לקראת נסיעה שלי לבדי לאירוע משפחתי בחו"ל, הכנתי עבור בעלי רשימת משימות ארוכה הנוגעות לטיפול בילדים ובבית. בין המטלות הוספתי לו גם את המשימות הקשורות לכלכלת המשפחה שבהן בדרך כלל אני מטפלת. בעודי עושה זאת, התחלתי לחשוב על הקשר המורכב בין כלכלת המשפחה לזוגיות.
אל תסתירו ותחלקו משימות
כסף נמצא במקום גבוה מאוד ברשימת הנושאים שבגינם זוגות מתווכחים, רבים ואפילו נפרדים. בדרך כלל הנושא הכלכלי הוא פשוט טריגר למתחים בזוגיות שהם הרבה יותר עמוקים מזה, כמו אהבה שנגמרה, תקשורת לקויה ועוד, ופשוט קל יותר להסוות זאת באמצעות ויכוח בנושא זה. במטרה להפחית במקצת את המריבות הללו, גיבשתי מספר המלצות מעשיות שיעזרו לכם להתמודד עם העניין בצורה נבונה ונכונה:
חלוקת עבודה. חשוב מאד לזכור, בניגוד אולי לרצון הטבעי שלנו, שחלוקת הנטל בטיפול במשימות הקשורות לכלכלת המשפחה כנראה לעולם לא תהיה שווה. למה? כי זה פשוט כמעט בלתי אפשרי. בכל זוג תמיד יש אחד או אחת שהנושא מעניין אותו יותר, ולפיכך בדרך כלל גם מעורב יותר ועושה יותר. הם אלו שאחראים על רישום ההוצאות, בדיקת חשבון הבנק וכרטיסי האשראי, התנהלות מול חברות וסוכני ביטוח ועוד. כדי שאותו אחד לא יגיע למצב של מרמור בגלל עומס המשימות המוטל עליו בתחום זה, מומלץ לערב את השני באמצעות קביעת משימות ספציפיות שהוא יעשה. הדרך הטובה ביותר היא העברת האחריות לביצוע משימה אחת ספציפית ליום (או לשבוע). לדוגמא, בירור לגבי חשבונית חריגה מספק מסוים, ביצוע סקר מחירים לפני קנייה של מוצר או שירות מסוים, ביצוע תשלום, רישום הוצאות מזומן וכו'.
מלבד המשימות השוטפות, טוב יהיה גם לקבוע "פגישת דיון ותכנון" חודשית או רבעונית, בה יושבים ביחד על התקציב המתוכנן ועל מה שהיה בפועל, משנים מה שצריך ומטילים משימות חדשות.
מאידך, אני מכירה זוגות אשר בהם צד אחד אמנם מתעניין יותר בנושא, אך בגלל עומס גדול יותר בנושאי פרנסה או טיפול בבית ובילדים, מחליטים שהצד השני ייקח את התפקיד המוביל בטיפול בכלכלת המשפחה. זהו מצב מאתגר, שכן הטיפול בתחום זה לא בא באופן טבעי לצד זה, אך עם הזמן הם בדרך כלל לומדים ומצליחים.
ישנם גם זוגות הבוחרים לבצע חלוקת עבודה לפי תחומים: צד אחד מטפל בתקציב השוטף, והצד השני בנושאים הקשורים לביטוחים והשקעות. גם זה בסדר גמור, כל עוד מיידעים אחד את השני כל אחד לגבי הנעשה בתחומו, לפחות כל כמה חודשים.
לא להסתיר! הפתיחות הנדרשת מזוג בתהליך של התייעלות כלכלית או בביצוע המשימות השוטפות, מתבטאת קודם כל בכך שיש לשים את כל הקלפים על השולחן לגבי הכנסות והוצאות. יש מעט מאוד מקום למסתוריות ומחבואים בתחום הזה. אם רוצים בכל זאת לנהל חלק מהכסף ללא צורך במתן פירוט מלא לגבי כל שקל ושקל, המלצתי היא לקבוע מראש סכום מסוים וסביר הנכנס לתקציב בסעיף כגון "דמי כיס" עבור כל אחד מהצדדים. מושכים את הסכום הזה במזומן, ומלוא הסכום נכנס להוצאה בפועל, גם אם הוא או היא לא משתמשים בכולו במהלך החודש.
פתיחות מסוג אחר קשורה לקבלת ייעוץ כלכלי. מדי פעם מגיע אליי לקוח שמספר לי שהוא (או היא) נשואים באושר, אך הוא רוצה לבצע תהליך של ייעוץ כלכלי משפחתי ללא בן או בת הזוג ואף ללא ידיעתו, מכיוון שהם לא מאמינים שצריך להוציא על זה כסף. אני בדרך כלל מכבדת את בקשתם בהתחלה, אך מהר מאוד הם מגיעים להבנה שהתהליך לא יתקדם ולא יצליח ללא מעורבות הצד השני. כלכלת המשפחה היא, תרתי משמע, נוגעת למשפחה כולה, ובראש ובראשונה לשני בני הזוג, כך שהמעורבות של שניהם נדרשת תמיד.
חילוקי דעות. ברגע שמתחילים להתעורר חילוקי דעות בין בני זוג בנושאי כלכלת המשפחה, ההמלצה הטובה ביותר היא לקבל ייעוץ חיצוני ואובייקטיבי. יועץ מסוג זה יעזור לא רק בקבלת החלטות בנושאי כלכלת הבית לגביהם שוררת אי-הסכמה, אלא גם אמור להיות מסוגל לתת פרספקטיבה לגבי ההתנהלות בין בני הזוג.
הכותבת, דבי קצב, היא יועצת לתכנון כלכלי אישי ומומחית לכלכלת המשפחה
>> כבר עשיתם לייק לעמוד הפייסבוק שלנו?