ילדים שגדלים ועוזבים את הבית מציינים שלב חדש בחיים, ובכלל זה מפנים את הדעת לשינויים מתבקשים במרחב המגורים. "למעשה, מדובר ביצירת חלל מסוג חדש, שמטרתו לספק מענה הולם לצרכים ולהרגלים שהשתנו, לסדרי עדיפויות אחרים מבעבר, ובעצם למציאות חדשה שנולדת עם פריחת הגוזלים מהקן", אומרות אנג'לה לנצ'יאנו ושר סלע שנדרשו למשימת תכנון מסוג זה.
לנצ'יאנו ושר הן אם בת שמטבע הדברים חולקות סיטואציה כזו באופן אישי משותף, ואת הדירה השוכנת בקומה גבוהה של בית מגורים בתל אביב, הזדמן להן לראות עוד טרם נרכשה. מיד, לדבריהן, הן עמדו על הפוטנציאל הטמון בה, למרות שנדרש היה הרבה דמיון לכך. "זיהוי הפוטנציאל הוא מרכיב מאד משמעותי. אנשים רוכשים דירות ובטוחים שיצליחו להגשים בהן את כל הפנטזיות, אך זה לא תמיד עובד כך. לא כל חלל נתון מאפשר לממש את החלומות /רצונות/צרכים, ולכן ליווי וייעוץ מקצועי בשלב של טרום הרכישה יכול לסייע להגדיר דברים כהווייתם- מה ניתן לביצוע, אילו פתרונות ניתן לשלב בחלל, על איזה חלום לא תהיה ברירה, אלא לוותר, ואולי בכלל להבין שזו אינה הדירה שתספק את המבוקש'".
הדירה, ששטחה משתרע על כ-140 מ"ר, נחלקה במקור לחמישה חדרים ושתי מרפסות, אשר שבו את לבן של לנצ'יאנו וסלע, שאכן זיהו בה את הפוטנציאל והמליצו על רכישתה, "המרפסות חולשות על כל גוש דן, וברור היה שעם תכנון נכון הן יכולות למנף את החלל מעבר לתשובה שהוא סיפק מבחינת שטח ומבנה- להעניק לדירה איכויות של בית פרטי וקשר הדוק עם החוץ למרות שהיא שוכנת בקומה גבוהה".
סוויטה לנכדים וחדר עבודה
בהתאם לפרוגראמה שקדמה לתכנון ניסחו השתיים חלל מגורים מרווח ומחבק שנועד להוות את מרכז ההתנהלות היומיומית וכולל בשטחו גם את המטבח, וכן שלושה חדרים: חדר עבודה ושתי סוויטות- סוויטת שינה וסוויטה לנכדים. למימוש התכנית ולטובת תחושת המרחב המבוקשת הוסרו חלק מקירות החלל, פרוזדור שהוביל לעומקו "בוטל", ומיקומו של המטבח הועתק מקדמת הדירה למרכזה. לנצ'יאנו וסלע: " פרישה חדשה זו הפכה את המרחב לחלל לופטי משהו, שאף נהנה משתי המרפסות המלוות אותו משני עבריו עם תמונות נוף משתנות- מרפסת צמודה למטבח החושפת את הנוף הקרוב של הסביבה הירוקה ואף מאפשרת למבט להרחיק עד השומרון, ומרפסת נוספת הפורשת נוף אורבאני, שהיציאה אליה היא מפינת הישיבה בעברו השני של החלל".
עם הכניסה לדירה נפרש חלל המגורים כמרחב מרווח המאופיין בזרימה חופשית, ובה בעת מוגדר בבירור: בחלקו הקדמי ממוקמת פינת הישיבה של הסלון, בהמשך לה פינת אוכל, והמטבח השוכן מולה כמו מסתעף מעט הצדה, במינון מדויק המשייך אותו למרחב ובה בעת מגדירו כאזור בפני עצמו. חדר העבודה נקבע לקראת עומק שטחו של המרחב, כך שהוא אמנם ממוקם בו אך אינו מורגש או נוטל מנפחו, ושתי הסוויטות - אחת בכל צד- חותמות את החלל. על פתחי הכניסה אליהן סוגרות דלתות הזזה המייצרות רצף המשכי עם הקיר בו הן מותקנות, ולמעשה, מאפשרות להעלים את קיומן תוך יצירת הפרדה מוחלטת בין הפרטי והציבורי והדגשת התחושה הלופטית.
