"אבי היה סופר סת"ם וכילד העברתי שעות בבהייה בכתמים שחורים של דיו צצים על הקלף ובאורח פלא הופכים לאותיות. אני חותר לשחזר את ההיקסמות הזאת, הילדית, התמימה", מספר אברהם קורנפלד. קורנפלד הוא  מעצב רב-תחומי, מרצה, יזם וגם מעצב פונטים (גופנים) וטיפוגרף - איש המקצוע שאחראי לעיצוב הטקסטים שאנחנו קוראים. קורנפלד אף הקים את האתר אאא המוקדש לנושא הפונטים ומאגד יוצרים שונים בתחום. 

>> לכל הכתבות בערוץ living 

>> איתי תורג'מן חזר לת"א ויש לו דירה משגעת

>> השרון: עשו לווילה שיפוץ יפהפה בתקציב מוגבל

קורנפלד גדל במשפחה חרדית ברובע היהודי בירושלים, לצד עוד שבעה אחים ואחיות - בהם שפרה קורנפלד, זוכת העונה הראשונה של "האח הגדול" והיום מנחת טלוויזיה, שדרנית רדיו תסריטאית וסופרת. "ההורים עלו לארץ מארצות הברית והתחזקו", הוא מספר. כילד הושפע מאוד מעבודתו של אביו. "הוא לימד אותי את הצד הטכני של מלאכת כתיבת האותיות, הברכה וכללי הטקס, אבל לא יכולתי לשנות כלום, הכל רק לפי הכללים, אבל התוודעתי דרכו לעולם האותיות", הוא נזכר. 

אברהם קורנפלד, ג (צילום: אברהם קורנפלד)
צילום: אברהם קורנפלד
אברהם קורנפלד, ג (עיצוב: אברהם קורנפלד)
"אל"ף היא האות הכי יפה". |עיצוב: אברהם קורנפלד
אברהם קורנפלד (עיצוב: אברהם קורנפלד)
עיצוב: אברהם קורנפלד
אברהם קורנפלד - 2 (עיצוב: אברהם קורנפלד)
עיצוב: אברהם קורנפלד

כשהיה בן 15 יצא קורנפלד בשאלה עם רוב בני משפחתו. "השינוי בחזרה לעולם החילוני החל עם הגירושים של ההורים. הם התגרשו ויצאנו רובנו מהדת חוץ מנציג אחד", הוא אומר. אבל העניין באותיות ובעיצובן המשיך ללוות אותו. הוא למד צילום ותקשורת חזותית בשנקר, ועסק בפיתוח פונטים. בתום הלימודים הקדיש חצי שנה לפיתוח חמישה פונטים, מתוך מחשבה שהם יהיו כלי שישמש מעצבים אחרים בעבודות שלהם. "פונטים הם חומרי הגלם של המעצבים", הוא אומר. "פיתוח פונטים חדשים נתפס כתחום אזוטרי אבל אני חי את זה. התרבות שלנו מבוססת על שפה, גם הדת והמקורות הם חלק מההיסטוריה שלנו, מהווה שלנו ומהעתיד שלנו. אני מרגיש קצת כמו כימאי. אני לוקח כל מיני חומרים ויוצר חומר חדש".

ברחבי העולם יש תוכניות לימוד לעיצוב פונטים, אבל בארץ יש קורסים ספורים העוסקים בנושא. קורנפלד מלמד בשנקר קורס בנושא כבר עשר שנים, אבל סבור שמדובר בתחום שאפשר ללמוד לבד. "מי שיש לו את הכישורים יכול ללמוד עיצוב פונטים גם בדרך עצמאית. יש מערך תכונות ייחודיות כמו חוש אסתטי גבוה, חוש טכני גבוה ויכולת לשבת שעות על גבי שעות לבד מול המחשב ולהתעמק, זה על גבול המדיטטיבי, כי זו יכולת לרדת לדקויות הכי קטנות ולהבחין בניואנסים".

