מיכל מטלון, נוף (21) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
הנוף. עד המיטה|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
דיירי הבית: אנחנו משפחה בת 5 נפשות - יובל (44), מיכל (43), שחר בתנו הגדולה (16), רומי (12), ברק (8) וסימבה הכלבה שלנו.

הבית: בית בנופית, שטחו כ-300 מטר. ארבעה מפלסים.

איך הגעתי לתחום: האמת היא שהחלום שלי תמיד היה להיות אדריכלית. אבל כשהגעתי לרגע המכריע, מצאתי את עצמי בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון. למה? כי דקה לפני שוחחתי עם אדריכלית ותיקה ושחוקה שאמרה לי שזה מקצוע תובעני וקשה עם עבודה אינטנסיבית עם אנשים. "את תמצאי את עצמך מתפקדת כפסיכולוגית של הזוג, מגשרת ביניהם, מנסה ליצר שלום בית בין הגחמות שלה והתקציב שלו ובין השאר גם האדריכלית שלהם... העבודה קשה מאוד, והתגמול? ככה ככה", אמרה לי, ואכן בדיעבד צדקה בכל מילה. היום אני מבינה שעם כל הקושי, זה המקצוע שמתאים לי וזורם בי, וזה מה שאני יודעת לעשות הכי טוב. אבל אז הייתי צעירה ומיד פניתי פנייה חדה ללימודים פרקטיים של הנדסה.

אחרי שנים בהיי טק הבנתי שהנשמה שלי במקום אחר והחלטתי לקום וללכת. בשנת 2008 הלכתי ללמוד אצל ברברה ברזין. שנתיים אינטנסיביות של לימודיים תיאורטיים והתמחות לימדו אותי את כל הפרקטיקה שהייתי צריכה כדי לפתוח משרד עצמאי משלי. בשילוב הניסיון שהיה לי בניהול פרויקטים בהיי טק והידע ששאבתי מברברה הרגשתי שאני מוכנה לקפוץ למים.

בשנת 1999 קנינו את המגרש בנופית ובנינו את הבית. היה ברור לי לגמרי איך הוא ייראה, למרות שלא הייתי בתחום. שרטטתי סקיצה באופן חובבני והגשתי אותה לאדריכל שלנו. אמרתי לו שככה בדיוק אני רוצה את הבית שלנו. וכך היה. מובן שעשיתי אז גם טעויות, אבל בסך הכל אני מרוצה מאותו תכנון ראשוני.

מיכל מטלון (7) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
הבית בנופית. היה לי ברור לגמרי איך הוא ייראה|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, סלון (20) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
הסלון. נקנה לפני הרבה שנים|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, גובה, סלון (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
השולחן הישן נצבע בלבן|צילום: עודד סמדר ואסף הבר

מיכל מטלון, גובה, ספה (1) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
Crate & Barrel |צילום: עודד סמדר ואסף הבר

עוד באתר לעיצוב הבית:

להוריד כמה שיותר קירות

מה שהנחה אותי: מגבלות המגרש - מגרש יורד וצר יחסית, וכמובן הנוף הנצפה ממנו. לכן השתדלתי לייצר מפתח רחב לנוף מכמה שיותר אזורים בבית. לאחר סיום הבנייה עברנו לשבע שנים לארצות הברית מטעם העבודה, זאת לפני שהספקנו לגור בבית יום אחד. לאחר שחזרנו כאמור עשיתי את ההסבה המקצועית, וכשהרגשתי מספיק מיומנת החלטתי שאני אהיה הלקוח הראשון שלי. בניתי לי פרוגראמה והתחלתי את התהליך.

בקומת הכניסה הבנתי שדבר ראשון אני חייבת להוריד כמה שיותר קירות בחלל הציבורי ולייצר קשר עין בין המטבח לסלון ולפינת האוכל. כמו כן החלפתי את חלונות האלומיניום הכבדים עם ארגזי התריס בחלונות ברזל בלגיים שמסגרו את הנוף והכניסו כמה שיותר אור פנימה.