קורה היקפית עליונה מצניעה בתוכה תשתיות ותאורה סמויה כתאורת רקע, ובחירת החומרים נועדה להדגיש את המהות המחבקת, כפי שמגדירות זאת לנצ'יאנו וסלע, "להעצים את תחושות החום והמרחב וליצור מסגרת מונוכרומאטית בעיקרה, אשר אגב כך מאפשרת להכיל עושר מרקמים". לריצוף כלל חלל הדירה משמש פרקט עץ אלון בגון אפרפר, ולהדגשת ציר כניסה ומעבר הזורם מהדלת עד סוויטת הנכדים נבחרו אריחי אבן בהירים בגימור מותז המשמשים גם במטבח ובחללים הרטובים. שילוב העץ והאבן מהווה רקע לשפת עיצוב מסוגננת, המשלבת זיקה כלשהי לממד גולמי בשימושי החומרים (עור, עץ מיושן, יוטה, ברזל וכד') עם ממד אמנותי של פריטים שנבחרו אחד לאחד.דוגמה, גופי תאורה פיסוליים; מערכת ישיבה נדיבת הממדים המעוצבת מעור רך עם תיפורים חיצוניים, שולחנות הקפה והאוכל שעשויים מעץ מיושן, ספרייה מברזל מסיבי שבוצעה בהזמנה מיוחדת כבר לפני שנים, או פריטי נוי אנינים המשובצים בחלל.
לנצ'יאנו וסלע: "העושר החומרי, השילוב ההרמוני של פריטים חדשים עם וותיקים, התאורה שמספקת אווירה, האקססוריז ופריטי האמנות, הם שמייצרים את הממד החמים ואת הנופך האישי של החלל. מקנים לו תחושת ביתיות מפנקת ועוטפת, ובמקביל הופכים אותו למרחב מזמין ונוח לאירוח, כאשר המרפסות המחדירות גם נוף ותחושת חוץ הן בבחינת בונוס משלים, הן לחיי יומיום והן לזמנים של אירוח".
מטבח פלוס מרפסת
המטבח הוא חלל נקי ולבן, מדויק מאד בחשיבה פונקציונאלית על כל פרט וצורך, ועשוי מחומר דמוי קוריאן. את מרכז שטחו תופסת יחידת אי גדולה שחלקה משמש גם כשלחן אוכל גבוה להסב אליו, ומשני עבריה משתלבות היחידות השונות: רצף יחידות תחתונות ועליונות עם חיפוי זכוכית המפריד ביניהן מעברה האחד, ויחידת קיר המכילה בתוכה גם את מכשירי החשמל, וכן "עמדת קפה" נוחה, אותה ניתן להותיר פתוחה לשימוש זמין, או להעלימה מאחורי החזיתות. הדובדבן של המטבח הוא המפתח הרחב שמוביל למרפסת הצמודה, ומערכת ישיבה שהוצבה בשטחה מזמינה ללגום את הקפה של הבוקר באוויר הצח בלוויית ציוץ ציפורים מול הנוף.
שטחי הסוויטות תוכננו עם מעין מבואות קטנות המתגלות מאחורי דלתות ההזזה: זו של הנכדים מכילה את הכניסה לחדר הרחצה שלהם, וכן את שירותי האורחים שעוצבו כחלל אסתטי ומטופח להפליא הכולל אפילו מערכת סראונד, ובסוויטת השינה מכילה המבואה פינת עבודה קטנה. בחשיבה המוקפדת על כל פרט, תוכננה דלת הכניסה לחדר כדלת מסבאה (שתי כנפיים "מתנדנדות") שעיצובה משלב פתח משרביה, כך שאם דלת ההזזה פתוחה, המראה הנחשף לחלל אינו של "סתם" דלת. כך, בסופו של תהליך התכנון, אין ספק שהפוטנציאל שזיהו לנצ'יאנו וסלי בביקור המקדים שערכו בדירה מומש במלואו לכדי חלל מזמין וספוג חן, מדויק במענה שהוא מעניק לתנאי החיים החדשים, ולמעשה, מעלה רק תהייה אחת: מול איזה נוף כדאי להתרווח לעת ערב כשמגיעים הביתה בסופו של יום?
לפורטל עיצוב ואדריכלות - מגזין בית ונוי