מיכל דליות (צילום: אלדד רפאלי)
נשארה בקשר עם המשפחות. מיכל דליות|צילום: אלדד רפאלי
כשמיכל דליות, סופר נני בשבילכם, נכנסת לחיים של המשפחות שמזעיקות אותה – נראה שהיא משנה את האווירה בבית כבמטה קסם; כל שינוי קטן בטון, כל מחווה שההורים עושים תחת הדרכתה הצמודה – נותנים תוצאות מיידיות. כחלק מהתהליך סופר נני מציידת את המשפחות בשלל עצות וחיזוקים, וגם ברשימת חוקים, כאלה שלעיתים מתנגשים חזיתית עם הרגלים חזקים שנטמעו במשך שנים. אבל מה קורה שבוע או חודש אחרי שמיכל יוצאת מהבית? מה המצב אחרי שנה? פגשנו את המשפחות שעברו את התהליך, כאלה שהצופים כבר מכירים וכאלה שתכירו לאורך העונה הקרובה, ושמענו מהם איך מכניסים את השינוי לחיי היום  יום.

"ליאור הפך לחבר הכי טוב שלי"

ליחן וחיים אבוקסיס פנו לסופר נני לפני כשנתיים, בעקבות מערכת יחסים מורכבת במיוחד עם בנם הבכור ליאור, שהגיעה למצב קיצוני של קצר בתקשורת. מיכל זיהתה את החוסר של ליאור בתחושת אהבה, קבלה וביטחון, והנחתה את ההורים, צעד צעד, כיצד להתקרב מחדש לבנם. שנתיים עברו מאז  אותו מפגש משמעותי, וליחן מתארת היום משפחה שונה לחלוטין: "הרבה השתנה, גם בליאורי וגם בנו. יש תקשורת טובה יותר, יש אהבה והבנה. בעבר התקשורת היתה של כעס, והיום היא ממקום אחר לגמרי. ליאור הפך להיות החבר הכי טוב שלי". גם חיים מדווח על שינוי לטובה ומספר בגאווה שליאור התקבל לכיתת מדעים, פעיל חברתית ולוקח חלק במועצת התלמידים. "כל הסביבה מרגישה בשינוי", הוא אומר.

בעקבות המפגש עם סופר נני ובהמלצתה שינוי משמעתי נוסף התרחש, וליחן, שעד אז הייתה בבית, התחילה לעבוד. "יש לי עוד משהו מרכזי בחיים", היא מספרת, "היה קצת קשה להתרגל, אבל עכשיו הכל מאורגן. הייתי חייבת את זה לעצמי". מי שתומך בצעד וגם מבלה בעקבותיו זמן רב יותר עם הילדים הוא חיים, שמספר על הקשר החזק שנוצר, ועל בילויים משותפים. 

איך מתחילים בעצם כזה שינוי, רגע אחרי שמיכל יוצאת מהדלת?
"קודם כל, מיכל נשארה בקשר, יכולנו לפנות אליה. בהתחלה כל הזמן שיננתי בראש את ההמלצות שלה, ולאט לאט זה תפס. זה לא פשוט, אבל כשאני רואה איפה אנחנו היום – זה שווה", אומרת ליחן, וחיים מוסיף: "זה לא קל,  יש עליות וירידות, אבל כשמתמידים - יש תוצאות".