במסגרת השיפוץ החלטנו להגשים חלום ישן של יובל והכשרנו את המרתף כך שישמש חדר מוזיקה ומרחב משחקים לילדים. החלל היה מעט מאתגר מאחר שרציתי שיענה על כמה צרכים שונים: במה שתשרת את הלהקה של יובל לחזרות, בר שיאפשר לשתות בירה ולצפות בהם מנגנים, מטבחון, פינת ישיבה שתשקיף גם על הבמה וגם על הטלוויזיה, ופינת משחקים. למעשה העמודים הם שהכתיבו את תכנון החלל. ההחלטה להשאיר את התקרות והעמודים חשופים בבטון המקורי מימי הבנייה היתה בעיקר עיצובית אך גם תקציבית. רציתי לשוות לחלל תחושה של פאב תעשייתי משהו. וכך בשילוב הבטון החשוף ורצפת הפרקט נוצר חלל נעים וחמים. הריהוט בחלל זה נבנה על ידי יובל: הבר, המטבחון והבמה.

העיצוב בבית משלב סגנון תעשייתי עם כפרי. הארונות הלבנים והנקיים מקררים את החלל ואילו שאר הריהוט והאקססוריז מחממים אותו ומקנים לו אופי ביתי.

מיכל מטלון, פינת אוכל (18) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
פינת האוכל. שולחן נמוך לישיבה יומיומית|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, מטבח (19) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
המטבח. העיצוב בבית משלב סגנון תעשייתי עם כפרי|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, גובה, פינת עבודה (2) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
המשרד. מאפשר הצצה ושליטה טובה על הנעשה בבית|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, כורסה ומדפים, גובה (4) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
ממוקם קרוב לכניסה|צילום: עודד סמדר ואסף הבר

מיכל מטלון (8) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר

הבית משתנה בעקבות הילדים

השינויים שהבית עבר: בעיקר בחדרי הילדים. בכל פעם הם הותאמו לגיל הילדים ולצורכי המשפחה. נוסף לכך המטבח נפתח לסלון ולנוף בכך שהוסר קיר שהפריד בין המטבח לסלון ופינת האוכל.

בשלב מסוים המשרד שלי עבר לקומת הכניסה בחדר שהיה עד אז חדר המשחקים של הילדים. עם השנים הילדים גדלו ולא היה יותר צורך בחדר משחקים. דלת המשרד שקופה על מנת לשמור על קשר עין עם הנעשה בבית ולראות צמחייה ירוקה מבעד לחלון הרחוק שפינת האוכל.

חדרי הילדים שופצו לגמרי. כל ילד עזר בבחירת הצבעים והעיצוב הכללי. אני מייחסת חשיבות רבה לשיתוף הילדים כאשר אני מתכננת את החדר שלהם. ניסיתי להגשים לכל אחד לפחות חלום אחד:

החדר של רומי (12) ארוך וצר. הטפט שהודבק על הקיר הגדול בחדר שובר את המלבניות ומכניס עניין. מובן שהיא בחרה את הטפט, שהיה הזמנה מיוחדת ממאיירס טפטים לפי תמונה שמצאנו ברשת. עוד חלום שרציתי להגשים עבורה היה לשבת ולשמוע מוזיקה ליד החלון שיוצא אל המרפסת. לכן נתלה הערסל בקרבת החלון.

החדר של ברק (8) לא גדול, ולכן ניסיתי לשחק בו עם אלמנטים של צבע. הגוון הכחול העמוק כמו עוטף את המיטה, וההמשכיות של הצבע בקיר עד החלון יוצרת עניין. ברק גם עזר להדביק את מדבקות הכוכבים. בחרנו כוכבים לבנים לקיר הכחול וכוכבים שחורים שממשיכים על התקרה הלבנה.

שחר (16) קיבלה את עליית הגג. החלל שם אמורפי והיה אתגר למצוא תכנון נכון וחכם שיענה על כל הצרכים. לבסוף השתמשנו בחלל הקטן והצר עבור המיטה ומולה טלוויזיה, ובחלל הגדול עם הגג המשופע שובצו חלונות סקיילייט ששוטפים את החדר באור. בדופן הארון הודבקה מראה מרצפה לתקרה שנותנת תחושה של מרחב ומטשטשת את המעבר הצר.

