הדיירים: זוג עם ארבעה ילדים בוגרים שכבר לא גרים בבית.
הדירה: נחלה באחד ממושבי עמק יזרעאל, שני בתים חדשים שיוצרים "מתחם משפחתי" עבור המשפחה המורחבת. בין הבתים מיקמנו את שטחי הציבור המשותפים, מטבח חוץ גדול ומאובזר לאירוח, בריכה, סלון חוץ ופינות ישיבה.
החזון: הרצון היה ליצור בית שכיף לחיות בו, שנותן מענה מצוין גם עבור זוג ההורים ביום-יום וגם בצורה חכמה ונעימה שמאפשרת פרטיות ושיתוף כאשר הילדים והמשפחה המורחבת מגיעים להתארח.
הנחלה נמצאת במרכז עמק יזרעאל, צופה אל השדות, בעלי הבית מאוד מחוברים לטבע ולצמחייה. הם דיברו על חוויות אירוח ומשפחתיות, ואני תרגמתי את זה לשני בתים עם סוויטות מפנקות וחצר משותפת שיוצרת מתחם מגורים ופעילות שמרכז אליו את בני הבית.
>> הלם: האם זה פריט איקאה האהוב ביותר על הישראלים?
משך הבנייה: התהליך כולו לקח שלוש שנים, תכנון, היתרים ובנייה.
בית הוא מכלול של אנשים, תחושות, זיכרונות, משפחה, רגשות, אורח וסגנון חיים, משאלות כמוסות וחלומות. אדריכלות טובה מאפשרת לסיטואציות חיים להתקיים באופן הנכון ביותר. במפגשים הראשונים ישבנו על קפה כדי לדבר על כל אותם הדברים שהם כולם יחד הבסיס התכנוני הראשוני לבית החדש. לתוך אלה נכנסו: משפחה, אורח חיים, נוף, זריחות, אוויר, האפשרויות התכנוניות של השטח, תנאי טופוגרפיה, שקיעות, אחוזי בנייה, קווי בניין, גבהים, ריחות וחומרים, טכנולוגיה, סגנון, פונקציונליות תקציב ועוד ועוד.
בשלב הבא התחיל תהליך התכנון. אני עובדת המון עם סקיצות אולד סקול של עיפרון על נייר ותחושה של חומר שמקבלת אחר כך ביטוי בשרטוטים. אלה התגבשו לסט תוכניות העבודה שתיאר את צורתו ואת ניחוחותיו של הבית החדש. זה בית שנשען על צירים שמקבלים ביטוי בעמודי אבן חירבה גלילית בתוך הבית ובשטחי החוץ. ההחלטה על מיקום כל העמודים על צירים מרכזיים יוצרת חלל ברור עם זרימה החוצה ושטחי חוץ שזורמים לתוך הבית.
"תמהיל שמבטא את הסגנון החדש של בעלי הבית"
דלת כניסה גדולה מגדירה את המעבר מאזור הכניסה החיצוני לאזור הכניסה הפנימי. הדלת ממוקמת על ציר שנכנס לרגע הביתה ומיד ממשיך החוצה לכיוון החצר והבריכה. הבית כולו מוקף חלונות גדולים מרצפה לתקרה שנותנים תחושה של בית חממה עטוף צמחים.
הבית מחולק לאגף פרטי שבו נמצאים חדרי השינה, ולאגף ציבורי שבו החללים שמשרתים את בני הבית והאורחים. במהלך הבנייה הסתובבנו בשווקים ובחרנו פריטים מיוחדים - מראות, מנורות וכלי שיוצרים תמהיל שמבטא את הסגנון החדש של הבית ואת אופי בעליו.
כיוון שהבית בנוי במקצב של עמודי אבן שמתחילים בחוץ ונכנסים פנימה, לאבן הטבעית יש נוכחות גדולה בתוך הבית. על העמודים מיקמתי גופי תאורה שמרביתם עשוים מפליז בשילוב קרמיקה וזכוכית. החיבור בין אבן פראית לפליז מלוטש הוא ממש כמו תכשיט שנמצא על הגוף, זה מרתק באור יום, ובלילה יוצר אלומות אור שמדגישות את האבן ונותנות מראה חדש לכל המתחם. במתחם הזה יש יותר מ-400 גופי תאורה, חלק גדול מהם עיצבתי במיוחד בשביל הפרויקט וחלקם לוקטו ושופצו בשווקים שונים. בחדרים הפרטיים השתמשתי גם בבדים בהירים, נייר, קטיפה וגדילי בד.
