לצד השמחה וההקלה על החזרה לשגרה ולמסגרות, מגיעות גם החרדות והדאגות של מה יהיה, ואיך יהיה. "סביבה, תקשורת בין אישית ומטרות חינוכיות, אלו שלושת הדברים שהורים צריכים לשים לנגד עיניהם", אומרת ענת אשד, מנחה בכירה במכון אדלר. אנחנו רוצים שלילדים שלנו יהיה הכי טוב, בכל רגע ורגע, כשאנחנו איתם ובלעדיהם. אבל איך נדע מתי המצב הוא כזה, או לחלופין מתי לא טוב להם? ענת אשד, מנחה בכירה במכון אדלר וקרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה, ובעלים של "מרכז הפיל הצבעוני לטיפול במשפחה", מציינות רשימת סימנים שדרכם תוכלו לחוש את מצבו של ילדכם. חשוב מאוד לציין, כי סימן אחד בלבד אינו אמור להדליק לכם נורה אדומה, אלא רק כאשר מתקיימים מספר סימנים יחד במשולב, לאורך זמן וללא שיפור, וישנה גם רגרסיה בבית. ההורים צריכים להיות עם האצבע על הדופק, ומצד שני גם לא למהר לשפוט ולהסיק מסקנות.
>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" עשיתם לייק?
תחקיר
ראשית, חשוב לחקור על הגן, להיות ערניים למה שאומרים הורים אחרים, לשמוע דעות, בקיצור, לעשות שיעורי בית. כמובן לא לחרוץ דעה לפני שפוגשים את הצוות ולא להסתמך רק על דעות אחרות. אבל להיות עם אוזניים קשובות וערוצים פתוחים. מומלץ מאוד לערוך ביקורי פתע בגן, בשעות שונות במהלך היום.
עצמאי בשטח
הילד ניגש לבד לצעצועים, לא מבקש רשות על כל דבר, מתנהג באופן עצמאי ולא פסיבי. תוכלו לזהות התנהגות זאת גם בדקות המעטות שאתם מבלים איתו בגן. אם הוא הססני זה יכול להיות האופי שלו, ויותר הגיוני שזה יהיה בתחילת השנה מאשר באמצע השנה. אם הפסיביות מתמשכת, זה יכול להיות רמז.
סדר יום תקין
האם הילד אוכל וישן טוב בגן? ילד שלא טוב לו יחווה קושי להירדם ויעשה שביתות רעב, אם לא טוב לילדים קשה להם לשחרר.
נפרד מחפץ מעבר
האם הילד מצליח להיפרד מהמוצץ או מחפץ המעבר שלו בקלות יחסית, עם הכניסה לגן או כמה דקות אחרי? אם הילד עדיין דבוק למוצץ או לבובה, אם הוא מרגיש זקוק לביטחון שזה מייצר, ולא מצליח לשאוב את זה ממקומות אחרים, זה יכול להיות סימן נוסף.
התקשורת הבינאישית של הצוות
פניות רגשית
האם הילד משתף בבית תכנים שלמד? הוא חוזר ושר בבית את כל השירים שלמד בגן? יודע מושגים ומילים שלא לימדתם אותו בבית? הדבר יכול להעיד על פניות רגשית ללמידה. בגילאי טרום דיבור - האם הילד למד לאכול לבד, או שיש התפתחות ביכולת העסקה העצמית שלו, או המשחק המשותף? סימן שהוא פנוי ללמוד את זה בגן.
הסאונד של הגן
תקשיבו ל"פסקול" של הגן. יש רעש, בעיקר של בכי, ולא של ילדים צוחקים ומדברים? יש גנים שבהם הילדים כעוסים, עייפים, עצבניים, וכל הזמן בוכים שם, זה סימן שמשהו שם לא תקין. כמובן שאין זה הוגן לקבוע דעה זו בחודש או בחודשיים הראשונים, כאשר הילדים לא התרגלו עדיין למסגרת, אלא בתקופה שלאחר ההסתגלות.
משך הבכי
אם הילד בוכה בבוקר מספר דקות ואחר כך נרגע ונכנס לענייני הגן, זה נורמטיבי. הבכי בבוקר יכול להימשך זמן רב, כי הילד מעדיף להישאר בבית עם ההורים. אבל כל עוד כאשר הוא נכנס לגן הבכי מפסיק, זה בסדר.
תחושות הילד לגבי הצוות
האם הילד מדבר באהבה ובשמחה על צוות הגן? אם מדובר בילד קטן שרק מתחיל את רכישת השפה, אפשר להגיד לו את שמות אנשי הצוות ולבדוק איך הוא מגיב לשמות האלו - האם הוא מחייך, שמח, חוזר אחרי השמות בהתלהבות או מביע רגש אחר?
הצעה למשחק: שחקו עם הילדים בגננת עם שני ילדים בגן. תנו לילד את תפקיד הגננת, ומן הסתם הוא ישחזר את השפה וההתנהלות שהוא פוגש ביומיום, כך תוכלו לשמוע הרבה דברים. בדקו האם השפה שלה פוגעת, מעליבה, לא נעימה, מענישה, או מכבדת, נעימה ומעצימה, שזו אנו רוצים שיחווה.
יחס הילד לצוות
האם הילד הולך לגן באמת בשמחה וחיוך, רץ לשער ונכנס עם ביטחון? מחבק את אנשי הצוות חיבוק אמיתי ולא אוטומטי או מתוך הרגל. כשאשת צוות מתקרבת לילד האם הוא רגוע ולא נלחץ? האם הוא יוצר איתה קשר עין ונענה אליה?
אשד מוסיפה כי חשוב לזכור שלא נוכל למצוא את הגן האולטימטיבי במאה אחוז, והילדים מספיק חזקים להסתדר. כל עוד לא מדובר בקו אדום של אלימות או חלילה התעללות, ההורים יכולים לשחרר ולפתח גמישות, כי באופן זה הילד נחשף לדרכי התנהלות שונות ודבר זה ירחיב לו את זווית הראייה.