סופר נני: משפחת אבוקסיס (צילום: mako)
משפחת אבוקסיס: "יש תקשורת טובה יותר, יש אהבה והבנה"|צילום: mako

סופר נני מגיעה למשפחת אבוקסיס - צפו בפרק המלא

 "היינו בית עצוב, מיכל הכניסה שמחת חיים הביתה"

כשסיוון ורוני סאיג מנסים לתאר את התהליך שעבר עליהם מאז הביקור של סופר נני, הם מסכמים אותו במשפט: "אנחנו לא באותו מקום, תרתי משמע". בני הזוג, שחיו בבית הוריה של סיוון, פנו לסופר נני אחרי שאמה של סיוון, שלקחה חלק מרכזי בגידול הילדים, נפטרה. אורי, בנם הבכור, שהיה אז בן ארבע, התקשה במיוחד להתמודד עם הפרידה, אך גם סיוון ורוני, שהתרגלו לליווי צמוד של הסבתא התומכת, התקשו למצוא את מקומם מחדש כהורים. רק אחרי המפגש עם סופר נני מיכל החליטו בני הזוג לעבור דירה ולצאת לדרך עצמאית. "התהליך שעברנו עם מיכל היה אינטנסיבי, והמבחן היה כשהיא עזבה", אומרת סיוון. "כשגרנו בלוד חיפשנו דמות שתחליף את מה שאמא שלי הייתה עבור אורי, מישהו שיתמוך, לא הבנו שזה התפקיד שלנו. כשעזבנו, הפכנו למשפחה".

השינוי, מסכימים בני הזוג, הוא מדהים, בעיקר בכל הנוגע לאורי, שמילד מפונק ותלותי הפך לילד חברותי ואהוב. "חששתי מאד מההשתלבות שלו בגן", מודה סיוון, "אבל כבר באסיפת הורים הראשונה הגננת אמרה שהיא לא מבינה למה דאגתי, כי אורי מוקף חברים". "פעם הכל איתו היה טכני, זאת הייתה מלחמה יומיומית", נזכר רוני. "הייתי מראש בא אליו בגישה טעונה, אבל מיכל עשתה לי את הסוויץ'". הסוויץ' של מיכל מגיע עם התוספת המוכרת של לוח החוקים, וסיוון מספרת שגם בבית החדש הלוח תלוי בגאווה בחדר המשחקים: "אני עוברת לידו, מתרעננת, וממשיכה".

מה השינוי הכי משמעותי שמיכל הביאה?
"זה לא דבר אחד, זה הרבה דברים. מיכל נתנה לנו איכות חיים. היינו בית עצוב והיא הכניסה שמחה הביתה".

סופר נני: משפחת סאיג (צילום: mako)
משפחת סאיג: "מיכל נתנה לנו איכות חיים"|צילום: mako

"לא עומדים בחוקים כל הזמן, וזה בסדר"

גם בבית של עדי וסיוון דרום החוקים של סופר נני היו תלויים על הקיר זמן רב, ולמעשה הוסרו ממנו רק לאחרונה, כשהבית עבר שיפוץ קל, עקב כניסתה של טליה התינוקת למשפחה, אחות לדן ולהראל. "עצם זה שהחלטנו להגדיל את המשפחה זה מעיד שיש פה תהליך ורצון להשתפר מבחינתנו", אומר עדי, ומודה שלא תמיד קל לשמור על החוקים: "יש תקופות של לחץ, של שינויים, לגדל שלושה ילדים וכלב זה לא פשוט". אז מה קורה כשלא עומדים בכללים שהציבה סופר נני מיכל? סיוון מודה שיש רגעים שמפספסים, אבל לא נלחצת מהעניין: "זה שלא עומדים כל הזמן בחוקים זה בסדר, אנחנו בני אדם, מה שחשוב זה התהליך שעברנו עם מיכל. אנחנו יכולים לראות שאנחנו טועים ולתקן, ולא להישאר במקום של הטעות ולחשוב שאנחנו צודקים".

סיוון ועדי הזעיקו את סופר נני כי הרגישו שההתמודדות שלהם עם הילדים בעייתית. עדי ניסה להקפיד על המשמעת, סיוון נטתה לגונן  – והאווירה בבית הייתה טעונה, גם בין בני הזוג עצמם. היום, מדווחים שניהם, האווירה בבית השתנתה לחלוטין: "התחלתי לצחוק, לשמוח וליהנות, התחלנו לצאת, ללכת לחברים. ראיתי שהילדים שלי נאהבים - וזה כיף", אומרת סיוון, ועדי מסכים: "השכנים אומרים – 'יש לכם ילדים חבל על הזמן', זה ממלא אותי בגאווה גדולה".

