רווחי ברשימה, שמדורג במקום ה-7. קחו בחשבון הסכם הלבשה עם ברצלונה (מקום 6) בשווי 168 מיליון דולר לשנה, עד 2018, וקיבלתם חברה שלא זזה מהפסגה בקרוב.

במקום השני לא אדידס, מסי או סוני, אלא דווקא פפסי, שכבר 5 שנים נותנת חסות למופע המחצית בסופרבול, ובלי להזיע על המגרש נהנית ממאות מיליוני צופים ורייטינג יותר גבוה מאשר המשחק עצמו. במקום הרביעי מועדון הפאר ריאל מדריד, שלצד חתונות עם רונאלדו ועם גארת' בייל (מקום 47), חתום על הסכם חסות עם אדידס (מקום 45), ששווה לו כמיליארד דולר. המועדון הכי עשיר בעולם, הדאלאס קאובויז, נשאר מחוץ לעשירייה (11), אבל יתנחם בהכנסות של 840 מיליון דולר בשנה.

אז מי עומד באמצע ומכוון את התנועה? הסוכנים כמובן. את החמישייה סוגרת חברה שכנראה מעולם לא שמעתם עליה - חברת הייצוג והניהול CAA, שאחראית לחוזים של אינספור כוכבי פוטבול, כדורסל, הוקי ועוד. פשוט מאוד - עמלה פה, עמלה שם ושווי החברה מטפס ל-8 מיליארד דולר, אז אם נראה לכם שתיווך זה עסק משתלם, אתם לא טועים. באופן די הולם, הסוכנויות מהוות כ-10% מכלל דירוג העוצמה, כש- ROC NATION, הסוכנות החדשה של ג'יי-זי, תופסת את המקום ה-185 ומקדימה שמות גדולים כמו ליברפול, אמריקן אקספרס ולואיס המילטון.

גלריה 8.7 - ביונסה וג'יי זי (צילום: אימג'בנק/GettyImages)
הסוכנות החדשה של ג'יי זי מצליחה לעקוף אחרות|צילום: אימג'בנק/GettyImages

כאמור, דירוג העוצמה מתייחס לפעילות הנוכחית בתעשיית הספורט ולא בהכרח לשווי הממשי, כך יצא שענקית היוגורט דנונה ויצרנית השוקולד הרשי מקדימות את גוגל, שעדיין לא קנתה את כל מה שטוב בעולם. לעומת המפתיעות לטובה, חברת המשקאות רד בול מדורגת רק במקום ה-352, למרות שווי של כ-8 מיליארד דולר, 4 אליפויות פורמולה 1 וקבוצות בכירות בליגות הכדורגל של ארצות הברית, גרמניה ואוסטריה. את הכניסה העצובה למצעד המשפיעים בתעשיית הספורט רושמת אימפריית הסיגריות מרלבורו (מקום 443), שבטח לא תולה שלטים במרתון תל אביב, אבל נלקחת בחשבון בזכות הזיהוי עם פורש ופרארי.

פרמטר חשוב, שדווקא לא נלקח בחשבון בדירוג של פורבס ואולי כדאי לשקלל בשנים הבאות, הוא השפעה ברשתות חברתיות, שבימינו אפשר לתרגם די מהר לכסף. בין שיאני העוקבים אפשר למצוא שמות דומים, כמו כריסטיאנו רונאלדו, עם קרוב ל-250 מיליון ברשתות השונות, לברון ג'יימס עם כ-40 מיליון רק בטוויטר וניימאר, שלחשבון האינסטגרם שלו (83 מיליון) מצטרפים כ-35 אלף עוקבים חדשים ביום. הדבר היחיד שאין לגביו ספק הוא שגם בדירוג כזה, נייקי תמשיך למשול בכיפה – עם 75 מיליון עוקבים באינסטגרם, סמל ה"סווש" הידוע הוא מהמותגים הכי פופולריים ברשת, שני רק למלבן הצהוב של נשיונל ג'יאוגרפיק.