התמונה הצבעונית שנתלתה בפינת האוכל של הבית הלבן המודרני בפתח תקווה מגלה טפח מהגלגול הקודם שלו. "הבית נבנה על יסודות הבית הישן של המשפחה, בו גידלו בני הזוג את ילדיהם", מספרת האדריכלית שרון ויזר, שתכננה את הבית, "היות וכמעט כל הילדים יצאו מהבית, ביקש הזוג לתכנן מפלס אחד זורם ונגיש לכל החללים שמשמשים אותם ביום יום. לשם כך, התבקשתי להרוס את הבית הישן ולבנות מחדש. בפינת האוכל נתלתה התמונה של הבית הקודם".
מפלס פתוח ומזמין
כך הפך הבית הכפרי לבית מודרני ששוכן על מגרש של 700 מ"ר: המפלס הפתוח שתוכנן כולל את החללים הציבוריים, חדרי השינה ופינת המשפחה. "ההפרדה היחידה שנעשתה בבית היא בחדר השינה, מטעמי פרטיות, וביציאה לחצר הפרטית שמשויכת רק לחדר השינה", מוסיפה ויזר. הדגש לפיו עבדה ויזר הוא ליצור חללים מזמינים לבני המשפחה, שכוללים ארבעה ילדים ושישה נכדים שמגיעים באופן קבוע בערבי שישי, בחגים וגם במהלך השבוע, שכן הם גרים בשכנות להוריהם.
לשם כך נדרש גם תכנון מטבח גדול עם פינת אוכל רחבה שיכולה לגדול בהתאם למספר הסועדים. גם הסלון גדול מאוד ומתוכנן להכיל הרבה אנשים, "ההחלטה למקם טלוויזיה בסלון הייתה על מנת לשתפו בחלל היומיומי ולא ליצור חלל באווירת מוזאון שאינו שמיש", אומרת ויזר ומדגישה שוב את החשיבות בנינוחות שמתאימה לאירוח שביקש הזוג במהלך התהליך. פינת המשפחה תוכננה כמקום עוטף ואינטימי להתכנסויות המשפחתיות של סוף היום.
כל החללים הציבוריים ממוקמים בסמוך למרפסת חוץ גדולה שחבוקה על ידי המבנה ויש אליה יציאה ישירה מהם, "המרפסת הופכת לחוליה מחברת ומקשרת בין החוץ לפנים ומהווה חלק מחללי הפנים", מסבירה ויזר. השטח החיצוני, בו גם נבנה ברביקיו, בר וג'קוזי תוכנן כך שישתלב עם האסתטיקה של שאר חללי הבית וישדר גם הוא אווירה של משפחתיות.
הרמוניה של לבן ואפור
הקשר בין הפנים לחוץ בא לידי ביטוי גם בכניסה לבית, שם תוכננה מבואה עם שידה ומראה שיוצרת חוויית כניסה זורמת מהחוץ לפנים, "לאחר המבואה נפתח הבית לחלל כפול וגבוה הבנוי מקורות עץ חשופות שנצבעו בלבן", מוסיפה. לבן הוא גם הצבע הבולט בסקלת הצבעים של הבית, שנעה בין לבן לאפור המתמזגים בהרמוניה, "הלבן והאפור נותנים במה לרהיטים בגוונים השונים של זית, מוקה, שחור ועץ טבעי", מסבירה ויזר.
גם חזית הבית תוכננה כך שתשתלב עם השכונה הכפרית הוותיקה, שכונת נווה עוז, בה שוכן הבית וכוללת גגות רעפים בשילוב צמחייה. תחושת הרוגע שמשדר הצבע הלבן ואווירת הנינוחות והזרימה שהתבקשה אליהם ויזר בתהליך התכנון ניכרת גם בתהליך העבודה, שנעשה על מי מנוחות. "הבנייה לקחה זמן ארוך מהרגיל היות ובעלי הבית שוהים הרבה בחול", מספרת ויזר, "תהליך קבלת ההחלטות היה משותף, הלקוחות היו מודעים לצרכים ולרצונות שלהם אבל הם היו פתוחים לרעיונות. הם היו שותפים מלאים לבחירת החומרים והרהיטים, מה שיצר דיאלוג מפרה".
תכנון ואדריכלית: שרון ויזר
במדור הקודם: הכל זה מלמטה: סוד העיצוב של המעצבת בשרון
לכל הכתבות במדור בתים יפים