בארץ, אומר קורנפלד, יש כעשרה מעצבי פונטים העוסקים בתחום במשרה מלאה, והם עוסקים בפיתוח פונטים חדשים לחברות, ארגונים, מותגים ויוצרים. "חברות שמפתחות פונט ייחודי ואישי שלהן יוצרות שפה משלהן עם בידול וזיהוי. יש גם חברות שרוכשות פונטים שאינם בלעדיים להן, אבל הם מזוהים איתם כבר שנים כך שאפילו לא צריך לכתוב את שם המותג וכולם מבינים במי מדובר. פונט עשוי לעשות את ההבדל בהצלחה של חברה להיחקק בתודעה", הוא מסביר.

אברהם קורנפלד - 1 (עיצוב: אברהם קורנפלד)
עיצוב: אברהם קורנפלד
אברהם קורנפלד, פונט פלוני (עיצוב: אברהם קורנפלד)
פונט פלוני שפיתח קורנפלד|עיצוב: אברהם קורנפלד
אברהם קורנפלד, פונטימונים (עיצוב: אברהם קורנפלד)
פונט שפיתח קורנפלד|עיצוב: אברהם קורנפלד
אברהם קורנפלד, ג, הפונט re-levant שפיתח אברהם קורנפלד (עיצוב: אברהם קורנפלד)
הפונט re-levant שפיתח קורנפלד|עיצוב: אברהם קורנפלד

כשהוא מפתח פונט הוא "שואף תמיד למקסימום אסתטיקה, קריאות ופונקציונליות מתוך הבנה שהייעוד העיקרי של היצירה הוא לייצר תקשורת", הוא אומר. "אני מתכוון לא רק לזה שהאותיות שאני יוצר משמשות להעברת מסרים, אלא גם ובעיקר, ליכולת שלהן לחבר בין אנשים, לייצר שיתופי פעולה וקהילות".

קורנפלד מספר שהאות האהובה עליו בא"ב העברי היא אל"ף. "אל"ף היא האות הכי יפה ומכילה כל צורות הפונט", הוא אומר. "כשהקמתי את קבוצת מעצבי הפונטים החלטתי לקרוא לה אאא. התייעצתי עם קולגות, מרצים ומביני עניין, וכולם אמרו שזה שם גרוע. אמרו שזה עושה להם קונוטציה לא טובה לחברות לא מוצלחות שמקפיצות את השם שלהן בדפי זהב, שזה נשמע כמו 'אאא אינסטלציה ובניו בע"מ'. האמנתי שזה שם טוב אבל עצם זה שכולם חשבו שזה לא מוצלח ערער לי את הביטחון. דיברתי עם אחותי שפרה, שמשמשת לי כמוזה במצבים שבהם אני צריך עוגן, והיא אמרה לי 'הם לא רואים את מה שאתה רואה, וזאת החברה שלך. לך עם תחושות הבטן שלך. לך עם ה-אאא'. אני מאוד שמח שהיא הייתה שם בשבילי ברגע הזה כי אחרת יכול להיות שהייתי קורא לחברה באיזה שם גנרי. אאא זה שם מנצח". 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Avraham Cornfeld (@avrahamcornfeld)

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק

>> הירשמו לניוזלטר של living

בימים אלו משתתף קורנפלד בתצוגה "לא רק פרינט" במרכז אדמונד דה רוטשילד (שדרות רוטשילד 104, תל אביב, עד 6 באוגוסט). בתצוגה משתתפים 22 מעצבים שהיו מועמדים לפרס אדמונד דה רוטשילד בתחום התקשורת החזותית.

 "לאחר בחינה של 164 תיקי עבודות, שמתוכם בחרנו 22 מועמדים, מצאנו את עצמנו מזהות בעבודות המעצבות והמעצבים הישראלים קווי דמיון שקושרים תשוקה יצירתית עצומה, חופש יצירתי ורצינות מקצועית מרתקת", אומרת רותם קפלן, שאצרה את התערוכה עם גלית גאון. "לאורך תהליך השיפוט ומיון תיקי העבודות עלו כמה שאלות בנוגע לזהותו של העיצוב בישראל, השפה הייחודית בעיצוב של מעצבות ומעצבים מקומיים, השדות שבהם הן/ם בוחרות/ים לפעול, כיצד באה לידי ביטוי אות עברית לצד ערבית ואנגלית, ועוד".