ויין (Vine), הרשת החברתית של הסרטונים הקצרצרים, הולכת ותופסת תאוצה בזמן האחרון. לא הכרתם? גם אנחנו לא, עד שנחשפנו לאחד הטרנדים הקורעים של התקופה האחרונה: מדובר בסרטונים משפחתיים של אבות שמצליחים לדחוס לתוך כמה שניות את כל מה שמצחיק במשפחה הספציפית שלהם ובקונספט המשפחתי בכלל. המשפחה שהיא ללא ספק הכוכבת הרשמית של הטרנד המדובר היא משפחת אה בי (כך היא נקראת ברשת), שמתועדת על ידי אנדרס, אב המשפחה, וצברה כבר למעלה משני מיליון עוקבים בווין וכמעט ארבעה מיליון לייקים בפייסבוק.
מדובר במשפחה סטנדרטית מטורונטו, קנדה, אבא, אמא ושני ילדים בגיל טרום התבגרות, כולם מלאי כריזמה, הומור עצמי וחיבה לראפ ולריקודים ספונטניים בכל מקום ובכל זמן. הסרטונים שלהם מתארים סיטואציות משפחתיות שכולנו מכירים, מנקודת מבט משעשעת עד קורעת מצחוק.
״אנחנו יוצרים את הסרטונים כבר כמעט שנתיים״, אומר אבא אנדרס. ״הכל התחיל אחרי שהורדתי את אפליקציית וויין אחרי שקראתי המלצות עליה, והתחלתי לשחק בה עם ילדי וליצור איתם סרטונים, אז הם היו בני שש ושבע. אחד הסרטונים שעשינו הגיע לעמוד הסרטונים הפופולריים של וויין, ומשם זה פשוט התגלגל. אני חנון כזה של אינטרנט שעובד בתחום המחקר, והיה חשוב לי לראות אם אנחנו יכולים להמשיך לייצר סרטונים נקיים מגסויות ולהמשיך להצחיק אנשים. עבורנו כל העניין זה לעשות צחוקים ביחד״.
לא פשוט להמשיך ולייצר תוכן לעמוד פופולרי כל כך, ומשפחת אי בי עובדת בצורה פחות או יותר שיטתית: אנדרס אחראי להביא את הרעיונות, האישה והילדים מאשרים ואז יוצאים לצלם, אך אם למישהו יש רעיון שזורם לכולם בטבעיות – מבצעים אותו על המקום. ״לרוב הסרטונים שקורים באופן ספונטני יותר מצליחים מאשר אלה שחשבנו עליהם מראש״, מודה אנדרס.
מבין בני המשפחה בתו של אנדרס הפכה לכוכבת האמיתית של הפרויקט, הסרטונים שבכיכובה פופולריים במיוחד והיא כבר שכתה לכינוי משלה – "מיס מאנקי": ״אני לא מפסיק לצחוק כשאני רואה אותה. היא יודעת לשמור על פרצוף רציני לגמרי, בעוד שאני נלחם שלא להתפקע מצחוק״.
כשהוא נשאל למה אפליקציית ויין מצליחה כל כך דווקא בקרב אבות אנדרס מודה שאין לו תשובה, אבל מספק השערה: ״יכולת הריכוז שלנו קטנה יותר. עבורי, האורך של סרטון ויין הוא בדיוק מושלם. אני לא יכול לכתוב בלוג ארוך ומחושב על החיים שלי, למשל. אין סיכוי. אשתי יכולה היתה לעשות את זה, מצד שני, בלי שום בעיה״.
המשפחה יצרה כבר מאות רבות של סרטונים, שנאספו לסרטי יוטיוב באורך של עד 40 דקות. מעבר לזה הם מעלים גם סרטוני יוטיוב ארוכים יותר, עם שירים, מערכונים וריקודים, ומיס מאנקי שולטת ביד רמה גם בחזית הזו.
בני המשפחה מצליחים לשלב את הפלז׳ר הזה במעט ביזנס, ומדי פעם מקדמים מוצרים בסרטונים שלהם ובחשבונות האינסטגרם והטוויטר שלהם. אנדרס מספר שהם מקבלים גם לא מעט פניות מילדים מבתים הרוסים, שמודים להם על השמחה שהם מכניסים לחייהם. "זה מאוד נוגע ללב", אומר אנדרס, "כל עוד כיף לנו, נמשיך עם זה״.