מה הכלי הכי חשוב שקיבלתם?
"מודעות. הכי חשוב זה להיות מודע לעצמי ולהתנהגות שלי מול הילדים. סיוון כאן לעזור לי, היא מאזנת אותי ואני אותה. שיתוף הפעולה בינינו מצליח".

סופר נני: משפחת דרום (צילום: mako)
משפחת דרום: "הכי חשוב זה להיות מודע לעצמי ולהתנהגות שלי מול הילדים"|צילום: mako

 "פעם פחדתי להישאר לבד עם הילדים. היום יש לנו חיבור מדהים"

ירדן לוי מצאה את עצמה, אמא צעירה עם שלושה ילדים שמספקים לה תעסוקה מסביב לשעון, מעבירה את רוב שעות היום בין מריבות וצעקות, ופשוט הרגישה שנגמרה לה הסבלנות. אייל, בעלה, לא ממש שיתף פעולה, מה שכמובן לא תרם לזוגיות של השניים ולאווירה בבית באופן כללי. סופר נני מיכל ליוותה את המשפחה, הציבה כללים והביאה לשינוי, אבל מאז חלפו חודשים ארוכים. "הרבה השתנה", אומרת ירדן, "חלק מהחוקים של סופר נני נשארו ואת חלקם החלטנו לא לאמץ בסופו של דבר, אבל ההבדל הוא שעכשיו יש לנו את הכלים להתמודד".

תהליך השינוי האמיתי, מספרת ירדן, מתרחש ללא נוכחותה של סופר נני: "אני תמיד אומרת שברגע שמיכל יוצאת – מה שנשאר זה אנחנו. אם נעבוד – השינוי יישאר". ובכן, השינוי במשפחת לוי נשאר, ובגדול. ירדן, שבעבר כמעט ולא עזבה את הילדים – עשתה מהפך של ממש והתחילה ללמוד חינוך, מהלך שהתאפשר גם בזכות השינוי במערכת היחסים של אייל עם הילדים. "התהליך יצר חיבור מדהים עם הילדים", אומר היום אייל, "אנחנו אוכלים ארוחת ערב ביחד, אני מקלח אותם, מספר סיפור. זה השינוי הכי מהותי שעברתי". בעבר, הוא מודה, זמן שבו הוא היה נשאר לבד עם הילדים הוא נתפס בעיניו כסיוט, אבל הכלים שקיבל שינו את המצב. "בפעם הראשונה שירדן הלכה ללמוד ונשארתי איתם לבד הייתי בהלם, וגם היה קצת בלגן – אבל זה הלך והשתפר בצורה מדהימה", הוא משחזר ומספר בגאווה שהיום הוא נוהג לבלות עם הילדים ולצאת איתם לטיולים לא רק כשירדן עסוקה, אלא בשביל הכיף.

אז מה הכלל שהכי תפס בבית?
"לא אוכלים מול הטלוויזיה!" מכריזים ירדן ואייל בחיוך, אך מבקשים להוסיף: "זה לא שהכל מושלם ואין צעקות וריבים, עדיין בא לפעמים לארוז מזוודה ולצאת לנופש, אבל מבינים שזה בסדר שיש גם את הקטעים האלה, ובעיקר- אנחנו פה אחד בשביל השני, וזה  כבר שווה הכל".

סופר נני: משפחת לוי (צילום: mako)
משפחת לוי: "התהליך יצר חיבור מדהים עם הילדים"|צילום: mako

>>רוצים להתייעץ עם מומחים בנושאי הורות? היכנסו לעמוד הפייסבוק של "סופר נני"

סופר נני חוזרת: שני ב-21:30