בתים צמודי קרקע שנראו בעבר כמו קופסאות עם חלונות קטנים, השתדרגו בזכות אדריכלות מעניינת והחלונות שלהם התרחבו כדי ליפייף את הבית מבפנים החוצה ומבחוץ פנימה. יחד איתם השתנתה גם הגישה כלפי גם הלוק של המבנה בשעות החשיכה, ובתים רבים החלו להצטייד בתאורת לילה שנועדה פעם לסמן רק את שביל הכניסה, והיום היא חלק ממיצג של אורות וצללים שמבליט את הבית ואת האדריכלות שלו.
>> לכל הכתבות בערוץ living
>> אחרי שנגרש את החושך, כך ננקה את החנוכייה משעווה
>> 22 אלף שקל לחודש: בדירת השופוני של היזמים הצעירים
"בעבר הבית היה משמש כפלטפורמה להארת הגינה בצורה אחידה, עם פרוז'קטים פשוטים וגופי תאורה על הקיר", אומרת צאלה סופר, סמנכ"ל פיתוח עסקי ופרויקטים ב"תומס תאורה". "היום אנחנו כבר מבינים שאין עניין בשטיפת המבנה באור, במיוחד כשזה עלול להבליט עקמומיות של קירות או ליקויים בגמר טיח". את הגינה מאירים היום בתאורה ממוקדת, למשל על שיחים או צמרות עצים, שבאה מהשטח ולא מהמבנה. סופר מסבירה שתלת הממדיות של המבנה, כפי שתכנן האדריכל, משמשת להארה שונה, למשל כשיש מרפסת בולטת או הפרשי מישורים, וכשהבית מורכב מחומרים נוספים חוץ מטיח, כמו קוביות עץ, לייסטים של עץ, בריקים מפירוק או אבני לקט.
האורך הוא המדד לתמחור
"קירות ירוקים במרפסות ובחזיתות מאירים ב-Wall Washer, פתרון של מקור אור בלתי נראה, כביכול בלי גוף תאורה", אומרת סופר. "אלה גופים לינאריים ששקועים באדמה או בריצוף ושוטפים את הקיר והלבנים בצורה אחידה ולא באלומות-אלומות". סוג אחר של הארה הוא שתילה של לדים בחריצי לייסטים מעץ, שמאיר את הלייסטים בלי לראות את מקור האור, ויש גם הארה נקודתית של ירק משתרך בעזרת אור אחורי נסתר. גם את מספרי הבתים מאירים היום באור אחורי שיוצר מראה תלת ממדי. על כל אלה עובדים בחברת התאורה מול אדריכל הבית או אדריכל הנוף.
את אזורי הישיבה הארוכים של הבית, עד 24 מטרים מקיר לקיר, מאירים בתאורת uplight בפס גמיש אחד. האורך הוא גם המדד לתמחור, בשונה מתמחור פר גופי תאורה, הכנות והזנות. להיקף שלם של בית פרטי מספיקות שלוש הזנות בתכנון מוקדם. תאורת Wall Washer תעלה בין 2,000-1,000 שקלים למטר. פסי לד מוגני מים – 10,000 שקלים ל-6 מטרים, ותאורת היקף תעלה בין 900-700 שקלים למטר, בלי צורך להשקיע בגוף דקורטיבי. "בניגוד לצריכת חשמל שנובעת משימוש בגופי תאורה כמו נורות מטל הלייד (נורות פריקה), הלוגנים וחוטי להט, צריכת החשמל היום חסכונית יותר ואין כל בעיה להשאיר את האור דולק לילה שלם", היא מחדדת.
תאורה שמיועדת ליצירת אווירה נכונה
"בתכנון תאורה חיצונית למבנה, מבקשים בעיקר להדגיש את הקווים הארכיטקטוניים של המבנה כדי שייראה מרשים ובולט וימשוך את תשומת הלב ברחוב עירוני", אומרת מעצבת הפנים עינת צור קיבק מ-STUDIO ETK. "העין האנושית מסוגלת לתרגם את המציאות בתלת ממד, והתאורה היא ממד נוסף, שמוסיף לבית יופי ונוסך אווירה אחרת". הבית בכפר ביאליק, שהיא אחראית על האדריכלות ועיצוב הפנים שלו, ממוקם בקצה הנחלה ומופנם מהרחוב, כך שבמקרה זה לא הייתה כוונה להרשים את הולכי הרגל. תכנון התאורה נועד לייצר אווירה נכונה בעת ישיבה ושהות בחצר, ולכן הוא התבצע באמצעות תאורה דקורטיבית ותאורה פונקציונלית כאחד. "תאורה נכונה מאריכה את שעות השהות בחוץ ומאפשרת ישיבה ופעילות נעימה", היא מסבירה.
בסלון החוץ, שממוקם מתחת לפרגולה גבוהה, תוכנן אלמנט מונמך ממתכת שיענה על הצורך בתאורה ואוורור. גופי תאורת לד לינאריים מדגישים את הפרגולה הגבוהה ואת הסבכה האנכית, וגם מאירים את מבואת הכניסה. צמחייה בקרבת קיר המעטפת של הבית מאפשרת למקם תאורת uplight, שמאירה גם את הצמחייה וגם את החזית.
