זו השנה ה-11 של יריד צבע טרי – אחד מאירועי האמנות והעיצוב הגדולים והאהובים בארץ. עשרות אלפי אמנים, מעצבים, אדריכלים וחובבי אמנות ועיצוב מגיעים מדי שנה לאירוע כדי לראות ולרכוש עבודות של אמנים ומעצבים ישראלים.
ביריד שיתקיים באקספו תל אביב (מרכז הירידים) ב-30 במאי עד 3 ביוני (חמישי-שני) יוצגו הפורמטים המוכרים והאהובים, בהם חממת האמנים העצמאים וביתן וידיאו. לאלו יצטרפו חידושים כמו "צבע טרי חי!" שבמסגרתו יוצגו עבודות פרפורמנס המערבות את הקהל. במהלך סוף השבוע (31 במאי עד 2 ביוני) יתרחב היריד לראשונה לתערוכות לוויין במוזיאונים וחללי תצוגה אלטרנטיביים ברחבי תל אביב. למתחם עיצוב טרי תצטרף השנה חממת מפעל הפיס לעיצוב שבה יציגו שישה מעצבים צעירים פרויקטים חדשים. הנה כמה מהמעצבים המעניינים שישתתפו ביריד.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
>> עמק יזרעאל: חזר לבית ילדותו ובנה בית חלומות
>> העלפנו: בלה חדיד גילתה לנו פרט מחדר הרחצה שלה
ניב תשבי, Tongues of Fire
ניב תשבי (32) מתל אביב, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, יצר במסגרת חממת המעצבים של מפעל הפיס את הפרויקט Tongues of Fire. "יצרתי 48 פמוטים שכל אחד מהם הוא אחר, כל אחד הוא ייחודי במהדורה מוגבלת. הדמויות עצמן מביטות באימה בעודן עולות באש. לא הלכה למעשה, אלא בסיפור הפנימי של האובייקט. העבודה נבעה מתוך הרצון שלי לערער על הפונקציונליות של האובייקט".
תסביר.
"הפמוט הוא אובייקט שמביית את האש, יש שליטה מלאה על האש, הוא נותן לה גבולות. זה גוף תאורה שהוא חלק מטקסים דתיים והוא הופקע מהתפקיד הפרקטי. היום הוא משמש לעולמות הלייף סטייל, להשרות אווירה רגועה ונעימה. הכנסנו את האש שהיא יסוד פראי למרחב הביתי, וזה מעורר רגשות מנוגדים וסותרים".
כיצד יצרת את הפמוטים?
"כולם נוצרו מעץ בעבודת יד. מאות שעות של צביעה ידנית במכחול 0. הכל בעבודת נגרות ידנית וצבוע ידנית. עבודה מאוד סיזיפית. השתמשתי דווקא באובייקט עץ שנושא אש. זה קשור למשיכה שלנו לאש ואולי גם האש כנר זיכרון. הנר הוא הרי בר חלוף. הדמויות עצמן באות במגע כמעט ישיר עם האש, הן מאוימות מאש. יצרתי שבט שלם של נרות וכשכל הפמוטים עומדים יחד ומיישרים מבט באימה – יש לזה אפקט חזק על הצופה. כל הפמוטים מוצעים למכירה, הם יחידים במינם וחתומים".
מהיכן הגיעה ההשראה לפרויקט?
"החיים עצמם מספקים לנו זוועות עיצוביות המהוות מקור בלתי פוסק להשראה. כל יום יכול לעלות באש".
חלום פרוע? מה היית רוצה לעצב יום אחד לגמרי מחדש?
"פסל חוצות".
שולי בורנשטיין וולף, מגדלים באוויר / Castles in the Air
לפני שנתיים החלה שולי בורנשטיין וולף (50 +) מתל אביב לאסוף חפצי זכוכית ישנים וחדשים בשוקי פשפשים בארץ ובעולם, חנויות וינטג׳ ואוספים פרטיים, ויצרה מהם אובייקטים צבעוניים ופתייניים, שהשימושיות שלהם מוטלת בספק: אגרטלים? גופי תאורה? מבנים אדריכליים? טוטמים?
בורנשטיין וולף, שלמדה למדה חינוך לגיל הרך בסמינר הקיבוצים ועיצוב פנים במכללת אורט, מושפעת בעבודתה מילדותה בברזיל, מחייה בישראל ומהטיולים שלה במזרח הרחוק, באירופה ובאפריקה. כך, הצבעוניות של ברזיל הטרופית והקרנבל מתמזגים עם מלאכות היד של מרקש ומבני הבאוהאוס של תל אביב.
