לפי נתוני המועצה הארצית לצרכנות, משפחה ישראלית ממוצעת יכולה לחסוך כ-5,000 שקל בשנה בקניות בסופרמרקט אם תדע להתנהל בצורה חכמה יותר. רשתות הסופרמרקטים עושות ויעשו הכל כדי ללכוד אתכם ברשת, אם זה דרך מבצעים, סידור מדפים בצורה מסויימת, מכירת מוצרים ליד הקופות ושאר שיטות מגוונות. בעזרת אתר mysupermarket הכנו לכם מספר טיפים שיעזרו לכם לייעל את הקנייה ויחסכו לכם עשרות עד מאות שקלים בכל פעם שתגיעו לסופר.
1. הכינו רשימה מראש. פעמים רבות, כשאנו הולכים לעשות קניות אנחנו מגיעים עם רשימה בראש ולא עם רשימה שמוכנה מראש. כאן נכנסת לתמונה מכונת הפיתויים המשומנת של הרשתות עם הצעות מפתות לרכישת מוצרים נוספים. בדרך כלל הקונים רק בבית מגלים בעצם שאין למוצרים האלה שימוש או דורשים. גם בקנייה דרך אתר האינטרנט ניתן לעשות רשימות מראש ולבחור רק את המוצרים שאתם צריכים. זכרו, רק אתם יודעים בדיוק מה אתם צריכים.
2. קנו במעדנייה במקום מוצרים ארוזים. חלק מהמוצרים בישראל הם מוצרים בפיקוח, וחלקם, בעיקר מוצרי חלב ובשר נמכרים גם במעדניות. חברות המזון מרוויחות הרבה מאוד כסף על מכירת מוצרים ארוזים שעלותם לרוב גבוהה יותר. אם תקנו, לדוגמא, 100 גרם גבינה צהובה עמק 28% במעדנייה תשלמו 4.45 שקלים. אך אם תקנו את אותה גבינה באריזה מהמקרר בסופר תשלמו הרבה יותר: 7.03 שקל ל-100 גרם.
3. השוו בין סלים ברשתות שונות. זכרו כלל מאוד פשוט: אין רשת זולה, יש סל זול. הבדלי המחירים קיימים גם בין הרשתות עצמן. מחיר סל ברשת אחת בתל אביב אינו דומה למחיר אותו סל בדיוק באותה רשת בחיפה. באינטרנט, לדוגמא, תוכלו למצוא השוואות מחירים מדוייקות של כל הסלים ברשתות המובילות ולבצע הזמנה או אפילו לפצל אותה לפי הסל הזול ביותר.
4. יש מבצעים שאינם משתלמים. רשתות השיווק נוהגות לצאת במבצעים מפוארים ובאריזות גדולות כדי לשכנע אתכם לבוא ולקנות כמה שיותר. זכרו כי חלק מהמבצעים רק נראים או נמכרים כך, כאשר על פניו אריזות שאינן במבצעים עולות פחות. בדקנו, לדוגמא, כמה מוצרים הנמכרים בחנות המקוונת של "רמי לוי":
במבה של חברת אסם | אריזת 10 שקיות במשקל 25 גרם | אריזה במשקל 200 גרם |
מחיר | 15.99 שקל | 8.07 שקל |
מחיר ל-100 גרם | 6.4 שקל | 4.04 שקל |
טחינה של חברת "הנסיך" | אריזה במשקל 1 ק"ג | אריזה במשקל 500 גרם |
מחיר | 21.77 שקל | 9.89 שקל |
מחיר ל-100 גרם | 2.18 שקל | 1.98 שקל |
טונה בהירה בשמן של "סטארקיסט" | אריזה במשקל 960 גרם | אריזה במשקל 545 גרם |
מחיר | 33.65 שקל | 18.80 שקל |
מחיר ל-100 גרם | 3.51 שקל | 3.45 שקל |
5. אריזת המוצר משנה את המחיר. בדקו כיצד המוצרים ארוזים, משום שיש אריזות שגורמות למוצר להתייקר ולכם לשלם יותר. כך לדוגמא, במגה שקית ליטר חלב 3% של טרה עולה 5.04 שקלים, כשבאריזת קרטון המחיר הוא 6.27 שקלים. שקית שוקו 2% של יטבתה עולה 1.23 שקלים ל-100 מ"ל, לעומת בקבוקון הפלסטיק שמחירו 2.24 שקלים, או 2.08 שקלים ל-100 מ"ל במארז של שישה בקבוקונים. סוכרזית באריזה עם לחצן תעלה 2.5 אגורות לטבליה, וסוכרזית בבקבוקון תעלה 2 אג' לטבליה.
