"כוכב השבוע" היא מסורת חביבה הנהוגה בגני הילדים. כל אחד מילדי הגן הוא "כוכב" במשך שבוע אחד, שבמהלכו הוא מתבקש להציג את עצמו בפני חבריו דרך הספרים והמשחקים האהובים עליו, לספר על משפחתו ועל תחביביו, ולעיתים אף להעביר (עם ההורים) פעילות לילדי הגן.

גן ילדים (צילום: fatihhoca, Istock)
מחזק את הבטחון העצמי של הילד|צילום: fatihhoca, Istock

"במהלך שבוע זה, הילד הופך מ'עוד ילד בגן' ל'כוכב הגן'", מסבירה שולמית ביסמנובסקי, דוברת ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל ומומחית לגיל הרך. "הוא נמצא במרכז העניינים, עיני כל הילדים נשואות אליו, כולם רוצים להיות חברים שלו, כולם מחפשים את תשומת לבו וכולם מתקרבים אליו יותר מבעבר; גם בבית הילד זוכה לתשומת לב איכותית מבני המשפחה - כשהההורים מכינים איתו מצגת עם תמונות משפחתיות, בוחרים יחד את המשחקים ואת הספרים שיביא לגן וכדומה. כך שבוע זה מהווה עבור הילד והמשפחה סוג של התנעה חדשה למערכת היחסים".

"רוב הילדים ייהנו לראות את עצמם במרכזה של פעילות כזו", אומרת ד"ר נטע רבהון דמתי, ראש החוג לגיל הרך במכללת בית ברל. לדבריה, פעילות "כוכב השבוע" מעמיקה את ההיכרות בין ילדי הגן ויוצרת אקלים של שיתוף פעולה וקבלה. כמו כן, פרויקט זה גם מסייע לילד להבין יותר את צורכי הזולת: הוא לומד שעליו להמתין בתור ולפנות את מקומו לחבריו בשבועות שבהם הם "כוכבי הגן", ובדרך זו מפנים כי עליו לוותר על צרכיו לטובת אחרים.

איך זה שכוכב אחד

לקראת פעילות "כוכב השבוע" ההורים מקבלים מהגננת רשימת מטלות, כגון הבאת תמונות משפחתיות, משחקים וספרים שהילד אוהב, הכנת הפעלה לילדים וכדומה. "בשלב ההכנות, חשוב שההורים יתייחסו לפעילות זו בפרופורציות הנכונות ויעבירו את המסר המתאים לילד. למשל, שיסבירו לו: 'השבוע תציג בפני הילדים צדדים חדשים שלך שהם עדיין לא מכירים - תספר להם על האחים שלך, על סבא וסבתא, על הדברים שאתה אוהב לעשות'. כדאי להימנע משימוש במשפטים מוגזמים כמו: 'השבוע אתה אלוף האלופים של הגן', 'השבוע אתה מלך הגן' וכדומה", אומרת ד"ר רבהון דמתי, ומייעצת כיצד להתכונן לשבוע הפעילות בגן:

זכות הבחירה: חשוב לשאול את הילד מה הוא רוצה להביא לגן בשבוע שלו, ולאפשר לו לבחור את הפעילות. למשל, אם הוא מבקש להביא כדורים לגן, לזרום איתו.

כולכם שחקו נא איתי: חשוב למצוא פעילויות המציגות את הילד, אך גם כאלה שיהיו אטרקטיביות בעיני ילדי הגן. רצוי לבחור בפעילויות יצירתיות ומסקרנות, או בפעילות שבסיומה יהיה תוצר מוחשי והילדים יוכלו לקחת אותו הביתה ולספר אודות החוויה.

אבא בא, סבא בא: מעורבות משפחתית מעניקה ביטחון לילד ומספרת אודותיו דברים שחבריו אינם מכירים, וזו הרי המטרה. אם אחד ההורים או הסבים יכול לתרום לפעילות כוכב השבוע, כדאי לצרפו. לדוגמה, סבתו של הילד תאפה ותביא לילדי הגן את העוגיות האהובות עליו.

קשר משפחתי: ביסמנובסקי מציינת כי אחת הפעילויות הפופולריות בפרויקט היא הכנת מצגת תמונות משפחתית, שבה "כוכב השבוע" מציג תמונות שלו עם משפחתו המורחבת (כולל חיות המחמד) על גבי פלקט גדול. בעזרת התמונות הילד מספר על בני משפחתו, על הקשרים ביניהם ועל אירועים ובילויים משפחתיים.

