לכל אמן ויוצר תפיסת עולם שונה וייחודית שהוא שואף לשלב בכל יצירה ובכל פרויקט. אך לעומת אמנות, שבה אין מותר או אסור ונכון או לא נכון, בתחומי העיצוב השונים היוצר לא עובד לבדו, אלא מול לקוח, שגם לו ראיית עולם משלו. אדריכלים המתכננים דירות ובתים נדרשים למזג בין התפיסה העיצובית שלהם ובין הרצונות, הצרכים והחלומות של לקוחותיהם, שהם אלו שאמורים לקום בבית בכל בוקר, להתנהל בו במהלך היום וללכת לישון בו בכל לילה. אבל מה קורה כאשר אין לקוח, והאדריכל יכול לעצב דירה ככל העולה על רוחו? פרויקט קונספטואלי של חברת גינדי השקעות אפשר לעשרה אדריכלים לחזור לתקופה הסטודנטיאלית שלהם, שבה לקוחות, תקציבים ולוחות זמנים הם אלמנטים שוליים והשמים הם הגבול לאפשרויות התכנוניות.
עשרת האדריכלים מובילים בישראל גויסו לפרויקט UP TLV במסגרתו קיבלו דירות פנטהאוז שגודלן 215 מ"ר והתבקשו לעצב את דירת חלומותיהם. הדירות ישמשו להשראה עבור הקונים במגדל ויכולו לממש את התכניות או אלמנטים מהן בדירתם הפרטים. בפרויקט השתתפו בין היתר האדריכלים אילן פיבקו, אורלי שרם, עודד לביא, אירית אקסלרוד, יואב אנדרמן, יונתן מונג'ק, אלכס מייטליס ועוד. את התהליך, שארך חודשים ארוכים, ריכזה מחברת ספרי העיצוב והאדריכלות אורלי רובינזון.
עוד באתר לעיצוב הבית:
דירה בין חוף לחוף
האדריכלים קיבלו את הדירות כדף כמעט חלק, כאשר מעטפת הבניין היא האלמנט היחיד המגביל אותם. הם התבקשו לתכנן דירה אחת, יחידה במינה, ולעצב אותה על פי תפיסתם האישית והייחודית, תוך התייחסות לעיר תל אביב. "אלו דירות קונספט, מוצר אמנותי המביא לידי ביטוי את ההיבטים האישיים של כל אדריכל עד הסוף", מספר האדריכל יונתן מונג'ק. בפרויקט ניתן לראות פרשנות שונה של כל אדריכל למגורים בדירת פנטהאוז יוקרתית ולקשר שלה עם העיר שסביבה. אלו באים לידי ביטוי בחלוקת החלל - בחלק גדול מהפרויקטים נעשה שימוש מינימלי בקירות, והחללים תוכננו באופן פתוח והמשכי ככל האפשר. את הקירות המסורתיים מחליפות מחיצות נעות שניתן לפתוח או לסגור על פי הצורך או אלמנטים פונקציונליים המחלקים את החלל כמו ספריות גדולות. אצל פיצו קדם למשל ניתן לראות מחיצות גבוהות המשמשות גם לאחסון בקבוקי יין; אלכס מייטליס תכנן מסך ענק המפריד את חדר השינה מהסלון; ובהדמיות של גל מרום בולטת מערכת של מחיצות המעוצבות בהשראת משרבייה.
הדירות בפרויקט משתרעות על פני חצי קומה. מרפסת אחת פונה אל מרכז מתחם המגורים והמרפסת השנייה צופה אל הים ואל העיר. בכל הפרויקטים ניתן לראות התייחסות אל הנוף, שבאה לידי ביטוי בתכנון מפורט של שתי המרפסות וגם של החללים הפנימיים הפונים אליהן ואל העיר. יואב אנדרמן מסביר כי הם התייחסו לדירה כמתוחה "בין חוף לחוף" כאשר העיר והגינה הפנימית מתחברות דרכה.
ההבדלים המוחשיים ביותר בין הדירות נעוצים בבחירות העיצוביות, ואפשר לראות ספקטרום רחב של סגנונות, חומרים, צבעים ופרטים. אירית אקסלרוד למשל בחרה בסגנון מודרני ובעיצוב על טהרת הלבן עם נגיעות בשחור, ולעומתה העיצוב של עודד לביא מאופיין בסגנון קלאסי מעוטר עם צבעים חמים ומוזהבים. ענת ויואב אנדרמן בחרו במראה מחוספס יותר, עם אלמנט מרכזי המחופה בפליז משופשף, המשמש כמעין "אולר שוויצרי" ומכיל פונקציות שונות מכל פאותיו. "הפליז משתנה לאורך הזמן ומייצג דינמיקה אורבנית של עיר", הם מסבירים. הדירה שעיצבו אירית ויונתן מונג'ק מפתיעה בשילוב טקסטורות עשירות עם טקסטילים ופריטים שעוצבו על ידם, היוצרים חלל ביתי וחם. "אנחנו ידועים בכך שאין לנו סגנון קבוע, וכאן רצינו לשמור על צניעות עם פיוז'ן רומנטי ואנושי של חומרים", הם מפרטים.