6. אל תבואו רעבים לסופר. אחת הדרכים הידועות לקניה מופרזת היא דרך הקיבה. אם תגיעו רעבים לסופר תהיו בטוחים שתצאו עם נזק כספי. אין כמו המעדניות עם הגבינות, הבורקסים, הנקניקים, הלחמים והסלטים כדי להשביע את העיניים. בקופה תשלמו יותר ובבית תגלו שהרעב עובר מהר יותר מקריאה של החשבונית מהסופר.
7. נסו לוותר על מותגים. כל רשת גדולה מתגאה במותגים פרטיים. מדובר במוצרים כמעט זהים למוצרי המותגים רק במחיר זול בהרבה. מי מייצר את אותם מותגים? חברות מוכרות – חברת זיתא לדוגמא מייצרת עבור שופרסל את שמן הזית של המותג הפרטי, הטחינה הגולמית של המותג הפרטי במגה היא של אותה חברה שמייצרת את מותג בארכה. שימו לב להבדלי המחירים כפי שנמצאו בהשוואה באתר mysupermarket: חומוס שופרסל שימורים עולה 1.05 שקלים ל-100 גרם, לעומת חומוס פרי הגליל שימורים שעולה 1.21 שקל ל-100 גרם. לקט אפונה וגזר מגה עולה 1.56 שקל ל-100 גרם בקנייה של שתי אריזות או 1.89 שקל באריזה אחת, לעומת לקט אפונה וגזר סנפרוסט שעולה 2.60 שקל ל-100 גרם.
8. אל תבואו עם הילדים. כל הורה מכיר את החוויה של קניות עם ילדים. כל הורה גם יודע את תמרוני ההתחמקויות ממדפי הממתקים, הארטיקים והגלידות. הבעיה היא שהילדים שלנו הרבה יותר חכמים מאיתנו. ואם הצלחתם בכל זאת להתחמק, יחכו לכם מדפי המסטיקים, הסוכריות והחטיפים ליד הקופות.
9. היזהרו ממבצעים של הרגע האחרון. אל תתפתו לרכוש את המוצרים הצמודים לקופה או את המבצעים שהקופאים מציעים לכם. דרך ידועה ללכוד אתכם ברשת היא להציע לכם מבצעים של הרגע האחרון כשאתם לקראת סיום הקניה עם הארנק ביד. אלה מוצרים שכמעט במאת האחוזים אתם לא זקוקים, לפחות לא בשלב הזה. אל תתפתו אם אינכם צריכים אותם.
10. אל תקנו מלאים. הסופרים יהיו פתוחים גם מחר, גם בשבוע הבא וגם בעוד חודש. מלאי בדרך כלל מתקלקל או שבמקרים אחרים, אתם לא זוכרים היכן שמתם אותם.
זכרו, דרך השיווק בסופרמרקטים נעשית לפי מחקרים של תנועת ורכישת הקונים. הכל מחושב ומתוכנן כדי שתקנו יותר. הגיע הזמן שתדעו, תפנימו ותתחילו להילחם בהרגלים ישנים. בסוף השנה, כשתעשו סיכום, תראו שחסכתם אלפי שקלים.
*המחירים נלקחו מאתר mysupermarket ונכונים לתאריך 11/2/13.