מיכל מטלון, חדר שינה, גובה (12) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
חדר השינה. קיר שבגב המיטה נצבע בווגה של נירלט בגוון אפור בהיר|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, חדר שינה (13) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
המיטה שינתה מיקום כך שהנוף נגלה מהמיטה גם בשכיבה|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, גובה, חדר שינה (2) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, מרתף (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
המרתף. חדר מוזיקה ומרחב משחקים לילדים|צילום: עודד סמדר ואסף הבר

מיכל מטלון, מוזיקה (14) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר

ארגון ארגונומי

חדר השינה שלנו: המיטה שינתה מיקום כך שהנוף נגלה מהמיטה גם בשכיבה. הקיר שבגב המיטה נצבע בווגה של נירלט בגוון אפור בהיר.

שירותי הילדים תוכננו מחדש. האמבטיה בוטלה וחדר הכביסה עבר לחלל הפנימי של הבית. את חדר הרחצה העברתי צמוד לקיר חיצוני כי היה חשוב לי שיהיה בו חלון. כל חדר הכביסה הוכנס בצורה מאורגנת וארגונומית לתוך ארון אחד גדול כולל משטח קיפולים ומגירת מגהץ נשלף. בחדר הרחצה של הילדים נבחר כיור בטון ששולב עם מגירות מעץ אלון. הכיור נקנה בסטודיו קראפט.

במטבח היה חשוב לי שהישיבה היומיומית תהיה על שולחן נמוך ולא באי, לכן תכננתי שולחן צר וספסל. משטח העבודה בנוי בצורת רי"ש. חלקו מנירוסטה וחלקו מעץ אלון. משטח הנירוסטה, שנקנה בתותחני אינסטרומנט, מעניק לחלל מראה מעט תעשייתי, ואילו הבוצ'ר והשולחן ממתנים ומחממים את האווירה.

הסלון נקנה ב - Crate & Barrel לפני הרבה שנים. השולחן הישן נצבע בלבן. הפרקט בכל החדרים: אלון מולבן, נקנה באחים סיני.

מיכל מטלון (10) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
החדר של רומי. ארוך וצר|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון (15) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
הטפט שהודבק על הקיר הגדול בחדר שובר את המלבניות ומכניס עניין|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון (9) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר

מיכל מטלון, גובה, החדר של רומי (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר

נוף שמגיע עד המיטה

מה אני הכי אוהבת בבית: הכי אני אוהבת את המפתח הרחב מהסלון לגינה - ביום בהיר אפשר לראות פיסת ים מהמטבח במבט לנוף. חדר השינה שלנו גם הוא פינה אהובה עלי, וזה בזכות נוף המפרץ שנכנס פנימה עד המיטה, והשילוב של התקרה הגבוהה הכמעט קתדרלית עם החמימות של פרטי הטקסטיל הרכים והבהירים שכמו עוטפים אותך בסופו של יום ארוך. אני גם מאד אוהבת את פינת המשפחה הקטנה שצמודה למטבח, ואת המשרד שלי שממוקם קרוב לכניסה מצד אחד אבל גם מאפשר לי הצצה ושליטה טובה על הנעשה בבית.

פילוסופיית העיצוב שלי: תכנון אדריכלי הוא למעשה תרגום חיי היומיום למבנה שאנו חיים בו. הוא חייב להיות מושפע מהרבה גורמים סובייקטיביים כגון אורח חיי הלקוחות בהווה ובעתיד, היחסים בין בני הבית, האהבות לחומרים מסוימים ועוד. על פי תפיסת עולמו של הסטודיו, הלקוח ניצב במרכז. אופיו, צרכיו וחלומותיו של הלקוח הם שמכתיבים פתרונות המביאים לידי ביטוי רעיונות חדשניים מעולם העיצוב והאדריכלות לצד יישום פונקציונלי ופרגמטי, המאפשר ללקוח התנהלות נוחה ונעימה בסביבה התפורה היטב למידותיו. הסטודיו מספק פתרונות הוליסטיים של תכנון אב, החל מיצירת סקיצות עד לשביעות רצונם המלאה של הלקוחות, דרך תוכניות עבודה מפורטות ועד לליווי צמוד בבחירת החומרים. התוצאה נותנת תרגום אדריכלי ועיצובי לסיפור החיים הייחודי של הלקוחות. 

