כשנכנסים לדירות שהאדריכל כפיר נגר מתכנן, אי אפשר שלא להבחין בסגנון מובהק: עיצובים ניקיים בקווים מודרניים. "מאוד חשוב לי שאם מדברים על בית ומגורים, שיהיה נעים בבית", הוא מסביר. "כשנכנסים, חשוב שלא תרגיש עיצוב עמוס שמכביד עלייך או גורם לך להרגיש כאילו אתה לא בבית. זה משפיע גם על בחירת החומרים מבחינת שימוש בחומרים טבעיים שאני משתדל להכניס כמו עץ או בטון, והכל תלוי גם באופי של הלקוח. גם מבחינת בחירות הצבעים אני בדרך כלל הולך עם צבעים רכים, בהירים וחומים״.
נגר, רק בן 34, וכבר עומד בראש סטודיו מצליח משלו המתמחה בעיצוב בתים פרטיים ובנייה מסחרית. הוא הגשים את החלום להקים סטודיו משלו אחרי דרך ארוכה של תואר בבצלאל, דרך לימודים בעולם מארגנטינה ועד יוון, ועם 8 שנים של עבודה במשרדי אדריכלות מגוונים. נגר, ירושלמי במקור, כגילה את התשוקה לעולם האדריכלות עוד בלימודי האומנות בתיכון. ״המורה שלי לאמנות עיונית הייתה בוגרת אדריכלות בבצלאל, וזו הייתה הפעם הראשונה שבכלל חשבתי על התחום; נחשפתי אליו בזכותה", הוא נזכר. "משם זה רק המשיך והמקצוע הדהד לי בראש״, הוא מספר. החלום המשיך אתו דרך שירות בחיל האיסוף הקרבי בצבא, כאשר מיד לאחר הטיול הגדול הוא החל מכינה לעיצוב ואדריכלות: ״שם החלום קצת יותר התחדד לי. הבנתי שהתחום נוגע לי, כל מה שקשור בעיצוב חללים ומקומות״.
הדרך להגשמת החלום עברה דרך בית הספר לאדריכלות בבצלאל. ״אתה לא באמת יודע מה זה אדריכלות כשאתה נכנס לתואר", הוא מסביר. שם, בעודו נתון תחת הלחץ והקפדנות המוכרים של התואר, הוא ספג גם חוויות עולמיות שהשפעיו על סגנונו. ״השתתפתי בסטודיו קיץ ביוון, סמסטר מקוצר בו הלכנו ללמוד באתונה כקבוצה של סטודנטים וזה היה משוגע. פתאום גיליתי עיר בראייה אחרת, לא של תייר. עשיתי גם חילופי סטודנטים בארגנטינה. זה היה מעניין כי הלימודים אחרים. באנו מבצלאל כשכולנו יותר מדברים על המהות, והם היו קצת יותר פרקטיים. החוויה כסטודנט לאדריכלות בעיר ענקית כמו בואנוס איירס הייתה מטורפת, עם סקיילים ענקיים והמון מרכזי עיר והיסטוריה״.
אתגר העבודה מול היזם
בחזרה לישראל. במקביל ללימודיו בשנה הרביעית, נגר כבר החלק לעבוד אצל אחד מהמרצים שלו העוסק בתכנון ערים. ״זו הייתה הטעימה ראשונה שלי ממשרדי האדריכלות, וזה היה קשוח", הוא משחזר. "פתאום אתה מגלה את החיים האמיתיים כשאתה יושב מול מחשב ומתכנן בעבור מישהו פרויקט במשך 9 שעות ביום״. עם סיום הלימודים הוא החל לעבוד במשרד שהתמחה בבניינים בתל אביב: ״שם תכננו בעיקר בנייה רוויה, תמ״א 38, הריסה ובנייה מחדש. התעסקנו יותר בעיצוב ובדירות, ושם התחלתי להבין שזה התחום שיותר מעניין אותי. יש את האתגר של העבודה מול היזם - איך אתה משלב את כל הפרמטרים ביחד, של גם לנסות לרצות אותו מבחינת כמות הדירות, ומצד שני אלו צריכות להיות דירות איכותיות. זה ריתק אותי״.
אחרי 3 שנים הוא עבר למשרד בוטיקי שמתמחה בבנייה פרטית ובעיצובי פנים. ״בפרויקטים האלו נכנסים יותר לעומק ובונים באמת לבן אדם את הבית שלו. זה תהליך שאני יותר מתחבר אליו - ממש לשבת עם בן אדם ולהבין מי הוא, ופשוט לתכנן לו את הקופסה שלו. במשרד הזה הבנתי שזה המקום שלי ואחרי שנתיים שם פתחתי את הסטודיו שלי".