בלדה בין כוכבים

הצלחת הפרויקט תלויה בשיתוף פעולה בין הגננת להורים, וחשוב למצוא את האיזון בין רצונות ההורים לצורכי הגן. "רוב ההורים יסתפקו במילוי המשימות שקיבלו מהגננת. בשני הקטבים, נמצא מצד אחד את ההורים שיעשו את המינימום הנדרש ואולי אף יגלו התנגדות בשל המטלות המעמיסות עליהם, ומצד אחר את ההורים המעורבים המבקשים לפצוח ביוזמות גרנדיוזיות משלהם", אומרת ד"ר רבהון דמתי.
לדבריה, במקרה שההורים מתנגדים להפעלה בשל ההשקעה הנדרשת מהם, מומלץ לגננת ליזום עימם שיחה מקדימה לפני תחילת הפרויקט, שבה היא תספר להם על פעילויות שנעשו בשנים הקודמות, תציע להם רעיונות ותסייע להם למצוא פעילויות מתאימות. באשר להורים המעורבים, כדאי בשיחה המקדימה לציין בפניהם כי יוזמתם תתקבל בברכה, ובלבד שתתאים לנהלים ולערכים שמקדם הגן. למשל, אם הגן מקדם ערכי תזונה נכונה, יש להסביר להורים המבקשים לערוך פעילות המשלבת אוכל, כי מותר להכניס לגן רק מאכלים בריאים.

אישה באדום משחקת עם שלושה ילדים בגן שקוף (צילום: matka_Wariatka, Istock)
שיתוף הפעולה של ההורים בהכנות חשוב לילד|צילום: matka_Wariatka, Istock
ביסמנובסקי מדגישה כי ברוב המקרים היוזמות של ההורים מתקבלות בברכה, וכל הורה יכול לזרום עם הרעיונות המתאימים לילדו, ובלבד שהדבר יגרום לילד לחיוך, לשמחה ולהעלאת הדימוי העצמי. בהקשר זה היא מספרת על "כוכבת שבוע" מיוחדת: "באחד הגנים, 'כוכבת הגן' שאהבה מאוד ללבוש שמלות, הביאה לגן את כל השמלות מהארון שלה ונתנה לילדות ללבוש אותן. בסוף השבוע נערכה בגן 'תצוגת אופנה' בכיכובן של כל הילדות, שהחליפו שמלות והילכו על הבמה המאולתרת משולחנות הגן, בליווי מוזיקה".

מה לגבי ילדים ביישנים המתקשים להיות במרכז הבמה?
ד"ר רבהון דמתי: "הפרויקט נועד לסייע לכלל הילדים ליצור קרבה גדולה יותר עם ילדי הגן. ועדיין, כשמדובר בילדים ביישנים יש לכבד את רצונם ולנהל עימם סוג של טנגו זהיר. יש ילדים שמלכתחילה מעדיפים להיות בצד, אך אחרי שהם חווים את החוויה של להיות במרכז - הם נהנים. לכן חשוב מאוד שתהיה מעורבות הורית במיוחד אצל ילדים אלה. פעילות בסיוע ההורים תעניק להם ביטחון ותהווה מנוף לשחרור".
ביסמנובסקי: "הפרויקט נועד לסייע לילדים ביישנים בהעלאת הדימוי והביטחון העצמיים. בזכות פרויקט זה, ילדים עם דימוי עצמי נמוך מקבלים זריקת עידוד רצינית. הדימוי העצמי שלהם משתפר פלאים, כמו גם היכולת לשילוב חברתי. מומלץ להתחיל את הפעילות בגן עם אחד הילדים שיש לו ביטחון עצמי ויכול לשמש דוגמה לחבריו, ובשבועות הבאים לבחור בילדים בעלי ביטחון עצמי נמוך כדי לקצר להם את הזמן שבו הם חשים 'חלשים' לעומת חבריהם. בדרך כלל לאחר שבוע זה, הביטחון העצמי שלהם עולה ומצבם החברתי משתפר".

מחפשים רעיונות לפעילויות לכוכב השבוע? הנה כמה הצעות:

ביום ראשון: מעניקים לכוכב הגן את "שרשרת הכוכב" בטקס חגיגי. הכוכב מכין בבית פלקט עם תמונות משפחתיות, תולים את הפלקט על הקיר, והוא מספר לילדים על משפחתו, על פעילויות משפחתיות האהובות עליו וכדומה.
ביום שני:
הכוכב מביא מהבית את המאכל הביתי האהוב עליו ומחלק לילדים.
ביום שלישי:
הכוכב מביא מהבית צעצועים ומשחקים אהובים ומשתף את הילדים.
ביום רביעי: הכוכב מביא מהבית ספרים שהוא אוהב ובוחר איזה סיפור תספר הגננת לכל הילדים.
ביום חמישי:
הילדים מכינים לכוכב השבוע אלבום ציורים וברכות. האלבום מוגש לכוכב הגן בטקס קבלת השבת.
ביום שישי:
הורי הכוכב מוזמנים להשתתף בקבלת השבת בגן ולהכין פעילות לילדים יחד עם כוכב השבוע, כמו שעת סיפור, הצגה, יצירה, אפייה וכדומה.

הכתבה התפרסמה באתר allmag לקבלת גיליון במתנה לחצו כאן

>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" כבר עשיתם לייק?

>> איך בוחרים גן ילדים?