כשיואב ואיילת החליטו לשפץ את דירתם שבתל אביב, הם עשו הכל לפי הספר: שכרו את שירותיו של אדריכל, קיבלו הצעות מחיר מכמה קבלני שיפוצים, בחרו את זה שעשה עליהם את הרושם הטוב ביותר, ערכו עמו חוזה מפורט והקפידו לבקר מדי יום באתר הבנייה.

הבעיות התחילו כעבור שבועיים: הקבלן סיפר להם שהוא חייב לעצור את העבודה לכמה ימים, משום שהוא זקוק לפועלים בדירה אחרת. הימים עברו, הפועלים חזרו לעבודה - אבל התירוצים המשיכו. העבודה לא התקדמה בקצב המצופה - פעם בגלל עיכוב בהגעת החומרים ופעם מפני שכמה מהפועלים היו מהגרי עבודה מסין וללא אשרות שהייה.

יואב ואיילת הבינו שלא יוכלו לחזור לדירתם בתאריך שקבעו מראש. הם נאלצו להאריך את חוזה השכירות בדירה שבה התגוררו לתקופת השיפוץ, וספגו נזק כספי. הקבלן לא פיצה אותם על הימים האבודים האלה, והם סיימו את השיפוץ עם דירה מחודשת ומעוצבת היטב - אבל עם הוצאה כספית שלא תיכננו מראש.

עוד באתר לעיצוב הבית:

צפו את הבלתי צפוי

עיכובים בלוח הזמנים הם רק אחת ממגוון בעיות שעלולות לצוץ במהלך שיפוץ. לא בכדי נהיו לשיפוץ מוניטין גרועים: זה תהליך מורכב שעולה לא מעט וגוזל אנרגיות. התוצאה הסופית אמנם משפרת את חיינו והופכת את מקום המגורים לנעים יותר, אבל הדרך לשם רצופה אתגרים - ולא רק בתחום הכספי, אלא גם ביחסים עם השכנים ועם בני המשפחה.

כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט (צילום: ניר קידר)
כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט|צילום: ניר קידר

"הקושי המרכזי בשיפוץ הוא שזו תקופה שבה מוציאים הרבה מאוד כסף, תוך שאנו צריכים לקבל המון החלטות בזמן קצר", אומרת שרון ארמר, מעצבת פנים בחלמיש. "בנוסף, תמיד קורים דברים בלתי צפויים: הורדתם קיר והתברר לכם שכל נקודות החשמל נמצאות בו, גיליתם עמוד שאי אפשר לבטל וחייבים למצוא לו פתרון. באופן טבעי, זה גורם לאנשים להשתגע. לכן חשוב מאוד לעבוד עם אדריכל או מעצב שאתם סומכים עליו ולבחור קבלן מעולה. האדריכל יכול להמליץ לכם על ספקים טובים ועל חנויות שהוא עובד עמן באופן קבוע, כך שהאחריות למצוא את הספקים תרד מכם, ותדעו שהגעתם למישהו עם המלצות".

"הדבר החשוב ביותר הוא לזכור שבסופו של דבר, איכות החיים שלכם תשתפר", אומר אלעד כהן, הבעלים של חברת מייקאובר שיפוץ. שדרוג. עיצוב. "אל תיבהלו מכלום ואל תיתנו לשום דבר להלחיץ אתכם. גם אם שכחתם משהו ולא חישבתם נכון, גם אם השכנה התקשרה להתלונן על הרעש, תזכרו שגם זה יעבור ושבסוף זה ישתלם לכם".

כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט (צילום: אריאל שליט)
כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט|צילום: אריאל שליט

קבלן: השלב הראשון הוא בחירת אנשי המקצוע שיהיו אחראים לשיפוץ. כשיוצאים לחפש קבלן שיפוצים, חשוב לקבל המלצות מלקוחות קודמים, לבקר אצלם כדי להתרשם מהתוצאות ולברר גם מה לדעתם החסרונות של הקבלן.

"אני תמיד משווה את הקבלן למנצח בתזמורת", אומר יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב. "תפקידו לנהל כמה בעלי מקצוע שצריכים לעבוד ביחד, ואם הוא לא עשה זאת בעבר ולא קיבל פידבקים - תהיה לכם בעיה. אם הוא עושה זאת היטב - מה טוב; אבל אם לא - זה עלול להיות גיהינום".

כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט (צילום: עופר וקנין)
כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט|צילום: עופר וקנין

"אם שלב הצעת המחיר כבר התחיל עקום - למשל שהקבלן קבע פגישה ודחה אותה, אל תתקדמו אתו", פוסק כהן. "ברגע שקיבלתם הצעת מחיר, בקשו מיד מהקבלן מספרי טלפון של לקוחות שכרגע הוא עובד אצלם. אל תיתנו לו ללכת לפני שהוא נותן מספרים, מפני שאחרת הוא עשוי לתת לכם פרטים של לקוחות מסוימים, שהוא בחר במיוחד".

לפני כמה שנים הגיעו להתאחדות תלונות רבות על קבלן שנהג לבקש מראש 30%–40% מהתשלום שעליו סוכם, הביא צוות פועלים ששבר את הדירה - ואז נעלם עם הכסף. הלקוחות מצאו עצמם בלי קורת גג ובלי חסכונות, ונאלצו להמשיך את השיפוץ עם קבלנים אחרים. "הוא נהג לבקש מחיר נמוך ב–20% מהסטנדרט", מספר סיב. "לכן אנשים התפתחו לחתום אתו על חוזה. זו הסיבה שכל כך חשוב להסדיר את הענף, ובימים אלה פועלים בעניין זה במשרד הבינוי והשיכון. כשקבלני השיפוצים יהיו רשומים ברשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון, יהיו בענף פחות חאפרים והיחס ללקוחות יהיה טוב יותר".

מפקח: גם אם בחרתם קבלן שאתם סומכים עליו ואתם משתדלים לבקר בדירה לעתים קרובות, יש דברים שעלולים לחמוק מכם - בייחוד מפני שאתם לא בקיאים בתחום. אחד הפתרונות הוא לשכור את שירותיו של מפקח בנייה שיגיע לדירה מדי יום, ידווח לכם על ההתקדמות ויתעמת עם הקבלן במידה שיש בעיה.

"אם הלקוח חכם מספיק - שייקח מפקח בנייה, מפני שהנוכחות שלו פותרת 90% מהבעיות", ממליצה אריאלה עזריה־ברקוביץ', אדריכלית ומעצבת פנים. "נכון, זה עולה עוד כמה אלפי שקלים בחודש, אבל זה קונה שקט נפשי. המפקח לא נמצא בדירה מטעם הקבלן אלא מטעם הלקוח, ודואג רק לאינטרסים שלו. שימו לב שהמפקח אינו חבר של הקבלן, אחרת עלולים לעשות קומבינות על חשבונכם".

כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט (צילום: ניר קידר)
כך תמנעו משיפוץ להפוך לסיוט|צילום: ניר קידר

כסף 1: אחד הכללים החשובים ביותר בשיפוץ הוא לא להעביר לקבלן את מלוא התשלום בבת אחת. הבהירו בחוזה מה הם שלבי השיפוץ וכמה כסף תעבירו לאחר כל אחד מהם. "הקבלן סיים עם החשמל? אתם מעבירים תשלום. הוא סיים עם הגבס? עוד אחד", מסביר כהן. מה קורה אם הקבלן מבקש מקדמה לפני תחילת השיפוץ, כדי לקנות חומרים? כהן מתנגד בתוקף: "אל תיכנעו ללחץ כזה. הדבר האחרון שאתם רוצים זה קבלן שאין לו יכולת כלכלית לספוג את המקדמה". סיב ממליץ על כלל נוסף: סכמו בחוזה על סכום מסוים, למשל 10,000 שקל, שהקבלן יקבל רק לאחר שיסיים את כל הגימורים הקטנים בדירה.

כסף 2: "אני לא מכיר עבודה אחת שאין בה תוספות, דברים שמתגלים במהלך העבודה", אומר סיב. "לכן אני מציע לתמחר את העבודה ביחידות. אם אתם מכניסים לחוזה את מחיר החיפוי במטבח למשל, שימו לב שאתם מגדירים את המחיר למ"ר ולא את המחיר הכולל. מדוע? כי אם יתברר שיש צורך בחיפוי נוסף, לך תתמחר כמה זה יעלה. לא כל קבלן יסכים לשיטה הזו, אבל כדאי לנסות את זה לפני שחותמים על החוזה, כי אחרי החתימה - אף אחד לא יסכים".

