בסרטון שרץ ברשת השבוע נראה נהג רכב מתעד רכב שנכנס לכיכר ופתאום הדלת נפתחת וממנה מתגלגל פעוט קשור בתוך כיסא היישר לכביש. כבר נרגיע אתכם שלפעוט כנראה שלום, שכן המשטרה לא קיבלה דיווח על המקרה, אבל זה רק מבהיר דבר חשוב אחד: כמה חשוב לעגן את הכיסא לרכב.
באופן כללי, יש 3 שיטות שמטרתן לקבע ולעגן את המושב לכיסא:
איזופיקס קשיח: חיבור הכיסא באמצעות חיבור קשיח אל טבעות מתכת הקבועות ברוב סוגי הרכב.
איזופיקס גמיש: חיבור הכיסא באמצעות רצועות אל אותן טבעות מתכת ברכב.
חגורת הבטיחות: חיבור באמצעות חגורת הבטיחות המתחברת לכיסא של הרכב.
החיסרון הגדול בשתי השיטות האחרונות נובע מכך שהן מועדות לטעויות אנוש המתרחשות בעת חיבור לא מספיק טוב או מקצועי. האיזופיקס הקשיח לעומתן, מפחית את הטעויות הנובעות מקשירה לא נכונה או מחיבור רופף מידי מאחר שהוא קבוע וזהה בכל רכב ואינו דורש מיומנות או כוח פיזי לצורך עיגון אפקטיבי. לכן, בשורה התחתונה – אל תתפשרו על מושב שלא כולל איזופיקס קשיח.
מבחינה בטיחותית אין הבדל בין סל קל עם בסיס או בלי בסיס כל עוד הם בעלי תקן ומשתמשים בהם נכון , כלומר מבצעים עגינה נכונה לרכב בכל נסיעה. ההבדל העקרוני ביניהם הוא שבסל קל עם בסיס יש לעגן פעם אחת את הבסיס לרכב ולא נדרשת עגינה חוזרת בכל נסיעה. לעומת זאת, כאשר משתמשים בסל קל ללא בסיס, בכל נסיעה יש לעגון מחדש או לכל הפחות לוודא כי קיימת עגינה נכונה, וזה משפיע הן על נוחות השימוש והן על שימוש נכון בעגינה נכונה מדויקת שדורשת זמן ותשומת לב.
לשאלת מיליון הדולר: מיהו כיסא הבטיחות הכי טוב בשוק? אין תשובה ברורה אחת, אבל יש כמה כללים שיעזרו לכם לשמור על בטיחות הילדים:
- המושב האחורי הוא הבטוח ביותר להסעת ילדים כולל תינוקות. הנחיית הבטיחות של ארגון 'בטרם' וארגוני בטיחות ברחבי העולם, היא להסיע ילדים כשהם יושבים במושב האחורי ברכב עד גיל 13. זהו המקום הבטוח ביותר עבורם, מכיוון שמרבית תאונות הרכב מערבות בצורה כלשהי את חזית הרכב. לכן, כאשר ילדים יושבים במושב האחורי, אנו מרחיקים אותם מאזור הסכנה. בנוסף, כדי למנוע מקרים כמו פתיחת הדלת באמצע הנסיעה על ידי הפעוט (מה שככל הנראה התרחש בסרטון), מקמו את הכיסא במושב האמצעי.
- הנחיית הבטיחות היא שמלידה ועד גיל שנתיים ומשקל 9 ק"ג לפחות תינוקות יושבים נגד כיוון הנסיעה בסלקל או במושב בטיחות משולב המתאים לעגינה לרכב נגד ועם כיוון הנסיעה. הסיבה לישיבה נגד כיוון הנסיעה היא שכשבולמים את הרכב, גוף הילד נע במהירות רבה לעבר כיוון הנסיעה וסופג את מרב האנרגיה המופעלת בעת הבלימה, באמצעות הרתמות איתן הוא חגור. מאחר והמבנה הפיסיולוגי של התינוק או הפעוט אינו מפותח מספיק, גופו יתקשה לספוג את האנרגיה המופעלת עליו והתוצאות עלולות להיות חמורות ואף קטלניות. לעומת זאת, בעת ישיבה כנגד כיוון הנסיעה, גוף הילד נבלם על ידי גב מושב הבטיחות, ובכך מעניק לו שטח פנים גדול יותר לספיגת האנרגיה.
- ודאו כי הכיסא שבחרתם מתאים לגילו של הילד, משקלו וגובהו. מכון התקנים הישראלי מאשר ייבוא של כיסאות בטיחות העומדים באחד משני תקנים: התקן האירופאי או התקן האמריקאי. על כל כיסא בטיחות חייבת להופיע מדבקה או הטבעה של מספר התקן. ודאו שתאריך ייצור מושב הבטיחות סמוך למועד הרכישה. תאריך הייצור מוטבע על גב המושב או בתחתיתו. כדאי לדעת כי מומחי הבטיחות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצים לא להשתמש בכיסא בטיחות יותר מעשר שנים. ההמלצה הזו תקפה גם לכיסאות שלא היו כלל בשימוש בחלק או בכל התקופה.
- תמיד תבדקו שהילדים חגורים כמו שצריך. הרצועות האמורות לצאת מגובה הכתף, צריכות להיות מהודקות כך שלא ניתן ליצור בהן קיפול, כלומר שלא יוותרו עודפי רצועה, אך כמובן להקפיד שלתינוק יהיה נוח והוא נושם לרווחה. אם הילד שלכם שוקל יותר מ-18 ק"ג, או כאשר הכתפיים שלו גבוהות יותר מהחריצים העליונים מהן יוצאות רצועות מושב הבטיחות שלו, או כאשר אוזניו גבוהות יותר מגב מושב הבטיחות סימן שהגיע הזמן לעבור לבוסטר.
- בכל כסא בטיחות יש להשתמש לפי הוראות היצרן. בכל נסיעה ולו הקצרה ביותר להקפיד לחגור את הילדים. נסיעה ברכב ללא מושב בטיחות, גם אם היא קצרה, עלולה להיות קטלנית. בלימה מהירה של הרכב בעקבות התפרצותו של ילד לכביש, או עצירה פתאומית של המכונית שלפניך עלולה לגרום להעפה של פעוט לא חגור אל שמשת המכונית. שימוש במושבי בטיחות מפחית באופן משמעותי את שיעורי התמותה והפגיעה של ילדים. ע"פ התיקון לתקנת התעבורה, ילדים עד גיל 8 חייבים לשבת ברכב חגורים בהתקני ריסון מתאימים לגילם ולמשקלם.