התפיסה העיצובית שלי היא אינטרנאליסטית - כלומר יוצאת מתוך הבית החוצה. הבית קודם משרת את האדם שחי בו ורק לאחר מכן נראה יפה גם כלפי הרחוב. מה שמנחה אותי בתכנון הם צרכיהם וחלומותיהם של הלקוחות ותרגומם לקירות. התהליך התכנוני מרתק ודומה לפיצוח של קובייה הונגרית, והאתגר הוא מציאת הסקיצה הנבחרת שתהיה תפורה בדיוק לפי מידותיו של הלקוח בהתאם לאילוצי השטח והתקציב. התהליך אינו מוגבל בכמות הסקיצות, ובסיומו נגזר ממנו סט תוכניות העבודה המקצועיות והמפורטות לבעלי המקצוע השונים.

מיכל מטלון, החדר של ברק (2) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
החדר של ברק. הגוון הכחול העמוק עוטף את המיטה|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, החדר של ברק (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
וכבים לבנים לקיר הכחול וכוכבים שחורים על התקרה|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון, גובה, החדר של שחר (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון (16) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
החדר של שחר. קיבלה את עליית הגג|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון (3) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
מיכל מטלון (אתגר למצוא תכנון נכון וחכם שיענה על כל הצרכים|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון (6) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר

מיכל מטלון, כוננית, גובה (11) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
צילום: עודד סמדר ואסף הבר

טיפים: אם אתם עומדים בפני שיפוץ, חשוב מאוד לבחור מעצב או אדריכל שאתם מתחברים אליו. החיבור הבינאישי בין הלקוחות למעצב קריטי בהצלחת התהליך, וזו הסיבה שאני עורכת פגישת היכרות מקדימה שמטרתה תיאום ציפיות והכרת תהליך העבודה ואבני הדרך.

יש כמה נושאים שלפעמים כשמשפצים נוטים לשכוח מהם בזמן התכנון למרות שהם חשובים מאוד ליצירת חלל נכון:

מקומות אחסון: אם נייצר לנו מספיק מקומות אחסון ייעודים בבית, נצליח בקלות להביא את הבית ממצב של כאוס למצב מסודר שבו לכל דבר יש מקום הגיוני. אלו דברים שצריך לחשוב עליהם בבניית הפרוגראמה. לדוגמה, אם יש לי כלב אני צריכה למצוא מקום לפח האוכל הענק שלו. או אם יש ילדים קטנים, וחדר הילדים רחוק ממרכז הבית, ננסה ליצור מקום אחסון לחלק מהמשחקים קרוב למטבח.

תאורה: לתאורה יש השפעה רבה על התחושה והאנרגיה בבית. תאורה יכולה להרים או להוריד את מצב רוחנו. אם זאת תאורה טכנית במטבח או בחדר העבודה או תאורת אווירה בסלון או תאורת קריאה במיטה. כשהתאורה שלנו לא עונה על הצורך שלשמה היא נועדה, התחושה מתסכלת. לכן חשוב לתכנן את התאורה עוד בשלב תוכניות העבודה.

התאמה לצרכים: נסו להעמיק בחלומות הישנים שלכם ולהבין אם אכן הם מתאימים לכם היום. לדוגמה, הרבה אנשים חולמים על אי גדול במטבח למרות שישיבה ממושכת על בר אינה הכי נוחה, ואם זה אזור האכילה היומיומי שלנו אולי נעדיף ישיבה נמוכה שתאפשר לנו לאכול ולשוחח בערב סביב השולחן באופן הכי טבעי ונוח. הרבה פעמים אנחנו 'אונסים' את השטח רק כי ראינו תמונה יפה בקטלוג.

חלום להמשך: הייתי רוצה מאוד לעצב מסעדה. מושכת אותי התעוזה העיצובית, שברוב המקרים לא מתאפשרת בבתים הנורמטיביים של רובנו.

מיכל מטלון, רחצה, גובה (17) (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
חדר הרחצה|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
מיכל מטלון (צילום: עודד סמדר ואסף הבר)
מיכל מטלון. זה המקצוע שזורם בי|צילום: עודד סמדר ואסף הבר
_OBJ_OBJ

_OBJ

מיכל מטלון - תכנון אדריכלי ועיצוב פנים

הילה עפרי וסיון איינהורן, מעצבות פנים בעלות סטודיו לעיצוב H a n d S 

לדף הפייסבוק של הילה וסיון

במדור הקודם: דירה נקייה מרעלים וכימיקלים
לכל המדורים של "קופצות לביקור"