חיי היומיום שלנו כוללים הרבה פעולות קטנות ושגרתיות, שרובנו כבר עושים באופן אוטומטי בלי להקדיש להן מחשבה מיוחדת. אך עבור אנשים בעלי לקויות תקשורת, פעולות כמו רחצה, שטיפת כלים, קיפול כביסה והכנת ארוחה קלה יכולות להיות מורכבות ולהקשות עליהם במעבר לחיים עצמאיים. בבית הספר קשת בשכונת קטמון בירושלים תוכננה דירה קטנה וצבעונית, שמתפקדת ככיתה לכל דבר, שבה תלמידים מהחינוך המיוחד ומשפחותיהם יכולים לתרגל פעולות שונות, שיעזרו להם בהתמודדות עם החיים השגרתיים בבית.
בית הספר כולל חינוך מגן ועד תיכון בשיטת חינוך מעורבת של חילונים ודתיים. בבית הספר משולבות כיתות של תלמידים לקויי תקשורת, שבהן לומדים נערים ונערות על הספקטרום האוטיסטי. מורות בית הספר יזמו את הרעיון היצירתי להקמת כיתה ייחודית, שנראית ומתפקדת כמו דירת מגורים רגילה, הכוללת מטבח, פינת אוכל, פינת עבודה, סלון, חדר שינה עם ארון בגדים לתלייה וקיפול, מכונת כביסה ואזור רחצה. הן פנו למנהל בית הספר עם הרעיון, שמטרתו להעניק לתלמידי כיתת התקשורת את האפשרות לתרגל מיומנויות תפקודיות שונות שיסייעו להם ולמשפחותיהם בהתמודדויות היומיומיות, להוביל אותם לקראת חיי עצמאות ככל האפשר ולהיטיב את איכות חייהם.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- עמק יזרעאל מציג: בית שנבנה מאבנים וברזל, חצר פנימית וגינת ורדים
- איך מעצבים דירה שיקית ולא עמוסה?
- הכניסה לזוגות בלבד: 19 פתרונות לאחסון נעליים
לשים את התלמידים בקדמת הבמה
לשם מימוש הרעיון החדשני הוחלט להפוך את המקלחות הציבוריות באחת מקומות בית הספר ל"דירת עצמאות" בשטח של 50 מ"ר. למשימה המבורכת נרתמו מעצבות הפנים מיכל מושקוביץ ודניאלה טהורי מסטודיו "פנימה", שתכננו את שיפוץ החלל ויצרו עבור התלמידים דירה צבעונית, נעימה ומיוחדת. "במהלך הפרויקט השתדלנו לשים את התלמידים בקדמת הבמה. מכיוון שמדובר בתלמידי תיכון, רצינו שהצבעוניות תשדר שמחה אבל עם תחכום במידה כלשהי. בעיקר שאפנו לתוצאה סופית שתגרה אותם ותעניק להם תחושה חמימה וכיפית. רצינו שהם ירגישו שהם חשובים ושלצוות בית הספר הקסום היה חשוב ליצור עבורם מקום מיוחד, שנבנה במחשבה עליהם", מספרות המעצבות.
הפרויקט תוכנן ובוצע בתקציב נמוך, שכלל שימור חלקי של אלמנטים קיימים בחלל ועיצוב מחדש של החלל כולו, כולל בחירת מכשירי חשמל, ריהוט, אביזרים, צבעים וחומרי חיפוי. המעצבות התבקשו לשמר את אזור הכיורים, המראות, האסלות והמקלחות המקוריות ולעצב את חלל הדירה מסביבם, כך שהיה צורך במציאת פתרונות יצירתיים להסתרת חלק מהאלמנטים הקיימים ולהתאים אליהם את הריהוט החדש. משום שהיה מדובר בחלל רחצה החשוף ללחות, הוא היה מחופה ברובו בקרמיקה בגוני כחול ולבן. למרות שבתחילת התהליך המעצבות התבקשו לשמור על האריחים כפי שהם, לבסוף הוחלט לצבוע אותם, כך שיתאימו לצבעוניות החדשה שנבחרה.
אווירה חמה ועוטפת
בתכנון המחודש של החלל ובבחירת הצבעים והחומרים רצו המעצבות ליצור בית חמים ומזמין עבור התלמידים, שיעודד אותם בתרגול המשימות היומיומיות. הריצוף כולו הוחלף לגרניט פורצלן דמוי פרקט, בחירה פונקציונלית ועמידה תוך יצירת אווירה חמה ועוטפת. המטבח תוכנן באזור בו היו ממוקמים הכיורים, תוכננה בו נגרות בצבע ירקרק ואף מוקמה בו מכונת הכביסה, כך שנוצר משטח עבודה רחב ונוח. את המראות המקוריות מחפה קרמיקה בדוגמאות גרפיות שונות בגוני שחור-לבן, שהודבקה על גבי לוח גבס.
נבחרה צבעוניות ססגונית אך לא צעקנית ונעשה שימוש בגוני תכלת, ירוק, בז' ומוקה בשילוב אלמנטים דקורטיביים בשחור-לבן. בסלון מוקמה ספה בעלת ריפוד גרפי, מעליה נתלו שתי תמונות עם איורי פרפרים ומולה מוקמו שתי כורסאות אפורות. תוכננה ספרייה גדולה שהותאמה לחלל הנתון ולצדה פינת אוכל עם שולחן עגול ומשפחתי. לצד הסלון תוכננה פינת עבודה קטנה, עם שולחן ומדפים ירוקים וטפט עם הדפס אופניים, שמוסיף רקע צעיר ומעניין לפינה הצנועה. בחדר השינה תוכנן ארון בגדים, שנבנה תוך התייחסות לכיורים קיימים, שהוסתרו בעזרת הנגרות ולוחות גבס. פרטי אקססוריז חביבים משלימים את האווירה בדירה, כמו מראות ממוסגרות, שעון קיר, כריות צבעוניות ועציצים קטנים.
עיצוב: מיכל מושקוביץ ודניאלה טהורי, סטודיו פנימה