את העבודה בזכוכית היא מחברת גם לסיפור האישי של משפחתה. "לפני הרבה שנים אספתי בקבוקי בשמים ריקים מתוך דאגה לאקולוגיה ומשם עברתי לזכוכית", היא מספרת. "מדי פעם הזכוכיות נשברו לי ופתאום נזכרתי בסיפור של אמא שלי על ליל הבדולח. היא חוותה את זה בגיל 14, וכשהייתי בת שבע היא סיפרה לי על כך. הייתי ילדה קטנה וכמובן לא הבנתי. חשבתי על קריסטלים שזה משהו מדהים ועם הזמן הבנתי את הסיפור והדחקתי. כשנשברו לי הזכוכיות, פתאום זה הופיע לי מחדש ואמרתי 'אני הולכת לחבר אותם'. לחבר את הישן לחדש, לאלה שקניתי. הוספתי להם את הציורים והעיצובים שלי. הרגשתי שאני מחייה את הקריסטל מחדש כדי להגיד אני פה, אני קיימת".
האם ניתן להשתמש בהם כגופי תאורה?
"אני מטפלת בהם כאובייקטים דקורטיביים. הם לכאורה לא גופי התאורה, והמטרה היא שהם יאירו מעצם הנוכחות שלהם. אבל כמעט כולם יכולים להיות גופי תאורה. הסדרה מחולקת לשניים: אובייקטים שנראים כמו מגדלים, ומכאן שם התערוכה, ואובייקטים שנראים כמו אנשים, משפחות".
הפרויקט, שנעשה במיוחד ליריד, אינו למכירה. "זו סדרה חדשה שעשיתי במיוחד לצבע טרי, כדי לחשוף את הסיפור שהוא באמת מיוחד", אומרת בורנשטיין וולף. בהמשך היא רוצה להמשיך לעבוד עם זכוכית בקנה מידה גדול יותר – "שאנשים יוכלו להיכנס לתוך העבודות, להיות חלק מהן ולהזדהות איתן, ולא רק להביט בהן מהצד", היא אומרת.
טסלר ומנדלוביץ, Integrated Seating + Geometric Woodpanelling
אורלי טסלר (36) ואיתמר מנדלוביץ (37) הם בני זוג מעמק חפר, שניהם למדו בשנקר. הם מציגים חיפוי קיר גיאומטרי בשילוב ספסל ישיבה – שימוש בטכניקת טקסטיל עץ ייחודית שמקנה לעץ מראה זורם ורך. חיפוי העץ מטשטש גבולות בין ריהוט ובין קיר ויוצר אפקט גלי, מרהיב ואסתטי.
"מגיל צעיר שנינו הסתכלנו מקרוב על החומרים שמהם עשויים הדברים ולכן החלטנו ללמוד מה זה טקסטיל, איך מייצרים אותו ומה ניתן לעשות איתו מעבר למוכר", הם מספרים. "התחום הזה מדהים ופתח בפנינו עולם שלם של משחקים וטכניקות. ברגע שהבנו שניתן להתחיל את תהליך העיצוב בסיב עצמו, הבנו שאנחנו יכולים בעצם לייצר צורות חדשות על ידי שינוי פני השטח של החומר".
איך אתם משתמשים בעץ לחיפוי הקיר?
"אנחנו משתמשים בחומר ומעצימים אותו, נותנים לו תכונות של פיסול, התעגלות. מכניסים את העץ לחללים מיוחדים בבית. יצרנו בעזרת החומר חללים חדשים, אפשר פתאום להפוך רצפה לכיסא וכיסא לקיר. בתערוכה אנחנו מציגים חיפוי קיר מאוד גדול, יותר משני מטר רוחב לגובה הביתן, וגם רהיטים חדשים שאנחנו קוראים להם woods block, תכשיטים מעץ לבית. סלעים מעץ שמפוזרים בבי ומוסיפים המון יופי".
אפשר להשתמש בחיפוי במקומות לחים, כמו חדרי רחצה ושירותים?
"בהחלט. הכל מותאם ועמיד בפני מים, לחות, לחץ. כל האריחים עברו תקנים".
טסלר ומנדלוביץ עובדים בעיקר מול מעצבי פנים, אדריכלים ומעצבי אופנה, בארץ ובחו"ל. "בכל פרויקט שאנחנו עושים, אנחנו לומדים עוד על החומר ויוצרים עיצובים חדשים ומיוחדים", הם אומרים.
מה מקורות ההשראה שלכם?
"אנחנו מאוד מחוברים לטבע ולוקחים המון השראה מדברים שנמצאים ממש מתחת לאף - יוצאים לטיול בשטח, בים, ביער, על הר והרעיונות באים מתוך מה שנמצא סביבנו מבחינה צורנית, חומרית, אסטטית, הכל".