כך, בשנת 2022 הוא סוף סוף החל את דרכו העצמאית, כבעלים של הסטודיו Kfir Nagar Architect. ״בזמן שעבדתי במשרדים עשיתי קצת פרויקטים קטנים של עיצובי פנים וגם התחלתי לעבוד עם משרד היזמות 'אנשי העיר'. האדריכלית שעבדתי אצלה סגרה את המשרד. הייתי בצומת דרכים והבנתי שזה הזמן לנסות לעבוד לבד. החלטתי לנסות לראות מה קורה במשך חצי שנה. אט אט השנים חלפו והכול התקדם. הבנתי שעכשיו אני כבר לא יכול לעבוד במשרד רגיל. אני עצמאי ועושה את הדברים שאני אוהב. אני אחראי על הכול, שולט בהכול, ואין מישהו שאומר לי אחרת מבחינה עיצובית או התנהלותית״.
יש מי שלפעמים מופתע מגילך הצעיר?
״ לפעמים שואלים אותי על הגיל ובהתחלה יכולים להרים גבה, אבל אחר כך כשרואים שאני מדבר לעניין הם נרגעים. היה חשוב לעשות דרך במשרדים לפני שאני יוצא לדרך משלי ועשיתי את זה. כדי באמת לעשות את האני מאמין שלי בסוף - זה רק לבד״.
הסטודיו של נגר משלב מומחיות אדריכלית ואומנות עיצוב פנים. הסטודיו מתמחה בעיצוב דירות ובתי מגורים פרטיים ואף מציע את שירותיו למגזרי בנייה מסחרית ופרטית. ״אני עוסק בעיקר במגורים, למשל בפרויקטים של שיפוצי דירות ובעיקר שינויים דרסטיים בהם הורסים לגמרי הכל ומתכננים מחדש. זה קסום בעיניי ואני באמת מאוד אוהב לעשות את זה״, הוא אומר. ״בכל פרויקט אני למעשה מתאים לבן אדם את הבית שלו, וזה מטורף. יש לקוחות שמתקשרים אלי עד היום ומספרים לי עד כמה השינוי התכנוני שעשינו לדירה שינה להם את החיים והשפיע עליהם״.
ובתהליכים ארוכי טווח כאלו, הקשר עם הלקוחות הופך למשמעותי פי כמה וכמה. ״מאוד אכפת לי מהתקשורת עם הלקוחות שלי. בכל פעם אני נפגש איתם בהתחלה לפני שמדברים על עבודה, כי אני רוצה להכיר אותם ולראות שזה באמת יתאים. כשעושים שיפוץ ארוך או כשבונים בית נבנה קשר של מחצי שנה ועד שנים, ומאוד אכפת לי מכך. חשוב לי מאוד ששנינו נהיה פתוחים אחד עם השני, כי זה בסוף כדי להגיע למוצר הכי טוב בשבילו אני באמת צריך להכיר ולהבין את הצרכים שלו. קודם כל התקשורת ואם בפגישה הראשונה זה לא עובד היו מקרים שזה לא זרם ולא קרה״, הוא מדגיש.
מה היתרונות שאתה מביא לתהליך?
״אין לי אגו ואני מאוד קשוב. אכפת לי מהדעה של הלקוחות. כמובן שיש לי את הדעה העיצובית שלי וביקורת, אבל אם למשל לקוח ייתן לי רעיון שלא חשבתי עליו אני לא אגיד לו מראש 'זה לא יעבוד', אלא אבדוק איך אפשר לממש את זה. כך למשל ב דירה שתכננתי ללקוחות דתיים: הם אמרו לי בהתחלה כשנפגשנו שהם רוצים לתכנן בית יהודי. שאלתי מה מה זה אומר ומהם המאפיינים. הבנתי שיש לנו פערים מבחינה עיצובית, אבל כן הצלחנו למצוא את נקודת המפגש. ידעתי איך לאזן את הרצון שלהם בכובד ומבחינה צבעונית, וכן למצוא את ההרמוניה של הבית״.
"אחד הדברים שהוא הכי אוהב בתהליך הוא התכנון המשותף יחד עם הלקוחות", הוא מוסיף. "הסטודיו מאמין בעבודה משתופת עם הלקוח תוך היכרות מעמיקה והבנת צרכיו ופועל כדי לתת המוצר המדויק המתאים למידותיו, תוך שמירה על סגנון נקי ומסודר. התכנון הינו מקיף ויורד לפרטים עד לרמת בחירת הריהוט לבית בהתאם לטעמו של הלקוח ושימרת הקו העיצובי של הסטודיו. ״אני אוהב לתכנן ביחד עם הלקוח כי בסוף זה הבית שלו. במהלך הדרך אני מכיר אותם ויודע מה הצרכים שלהם, ואני מתכנן מתוך העיניים שלהם ממש. ברור שזה קורה עם עין ביקורתית שלי, אבל אני מרגיש שאני ממש נכנס ומתכנן עבורם. הבנתי לאורך הדרך כמה חשוב זה לתכנן דרך העיניים של הלקוחות".
