כל הורה רוצה שהילד שלו יהיה חכם. זו הסיבה שהורים ממהרים להניח את תינוקם תחת ה'אוניברסיטה' ונותנים לו לספוג תרבות עם 'בייבי איינשטיין' הרבה לפני שזה יודע לזהות את שמו. מטא-מחקר גדול מאוניברסיטת ניו יורק ובית הספר סטיינהארט להתפתחות אנושית יצא לבדוק מה באמת יכולים ההורים לעשות כדי לעודד את האייקיו הצעיר לעלות, מה באמת עובד במציאות, ושבו עם מתכון לילדים חכמים. לא יועיל, לא יזיק.
"כל ילד יכול לרכוש עד שלושים נקודות אייקיו"
המחקר, שהתפרסם בכתב העת 'נקודות מבט על מדע פסיכולוגי', נערך על ידי שלושה חוקרים מובילים, ד"ר ג'ון פרוצקו, ג'ושואה ארונסון וקלנסי בלייר, שעשו אנליזה למידע ממאות מחקרים אחרונים בנושא, זאת על מנת להבהיר אילו פעולות התערבות הורית הן אפקטיביות במציאות כאשר באים לגדל ילד אינטליגנטי. לממצאים שלהם קראו השלושה: "מאגר הנתונים של גידול האינטליגנציה".
"המטרה הגדולה יותר פה היא להבין את טבעה של האינטליגנציה", מוסיף ארונסון. "כיצד והאם ניתן לטפח אותה בכל שלב התפתחותי. זו תחילתה של דרך ארוכה".
על פי תוצאות המחקר, הריוניות ותינוקות שצרכו מאכלים עשירים באומגה 3, או תוספת של החומצה השומנית, הראו תוצאות גבוהות יותר במנת המשכל ב-3.5 נקודות מעל הממוצע. החוקרים מאמינים שלאומגה 3 יש השפעה משמעותית על התפתחות תאי העצב בגוף. לגבי ויטמינים ותוספי תזונה אחרים, כמו ויטמין בי, ברזל ועוד, לא נמצאו הוכחות חותכות.
עוד תגלית היא שילדים מבתים מעוטי יכולת שהושמו בגנים פרטיים איכותיים עשו קפיצה במנת המשכל, של יותר מארבע נקודות, ובחלק מהמקרים אף בשבע נקודות שלמות. "התערבות מוקדמת בחינוך מגדילה את חשיפת הילדים לחומר מאתגר ושמה אותם בסביבה שדורשת מהם להתקדם", נכתב במחקר. "עוד לא ברור אם תוצאות אלה תקפות בעיקר לילדים שבאים מרקע סוציו-אקונומי חלש".
דרך נוספת להחכים את הילד היא להקריא לו הרבה ספרים. הורים שהשתתפו עם ילדיהם בתוכנית במסגרתה קראו יחד ספרים העלו את מנת המשכל בשש נקודות, אך האפקט הזה פועל רק עד גיל ארבע. גם פעולה פשוטה של שליחת הילד לגן בגיל שלוש במקום שיישאר עם ההורה בבית מעלה את מנת המשכל בארבע נקודות, ושוב, כאשר מדובר בגן איכותי בו משקיעים הרבה בקריאה והתפתחות שפה, המספר עולה לשבע נקודות.
"בעיקרון לכל ילד יש אפשרות לרכוש עד שלושים נקודות אייקיו ולסביבה בה הוא גדל יש השפעה ישירה על הפוטנציאל הזה", אומרת דינה פרל, יועצת התפתחותית. "כל דבר שעושים על מנת לאתגר ולסקרן אותו מלידה ועד בכלל, הרי זה משובח. אני לא מאמינה שיש מתכון שמתאים לכל הילדים. כל ילד הוא שונה, ויש לאתגר אותו בדרכים המתאימות לו. מובן שאינטראקציה מרובה עם ההורה תיטיב עמו, חשיפה לשפה משובחת, אתגרים, חשיפה למגוון תחושות, למוזיקה, להתנסות. יש לזכור שמנת משכל אינה הדבר החשוב היחידי, ושילד מחונן שאין לו כישורים חברתיים, או שאינו מפותח רגשית יסבול יותר מילד חכם פחות, כך שיש לקחת את הדברים בפרופורציות הנכונות, ולהעניק לילד סביבה מגרה ומהנה".