נטע טסלר, The Velvet Collection
נטע טסלר (32) מיפו, בוגרת לימודי עיצוב טקסטיל בשנקר, תציג ביריד את קולקציית הקטיפה (The Velvet Collection). ביריד צבע טרי שהתקיים ב-2014 הציגה טסלר את "כריות הקשר" שעיצבה במהלך לימודיה, והפעם היא תציג קולקציה חדשה של ספסלים ושרפרפים המיוצרים בטכניקה משולבת של אריגת חומרים רכים במשטחי עץ.
"מגיל צעיר מאוד אהבתי אומנות, ציירתי ופסלתי", היא מספרת. "בתקופת התיכון למדתי פיסול בסדנת אמני הקיבוץ ושם גיליתי את האהבה שלי ליצירת אובייקטים גדולים בתלת מימד. כשחשבתי על לימודים גבוהים, מאוד התלבטתי אם ללכת ללמוד אמנות או עיצוב. בסופו של דבר בחרתי בעיצוב טקסטיל כי במהלכם לומדים טכניקות מסורתיות כמו אריגה סריגה והדפסה לצד לימודים על תעשיית הטקסטיל המודרנית".
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
מעיין בן יונה, סרוויס - Service
מעיין בן יונה (32) מתל אביב, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, תציג בתערוכה סדרות של כלי פורצלן במגוון צבעים ועיטורים, הנעים בין השימושי לדקורטיבי.העבודות שמות דגש על החומר כמרכז ונותנות במה לאיכות החומרית של הכלים, לצורות המצוירות עליהם, לטקסטורות ולצבעוניות, ולמפגשים הנוצרים ביניהן.
נעמה אגסי, Artificial Collection
נעמה אגסי (32) מתל אביב, בוגרת לימודי עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון ותואר שני בעיצוב באקדמיה לעיצוב באיינדהובן, מעצבת מטעם חממת מפעל הפיס לעיצוב. אגסי תציג את "מלאכותי" - סדרת חפצים עשויים בטכניקה ייחודית של חיקוי אבן שעוסקת בחיקוי אלמנטים טבעיים. שעון שמש (מלאכותית), למשל, הוא שעון ביתי המחקה את פעולת שעון השמש ומציג את הזמן באמצעות מחוג המטיל צל על חזיתו.
"בעברית מקור המילה 'מלאכותי' הוא המילה מלאכה, וזאת העבודה שלי", מספרת אגסי. "מה שעניין אותי ונתן לי השראה הוא מרחב הביניים הזה שפעולת החיקוי מייצרת. כשאת עוסקת במלאכה של חיקוי, יש שאיפה להיות נאמנים לדימוי המקור אבל אני גם חופשייה מהמגבלות הנתונות בשימוש בחומר הטבעי, כמו פיסול באבן. זה מאפשר לי כמעצבת לייצר באופן חופשי קומבינציות צבעים, צורות או עוביים שלא היו מתאפשרים בשימוש בחומר המקורי שאני מחקה".
סטודיו קוזי
אופיר זנדני (35) ויובל כרמל (37), המעצבים מאחורי סטודיו קוזי, למדו עיצוב מוצר במכון טכנולוגי חולון HIT. בתערוכה הם יציגו חיפויי קיר בעלי מראה מקומט משני חומרים מנוגדים - נירוסטה בעלת מראה זוויתי ומבריק, ופורניר גלי במראה טבעי. החיפויים יוצרים הרמוניה של טקסטורות ומשמשים בחללי פנים כאלמנטים מרכזיים בחלל.
אוהד בנית ו-COS, המיצב Down To Earth
שיתוף פעולה של מותג האופנה COS והאמן הרב תחומי אוהד בנית יוצג במסגרת אירועי ה-Gallery Weekend בחלל של COS במבנה בנק החקלאות (קרליבך 37 תל אביב) מ-31 במאי עד 2 ביוני. המיצב מורכב מאוסף של קומפוזיציות של צורות גיאומטריות מחומרים שונים. הקומפוזיציות תלויות בחלל על צינורות זכוכית שחלק מהם מוארים מבפנים. היצירה מתכתבת עם תנועת הבאוהאוס ובפרט עם עבודותיו של הצייר והצלם ההונגרי לסלו מוהולי-נג'י שהיה מרצה בבית הספר באוהאוס, שהוקם לפני מאה שנה. "בעבודה יצרתי דיסוננס וחיברתי בין הקטבים החומריים של האלמנטים השונים. נוקשה הופך רפוי כמו בגד תלוי על חבל כביסה", אומר בנית.