כסף 3: התכוננתם לפרויקט, הכנתם הערכה כספית של השיפוץ ומצאתם את מקור המימון. אלא ששיפוץ מטבעו מלא בהפתעות, ולכן חשוב להתכונן ללא צפוי ולשים כסף בצד למקרה שמשהו ישתבש. "שיפוץ הוא עניין מורכב", אומר סיב. "יש הרבה דברים שיכולים להתרחש תוך כדי העבודה. אתה מחליף את הבלטות, ומגלה שהאינסטלציה מתחתיהן רקובה; אתה קונה ברז אחד, ובסוף מגלה שרצית משהו אחר. לכן אני ממליץ לשים בצד סכום השווה ל–20% מהתקציב, למקרה שיתרחש משהו בלתי צפוי".

חאפרים: לפני שאתם חותמים על חוזה עם הקבלן, ודאו אתו שהפועלים שהוא מעסיק חוקיים: במידה שאלה פועלים זרים, שיש להם אשרת שהייה; ובמידה שאלה פלסטינים - שהם אינם שוהים בלתי חוקיים. "דרשו לראות את הוויזה או את אישור העבודה של הפועלים", אומר סיב. "במידה שתעסיקו פועל לא חוקי ויקרה לו משהו במהלך העבודה, הביטוח עלול להחליט שהוא אינו מאשר את התביעה - והפיצוי ייפול עליכם". כהן מדגיש פן אחר: אל תתפתו לשלם לקבלן בשחור, אלא דרשו קבלה על כל תשלום. "ברגע שיש חשבונית והכל רשום ומסודר, זו תעודת הביטוח שלכם", הוא אומר. "אם חלילה תגיעו לבית המשפט, תוכלו להוכיח ששילמתם ולא קיבלתם את המוצר".

ערן סיב, יו
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים|צילום: תומר אפלבאום

לו"ז: אחת הסוגיות העגומות בשיפוץ היא לוח הזמנים: הרבה דברים יכולים להשתבש בתהליך, והתוצאה היא לעתים עיכוב של ימים או שבועות בסיום הפרויקט - מה שעלול להוביל להוצאות כספיות נוספות. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מצב כזה היא לכלול בחוזה עם הקבלן סעיף שבו נכתב שכל איחור גורר קנס. "אני ממליץ לכתוב בחוזה שעל כל יום עיכוב, הקבלן משלם 100 שקל לבעל הדירה", אומר סיב. "מצד שני, אם העבודה מושלמת מוקדם מהצפוי - בעל הדירה משלם לקבלן, כך שיש לו אינטרס לסיים בהקדם".

ביטוח: דברים לא צפויים עלולים לקרות במהלך שיפוץ - החל בנזילה שפוגעת בדירה השכנה, וכלה בפועל שנופל מגובה רב ושובר את הרגל. לכן חשוב לוודא שלקבלן יש ביטוח שמכסה אותו מפני תביעות, לעשות זאת לפני תחילת העבודה ולדרוש לראות את הפוליסה. "הביטוח הזה צריך לכסות גם את העובדים וגם את הפרויקט", אומר כהן. סיב מסכים ומוסיף כי "אם מדובר בקבלן ותיק ומוכר, יהיה לו ביטוח, כי לעבוד בלעדיו זה דבר מסוכן, כמו לנסוע במכונית בלי ביטוח חובה או ביטוח צד ג'". הוא מספר על מקרה שבו קבלן השאיר פלטות גבס בלובי של הבניין למרות בקשותיהם החוזרות של הדיירים. ילד מהבניין שיחק בפלטות, הן נפלו עליו והוא שבר את הרגל. הוריו של הילד תבעו את הקבלן ואת בעל הדירה וזכו בתביעה, ובזכות פוליסת הביטוח - הקבלן ובעל הדירה היו יכולים לשלם לצד השני.

