כל הורה בעולם היה שמח לדעת מה קורה בחייו של הילד שלו כשהוא נמצא רחוק ממנו, בעיקר כאשר מדובר בתינוק או בפעוט שעוד לא יודע לדבר ולענות לשאלה השחוקה ביותר במילון ההורי: "מה היה בגן היום?". מחקר אוסטרלי חדשני ומפתיע רצה לברר מה עובר על ילדים בפעוטונים דרך עיניהם של הקטנטנים, רתם מצלמות לראשיהם של פעוטות וגילה דברים משמחים ומעודדים: גם אם אינם יודעים לדבר, לתינוקות יש טכניקות משוכללות ליצירת קשרי חברות. הם יודעים כיצד להתנהל בקבוצה, ואפילו להצחיק אחד את השני.
"אנחנו לא מבינים עד כמה הם אינטילגנטיים"
במסגרת המחקר של אוניברסיטת צ'רלס סטיוארט האוסטרלית, חיברה החוקרת הראשית ג'ניפר סמסון את המצלמות הקטנות לראשי חמישים ילדים בני 6-18 חודשים ב-11 פעוטונים שונים בעזרת סרטי בד רכים או על גבי כובעים, והם הרכיבו אותם בהפסקות, כל פעם במשך רבע שעה.
"גילינו מיד שלפעוטות הצעירים יש יכולות שלא צפינו אותן", אומרת סמסון. "אלה עובדות שעשויות להרגיע לא מעט הורים מודאגים. התינוקות יוצרים קשר דרך מבטים. קשר עין ישיר, מחוות קטנות אחד כלפי השני, ואפילו על ידי הומור. ילד בן שנה הגיש לילד אחר צעצוע, ואז חטף ממנו אותו שוב ושוב, כמו משחק, עד שלבסוף נתן לו אותו, ושניהם צחקו. כשילדה חדשה הגיעה לפעוטון, אפשר לראות ששאר הילדים באו ללטף אותה ולשחק איתה, אבל הילדה נבהלה מכל תשומת הלב, והם הבינו שהיא פוחדת מהם. כמה ילדים הביאו בדים וכיסו אותה. היא נרגעה. זה עבד".
"המחקר הזה יעזור למחנכים בגנים להבין את מה שרואים הילדים שמולם", מסבירה קרלה נורתהם, מנהלת ארגון הפעוטונים הממשלתי של אוסטרליה, שהשתתף במימון המחקר. "אנשים לא מבינים עד כמה ילדים בגיל הזה הם אינטליגנטיים, כמה יכולות יש להם. כמה הם יודעים לחלוק ולהתנהל כחלק מקבוצה. המודעות החברתית שלהם מדהימה. נדמה לנו שבגיל הזה הם משחקים אחד ליד השני ולא יחד, אבל זה לא נכון. הם מודעים היטב למה שמתרחש סביבם וחולקים בצעצועים ובמרחב. אחד הדברים היפים שנתקלנו בהם היא היכולת של התינוקות בני הפחות משנה האלה לדאוג ולטפל בקטנים מהם. זה מאוד מרגש לראות".
"זה נכון מאוד שילדים מבינים ופועלים הרבה יותר בחוכמה מכפי שאנו נוהגים לתת להם קרדיט", אומרת ענת ליכטר, מלווה התפתחותית. "השאלה היא רק כמה ביטוי נותנים לזה, ועד כמה אנחנו קשובים אליהם. כיום אנו יודעים הרבה יותר על עולמם של פעוטות ותינוקות, ומתוך כך יש לנו יותר יכולת לתמוך בהם. חשוב לזכור שיש לקחת את הדברים האלה בערבון מוגבל, כי זה מאוד תלוי בילד. כמו בכלל באוכלוסיה, יש כאלה שמשתלבים חברתית בקלות, ואחרים שלא. זה משחק כוחות. גם בגילאים האלה יש חלשים ויש חזקים. כדאי לשים לב לכך ולא להניח מעכשיו שהילד פשוט יסתדר חברתית".