נראה שלא תמיד עיצוב מחדש של רהיטים נתפס כניסיון לפרגון לרשת שיצרה אותם. רשת הענק השוודית איקאה, למשל, היתה פחות ממרוצה לשמוע על אתר המעריצים IkeaHackers שמפרסם שיפוצים ושדרוגים לרהיטים שנרכשו באיקאה. עם זאת, למרות האיום בתביעה שהגישה נגד מקימת האתר, ניכר שהרשת שוקלת מחדש את צעדיה.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- הרהיטים המתקלפים ועוד פלאים. החמישייה
- רק ים וים: וילה חלומית במיורקה
- מגלשות מעוצבות בתוך הבית. כי מדרגות זה פאסה
פגיעה בזכות הקניין של החברה
האתר IkeaHackers.net, שנפתח ב-2006 כבלוג באתר של ג'ולס יאפ (Jules Yap), מעריצה מטורפת של הרשת על פי הגדרתה, הפך לרשת ההאקרים לרהיטים הגדולה ביותר, עם מעל ל-3,000 פרסומים של משתתפים ששיפצו, שדרגו ושינו את יעדם של רהיטי איקאה המקוריים.
ביום שבת 14.6 השנה פרסמה מייסדת אתר המעריצים פוסט, ובו פירטה את טענת סוכן חברת "אינטר איקאה מערכות בע"מ" כי הבלוג הוא פגיעה בזכויות הקניין הרוחני של החברה. "במכתב הם ביקשו שאסכים להעביר באופן עצמאי את שם הדומיין Ikeahackers.net אליהם, ואם לא אעשה זאת, יש להם את הזכות להשתמש בכל צעד משפטי נגדי", כתבה יאפ.
בעקבות דיונים בין הצדדים, ענקית הרהיטים החליטה לאפשר ליאפ לשמור את השם בתנאי שהאתר לא יריץ שום פרסומות. אולם יאפ טענה כי האתר לא יכול להתקיים בלי פרסומות. "האתר גדל כל כך שלא יכולתי להתמודד עם ניהולו לצד משרה מלאה", כתבה. "זה גם עולה לא מעט להריץ אתר כזה גדול. עד 23 ביוני עלי להסיר את הפרסומות, לא להרוויח שום הכנסה ועדיין לשווק ולקדם את המותג שלהם באתר שלי. ממש נפלא!"
יאפ חיפשה דומיין חדש לאתר, ואמרה: "אין לי בעיה עם זה שהם מנסים להגן על שם המותג שלהם, אבל אני חושבת שהם היו יכולים לעשות זאת בצורה הרבה יותר טובה. אני בן אדם, לא חברה. אני בלוגרית שברור שהיא בצד שלהם, אז למה הם לא יכלו לדבר איתי כמו בן אדם נורמלי בלי לאיים לסגור את האתר".
תמיכה מצד הקהל הרחב
החדשות על הצעדים נגד אתר המעריצים הציפו את האתר בתגובות אוהדות, גם של משתתפים וגם של הקהל הרחב, לצד הבטחות רבות לכתוב לשירות הלקוחות ולספר להם עד כמה הם מאוכזבים. אדם שטען שעבד בצוות איקאה אמר שייתכן שהחברה השתמשה באתר המעריצים כדי לקבל השראה למוצרים חדשים.
בסוף השבוע שעבר (ה' 19.6) פרסמה יאפ כי איקאה הגיבה לתגובות הציבור ורוצה לפתוח מחדש את הדיון על עתיד האתר. "איקאה רוצים לדבר איתי על דרך חדשה להתקדם בה", היא כותבת. "מה זה אומר? אני עדיין לא יודעת, אבל אני מלאת תקווה למרות שאני עדיין קצת סקפטית. מהשיחה שלנו אני לא צריכה לערוך שינויים לאתר, כולל הפרסומות, עד שלא ניישב את העניין".
דובר מטעם איקאה סיפר ל-Dezeen שהחברה מתחרטת על הסיטואציה. "מעולם לא התכוונו להפסיק את פעילות האתר", אמר בהמשך לתגובה שפורסמה באתר החברה. "להפך, הערכנו מאוד את ההתעניינות במוצרים שלנו ואת העובדה שיש אנשים ברחבי העולם שאוהבים את המוצרים שלנו כפי שאנחנו אוהבים אותם. אנחנו מעריכים כעת את המצב מחדש מתוך כוונה לנסות למצוא פתרון שיתאים לכל הצדדים".