השכנים: שיפוץ הוא לא רק כאב ראש עבורכם אלא גם עבור השכנים, שנאלצים לסבול את רעש הקידוחים, את האבק ואת הפסולת. רק שבניגוד אליכם, שבסופו של דבר תיהנו מדירה משופצת ונוחה - הם יישארו עם הזיכרונות המוצלחים פחות. סיב אומר שנתקל ביחסי שכנות שנהרסו לגמרי בגלל שיפוץ, ונזכר בשכן שהתקשר לרשות המקומית וטען שהבית עומד להתמוטט בגלל העבודה באחת הדירות. העירייה שלחה נציג מטעם מהנדס העיר, שגילה שהפועלים אמנם עובדים במרץ - אבל הבניין עומד יציב.

_OBJ

איך שומרים על יחסים טובים עם השכנים? מתחילים בטוב: תולים על לוח המודעות בבניין שלט, שבו מפרטים את התאריכים שבהם יתקיים השיפוץ, התנצלות על חוסר הנוחות ומספרי הטלפון שלכם ושל הקבלן. "אתם לא צריכים לקבל אישור מהשכנים כדי לבצע עבודה בבית", מבהיר סיב. "אבל אני ממליץ להתחשב, כי לפעמים שכנים עלולים להתקשר למשטרה - מה שיעכב את השיפוץ. נתקלתי במקרה שבו השכנים התקשרו להתלונן במשטרה שעובדים בין 14:00 ל–16:00, והשוטרים שהגיעו לבדוק את העניין דרשו מהקבלן להפסיק לעבוד. הוא התקשר להתאחדות הקבלנים, ושם הבהירו לו שאין מניעה לעבוד בשעות האלה. כשהשוטרים הבינו שהחוק לא אוסר עליו לעבוד, הם הבינו שטעו ושינו את הטון".

סיב אומר שאפשר להכניס בחוזה סעיף שמחייב את הקבלן לוודא שבסוף כל יום הפועלים שוטפים את חדר המדרגות ואת הכניסה לבניין, ושהם מכסים את המעלית בקרטונים. "אם אתם ממש רוצים לשמור על יחסים טובים עם השכנים, הכינו להם משלוח מנות קטן ושימו להם ליד הדלת. זה מעיד על יחס אישי". ומה קורה אם עשיתם הכל והשכנים בכל זאת מוטרדים? "גם אם הכל מושלם, תמיד יהיה שכן שיישב בבית ממורמר", אומר כהן. "פשוט צריך לחייך בנימוס ולהשלים עם זה".

היחסים בין בני הזוג: תהליך השיפוץ הוא תקופה מלחיצה, עמוסה בהתלבטויות, בהחלטות שיש לקבל ובהוצאה כספית לא מבוטלת. כשעושים את זה בזוג, זה אמור להיות קל יותר, אבל לעתים זה כר פורה למריבות ולחיכוכים. "פגשתי זוג שרצה להתחיל שיפוץ, אבל הם לא היו מסוגלים להחליט על שום דבר", נזכר סיב. "הם לא הצליחו להחליט מה יהיה הצבע של הבריקים (סוג של חיפוי, נ"נ) בסלון, איזו אסלה יתקינו בשירותים, איזה ברז יהיה בכיור. לבסוף הם הבינו שאם הם רוצים לשמור על שלום בית, עדיף לוותר על השיפוץ".

אם אתם בוחרים לקחת את הסיכון ולשפץ, סיב ממליץ לחלק את האחריות, כך שכל אחד מבני הזוג יהיה אחראי על תחום מסוים: הגבר לדוגמה, ייקח פיקוד על העיצוב, בעוד שהאשה תתמחר את השיפוץ ותהיה אחראית לשלם לספקים.

אחריות: כשאתם בוחרים את המוצרים הביתה - בין אם זו קרמיקה לאמבטיה, ברז למטבח או מנורות לסלון - שימו לב שיש להם תעודת אחריות. "אפשר לבחור מוצרים זולים שאין להם תעודת אחריות, אבל זה עלול להיות בעיתי בהמשך", אומר סיב. "לפעמים שווה להשקיע עוד כמה שקלים במוצר שהוא איכותי יותר וכך תהיה לכם כתובת לפנות אליה במקרה של בעיה. חשוב לבדוק לכמה שנים תקפה האחריות ולשמור את 
כל הטפסים".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

לכתבות נוספות באתר:

>> סיפורי האימה של שוכרי הדירות בתל אביב
>> קומה גבוהה מעלה לא רק את שווי הדירות