לפי מעצבת הפנים והתאורה שרי בר-נע גבעון, עם רדת החשיכה המבנה נעלם וכדי להוציא אותו לאור יש להדגיש את הנפחים שלו על ידי הארה סלקטיבית וצללים. "תאורה על מעטפת המבנה מדגישה את הנפחיות שלו, את החומרים השונים והמשתנים בין קומה לקומה, בין נפח אחד למשנהו. היא יכולה להדגיש גבהים, פרטי אדריכלות משתנים ובולטים כמו כותרי בניין או קרניזים, עמודים וקשתות, נפחים חלולים ומעברים. מעבר לחשיבות של הארת הדרך וכניסה למבנה, חשובה גם ההארה של אדריכלות שמייפה את הבניין ונותנת כבוד למסה שלו". בבית שתכננה בחולון הוארה דלת הכניסה ב-360 מעלות על ידי גוף אחד, נסתר מעיני המתקרבים לכניסה כך שהם רואים רק את אלומת האור ואת האפקט שלה. במעטפת היה רצון ליצור עניין וחיבור בין פינות המבנה: קומת הקרקע מחופה אבן מסוג שיי גריי, וקורת ברזל מפרידה בינה לבין השליכט העליון. התאורה יוצרת אשליה אופטית של חיבור בין פאות המבנה על ידי אפקט אופטי בדומה לקו הקורה. השביל מואר כלפי מטה כדי לבדל את התאורה שלו מהתאורה ההיקפית.
בתכנון התאורה בחזיתות בית בכוכב יאיר הודגשה צורת אלומת האור, שיוצרת דוגמה חזרתית. חזרתיות כזו נותנת קצב אדריכלי וסדר בתוך ה"רעש" מסביב שמורכב מעצים, מדרכות, מכוניות ופנסי רחוב. גוף התאורה עצמו מינימלי וכמעט חסר נוכחות, כך שהאפקט מתקבל רק בשעות החשיכה.
בית פינתי במרכז הארץ בנוי כקובייה עם מעטפת אלומיניום צבועה בלבן. שתיים מהחזיתות של הבית פונות לכיוון הרחוב, יוצרות חזיתות בנפחים שונים ובניגודיות של צבעים, מרקמים וחומרים. אלמנט אלומיניום ויזואלי מסקרן יוצר פרטיות לדיירי הבית והמראה שלו משתנה מכל נקודת מבט. לתאורת החוץ תפקיד חשוב במבנה: היא ממוקמת בחלקו התחתון של האלמנט, כמעט נסתרת, וזריקת האור כלפי מעלה יוצרת משחקי אור עם פסי האלומיניום.
בית בתל אביב תוכנן על מגרש טרפזי מאתגר, עם כוונה להרגיש חלק מהטבע באמצעות חומרים טבעיים, צבעים ואינטראקציה בין צמחייה שופעת ופראית. תאורת החוץ משתלבת באדריכלות הבית המינימליסטי והגיאומטרי: מדרגות הכניסה מודגשות ויוצרות דרמטיות, וגופי תאורה נוספים הממוקמים על אלמנט פלדה נותנים את הבמה למבנה ייחודי באדריכלות.
בית בהרצליה פיתוח נראה כאילו הוצנח מערי אירופה הקלאסיות. חזיתות קלאסיות שמחופות בחלקן התחתון נראות כמו פסי נתק שמקיפים את הבית, אלמנטים דקורטיביים כמו מסגרות וקרניזים מקשטים את החלונות, והפרגולה והפס העליון של הגג מציגים מראה עשיר. עיטורי הזהב מבחוץ הופכים למוטיב מרכזי גם בפנים הבית. גופי תאורת החוץ ממוקמים בשלל מקומות, מדגישים את המוטיבים האירופאיים הקלאסיים.
בית מול נוף הכנרת והחרמון תוכנן ועוצב בתחושה של בית נופש ובמראה של מלון בוטיק בהרי האלפים. גופי התאורה בחזיתות הבית השונות מייצרים אווירה חמה ומזמינה לכל המבנה. אלומות האור ה"נשפכות" על חזיתות הבית מייצרות גיאומטריה נוספת, ומשתלבות באופן הרמוני עם הקווים האדריכליים של המבנה. אחרי שקיעת החמה אפקט תאורת החוץ מועצם והבית נראה ממרחק.
בתים מוארים גם בחו"ל
מבנה לשימור שבו תוכננה תאורה רכה על ידי Illumination Works במטרה להדגיש אלמנטים מיוחדים וליצור דרמה.
משחקי אור נוצרים על קירות העץ בסדרת גופי תאורת חוץ דקורטיביים שכוללת ריבוע, מלבן, עיגול וצמד עיגולים בשחור ולבן. ההצבה שלהם מאפשרת ליצור צורות גיאומטריות שונות.
View this post on Instagram
View this post on Instagram