האווירה בחללי מגורים מבטאת את האופי והטעם של מי שחי בבית. במקומות כאלה, רצון הדיירים ואורח החיים של המשפחה עומדים בראש סדר העדיפויות והעיצוב אמור לשרת אותם. מנגד, בעיצוב חלל מסחרי אין פריבילגיה כזו ומערכת השיקולים שונה לגמרי.
עם זאת, היתרון של חלל מסחרי הוא שמדובר במקום גדול, מרווח ומודולרי. בנוסף, המאפיינים המיוחדים של חלל מסחרי מאפשרים לשמור על גמישות ולעצב אותו שוב גם לפי דרישות שיעלו בעתיד. אבל איך עושים את זה?
גם לאולם תצוגה יש מערכת הפעלה
השקת אולם תצוגה חדש בעיצוב ותכנון ייחודי של אלונה בכר ואייל רטנר מסטודיו 180 נותנת לנו הזדמנות טובה לבדוק על מה מעצבים חושבים כאשר הם נדרשים להתמודד עם חללים מסחריים. את האולם השיקה לאחרונה חברת "שקל בית מותגים" על שטח של 220 מ"ר, עם שיפוץ שנמשך חודשיים וכלל פירוק מהיסוד של המקום, אבל התכנון שלו התחיל עוד הרבה קודם.
"כשמתחילים לתכנן חלל מסחרי הדבר הכי חשוב זה לייצר מערכת הפעלה נכונה", מספרת בכר על השיקולים של הסטודיו. "עוד לפני העיצוב, צריך לחשוב על זה שאנשים עובדים שם ומבלים את רוב שעות היום. לכן זה חייב להיות מקום שנוח לעבוד בו וצריכה להיות סביבו מערכת זרימה יעילה".
"בגלל ששקל זה בית למותגים, עלתה השאלה האם לתת פלטפורמה חזקה יותר למותגים או לשקל. בסופו של דבר מה שיצא זה דגש על שקל אבל עם אזכור ברור למותגים: כמו למשל אזור שלם של 'מידוף קטן' שבו המדפים נפתחים לצד כל עמדה ועליהם אפשר לדמות סיטואציה של הגשה קטנה עם המוצרים שנמכרים בחנות".
"במילים אחרות, אנחנו בחרנו עיצוב קלאסי עם נגיעות מודרניות וכך השגנו סוג של Showroom שעדיין מסוגל לתפקד כחנות", מגלה בכר.
"כל פינה מגלמת את עולם התוכן שלה"
אולם התצוגה הנוצץ של "שקל בית מותגים" מופרד למחלקות וטון העיצוב שונה לגמרי בכל מחלקה – אבל עם צבעים בולטים של כחול, לבן, אלון וירוק-מוס. לפי בכר, הסיבה לכך היא "ניסיון לחבר בין אולם התצוגה לבין עולמות האירוח, המסעדות ובתי הקפה ובשביל לתת למבקרים השראה לאיך הבית שלהם יכול להיראות".
כך למשל במחלקה שמציגה את קולקציית הצלחות של CORELLE נבנה קיר נגרות כחול, עוצמתי ומרשים עם אריחים איטלקיים שמדמים צלחות צפות באוויר, אך עבור המחלקה שמציגה את קולקציית הפחים של המותג simplehuman נבחר קיר עם מונומנט ירוק שמשמש כרקע לתצוגה ואף מתכתב עם הלוגו של חברת שקל.
בהמשך, באזור הקופה נבחרו אריחים דמויי תחרה בגוון שחור לתחושת הבידול והאזור היחיד שחבוי הוא מחלקת מכירת העודפים שנצבעה בפסטל כחול. "המטרה היא לשלב את החוויה האישית של הלקוחות יחד עם אזורי התצוגה שגם הם חווייתיים, כאשר כל פינה מגלמת בתוכה את עולם התוכן שלה", מסכמת בכר.
לחזק את החוויה
"בימים בהם אמזון דופקת על דלת הכניסה לישראל, בהם שוק הקמעונאות והריטייל במצב לא ידוע ולא בטוח, החלטנו לחזק את מה שאנחנו עושים הכי טוב במשך שנים – החוויה", מספרת דניאל אשכנזי, מנהלת השיווק של חברת "שקל בית מותגים". "אנחנו מאמינים שכלים איכותיים יקלו על חיינו, לכן אנו בוחרים עבור קהל לקוחותינו את המוצרים הטובים ביותר עם חדשנות טכנולוגית, עיצוב קלאסי ואחריות יצרן נרחבת".
שיפוץ אולם התצוגה נעשה אחרי שנותר בעינו במשך 25 שנה, וזאת כחלק מהמהלך האסטרטגי הכולל שחברת שקל בית מותגים מקיימת לכבוד שנת 2019. הוחלט כי מיקום האולם תצוגה במתחם הבורסה ברמת גן לא ישתנה, זאת מאחר שהחברה מזוהה עם מיקומו מאז 1994, אליו אנשים מגיעים מכל רחבי הארץ להתרשם מהמגוון הרחב של המוצרים. "החברה חרטה על דגלה התמקצעות בכל הקשור לשולחן האירוח, צלחות וכלי הגשה, סכו"ם, כוסות, מטחנות ואביזרי נוי למרכז השולחן, כאשר השפים ומומחי הקולינריה המובילים בישראל, סטייליסטיות וכל עולם האירוח בוחרים במוצרים של החברה פעם אחר פעם" מוסיפה אשכנזי.
אז מה אנחנו לומדים מזה? לבכר יש כמה טיפים טובים לסיכום: "מה שהכי חשוב באולמות תצוגה זה היכולת לייצר אדפטיביות וגמישות, כדי להחליף מוצר מסוים כל כמה זמן".
"לבסוף, כדאי לשים דגש על כל הנושא של התאורה: תאורה נסתרת על כל המוצרים ותאורה מתכווננת מהתקרה. אם גם קובעים את הקונספט העיצובי בכל מקרה לגופו, כל זה מתחבר למוצר אחד שלם שיהיה נכון ללקוח".