לתכנן בתים לאנשים
הקסם האמיתי מתרחש כשנגר מקבל לידיו את הפרויקט – אז הוא מצליח לזהות בדיוק את הצרכים של המשפחה, ולהתאים להם את הבית כמו כפפה ליד מחדש. כך למשל בפרויקט בירושלים, ברחוב האיל, בדירת 183 מ״ר עם 52 מ״ר לא מנוצלים. נגר ערך שיפוץ יסודי של כל הבית בו הבית עבר שינוי משמעותי עבור משפחה של 6 נפשות – סבתא, הורים ו-3 בנות. ״מלכתחילה כשהבנתי שאני מתכנן בית לאנשים שגרים עם הסבתא זה הדליק אותי", הוא נזכר. "ראיתי שיש מערכת יחסים מעניינת בה הם ידעו לכבד את הפרטיות אחד של השני ולחיות ביחד. הם בהתחלה רצו לתכנן משהו ממש קטן ורק לשפץ את המטבח או להוריד קיר פה או שם, אבל מבחינה תכנונית הבית היה מסודר על הפנים: מהמטבח היו כניסות לחדרי השינה, והסלון היה בצד אחר של הבית. רציתי לעשות שם סדר. הדבר הראשון שעשינו היה להפריד בין האזור הפרטי לציבורי. עניין נוסף היה המטבח. דווקא המקום שמשמש כחלק המרכזי של הבית בו הסבתא והבעל מבשלים, היה קטן למדי. העברתי אותו אל מול הסלון, כך שהוא הפך להיות הרבה יותר גדול ובמרכז, עם נוף ירושלמי למלחה. היה לי חשוב ושיהיה נעים, שהם ירגישו בבית״.
הצלחה נוספת הוא רשם בפרויקט בתל אביב, בשכונת נאות אפקה. מדובר בדירה שתכנן עבור זוג גברים ושני פעוטות שעברו מיבנה לתל אביב. את תכנון הדירה, בשטח של 120 מ״ר מקבלן, הוא היה צריך לבצע בלו״ז אינטנסיבי למדי. ״היו לנו שלושה שבועות להגיש תוכניות כדי להתחיל עבודה מול ספקים והיה לחץ מטורף. הם רכשו דירת קבלן של 5 חדרים והורדנו חדר אחד כי התכנון של החלל הציבורי היה לא נכון, עם מטבח קטן בלי מקום לסלון ופינת אוכל. תכננו חלל ציבורי גדול ונעים. היה להם חלום שהמטבח יהיה המרכז של הבית ויזמין לתוכו, אז תכננו מטבח גדול ויפה עם המון אחסון ואזור ישיבה. תכננו גם סלון ופינת אוכל יותר משמעותיים. מבחינה עיצובית - הם העלו רפרנס לבית מלון בתאילנד בו היו בירח הדבש שלהם. דיברנו על תחושות של חופש, על צבע כחול וגוונים בהירים. שם זיהיתי את הקו עיצובי שלי, כי אני אוהב קווים נקיים וצבעים בהירים. הצלחנו להכניס לבית צבעוניות בהירה ופתוחה״.
ליצור ולא להילחם
בחודשים האחרונים הוא נאלץ להתמודד עם מציאות לא פשוטה בעקבות הלחימה בעזה ובגבול הצפון. ״זה לא פשוט לנהל עסק בתקופת מלחמה שנוחתת עלייך", הוא אומר. "זה משפיע ממש וזה מפחיד. במשך חודשיים לא נכנסה עבודה בכלל וזה מכניס לסטרס. רק אחר כך דברים התחילו לזוז. עכשיו אתה עוד יותר צריך להיות עם היד על הדופק. בסוף כדי להגשים את החלום צריך לעבור דרך קשה. אני מקווה שהמדינה תהיה רגועה יותר ובלי מלחמות, ושנוכל ליצור ולא להילחם״.
עכשיו הוא מסמן לעצמו כבר יעד לעתיד – הרחבת הסטודיו, גיוס עובדים נוספים, והתעסקות במגוון רחב של נושאים כמו גם בפרויקטים מסחריים. ״הייתי רוצה להתקדם שלב שלב וקודם לעשות יותר פרויקטים בתחום המסחרי, יותר מסעדות עם קונספט אחר לגמרי. כשאני מדבר על מגורים מאוד ברור לי לאן הולכים, אבל כשעוסקים במסחרי הקונספט הוא הרבה יותר פתוח ואתה רוצה להעביר חוויות שונות על המבקר. אני רואה את הסטודיו שלי בעתיד מתרחב, בו תמיד הפרויקטים יהיו מגוונים על כל הקשת האדריכלית מתכנון דירות, דרך תערוכות ועד למגדלים. אני רוצה ליצור מכלול מעניין, סטודיו שתמיד אפשר ללמוד ולהתפתח. חשוב לי שלא יהיה משעמם ורפטטיבי, אני רואה אדריכלים ומעצבים שלא נשארים במשרדים כי משעמם להם, הם עושים את אותו הדבר או את אותו סוג הפרויקט, אתה לומד חמש שנים ובסוף מרגיש שאתה לא עושה את מה שחלמת עליו".