גם הידיות, של כל הריהוט והמטבח, הגלגלים, מתלי המגבות ועוד נבחרו בעיצובים עתיקים שונים של פליז יצוק, והוזמנו מחנויות שונות באנגליה כדי להתאים לשפה העיצובית של הבית.
כל האלמנטים בחללי הבית השונים עשויים חומר טבעי ובנויים עם תודעה של אמת בחומר בדיוק כמו בטבע, שם אין עציץ מפלסטיק או עץ מודפס, כך גם בתוך הבית. הריצוף בבית ובחוץ כולל חיפוי הבריכה הוא ריצוף באבן טבעית, הפרקט אלון טבעי, הנגרות אלון טבעי מעובד בצורה ששומרת עליו אבל לא משנה לו את המראה הטבעי. כל הארונות והשידות בבית תוכננו במיוחד לפרויקט הזה, כולל המטבחים וחדרי האמבטיה השונים.
את הבריכה בחרנו לעשות עם רצפה מתרוממת, ויש לכך משמעות בכמה תחומים. לחיפוי הבריכה בחרנו אבן טבעית שנקראת ורדה גואטמלה, זו אבן עם גוונים ירוקים אפורים ומעט שחורים שבמגע עם המים יוצרת תחושה של נחל טבעי. כאשר הרצפה המתרוממת נמצאת במצב העליון שלה היא הופכת להיות חלק מהריצוף שסביבה ובעצם הופכת להיות שטיח חוץ גדול בגן שמקיף את הבית.
דבר האדריכלית: זה תמיד תהליך ארוך של חיבור נקודות, הכרת האנשים, המשפחה המצומצמת והמורחבת, חשיפה לחלומות ואורח חיים של הלקוחות ומשם בריאה של בית חדש בשבילם. התהליך שבו אני מעבירה משפחה מהחיים המוכרים לה לחלל חדש של הרמוניה והתגשמות חלומות הוא פשוט קסם. היכולת לקחת חומרים ולהפוך אותם לחלל מגורים עוצמתי ומדויק היא יכולת שאני מברכת עליה וגאה בה, ומבחינתי אין מקום טוב יותר להביע באופן אמיתי את האמונות שלי. המבנים האלה הם קנה מידה מעניין בחיים שלי, אני חייבת לשאול את עצמי אם זה שווה את שלוש השנים הבאות בחיי, ואם אני לא מגשימה חלום אז שלוש שנים זאת באמת תקופה ארוכה מאוד בשביל להיות רק עבודה. משם אני יוצרת, מתוך תחושה של בחירה בבריאה בחומר.
טיפ: סיטואציית התכנון בנחלות היא מורכבת. צריך ללמוד לעומק את ה תב"ע שחלה על השטח, עם הניונאסים המבדילים בין מגורים לשטח חקלאי ואיך לעבוד איתם הכי נכון לטובת סך כל הבינוי בנחלה, להבין מה מותר מול ועדות התכנון ומול המִנהל, מה המיסוי שעלול להתלוות לבנייה, וזה עוד לפני שהתחלנו עם הנשמה של הפרויקט. על נחלות מתוכננים תמיד כמה בתים, בעבר זה היה שניים היום יש נחלות שאפשר לבנות בהן כבר שלושה ואפילו ארבעה בתים. אני תמיד עושה תכנון ראשוני לא מפורט שממקם את כל הבתים עם הכניסות, החניות ושטחי החוץ שלהם, גם אם בונים בפועל רק בית מגורים אחד או שניים.
פריט אהוב: ברחבה שמחברת בין שני הבתים מיקמתי מזרקת אבן גדולה שבה זורמים כל הזמן מים חיים. רעש הזרימה העדינה נשמע בשני הבתים דרך חלונות שנפתחים לחוץ המשותף, כך שאפשר לעמוד במטבח, לבשל, ומדי פעם לשמוע את המים, לקחת נשימה עמוקה, לעצור שנייה ולקבל תזכורת להיות ברגע וליהנות מכל מה שיש מסביב.